סגור
אורית סטרוק ה שרה ל משימות לאומיות
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק. "מן הראוי היה שדאגתך וזמנך יופנו לטובת עובדות שנמצאות תחת אחריותך ולא לכיוון השרים" (צילום: עמית שאבי)

בלעדי
סטרוק מתלוננת על שכר השרים? רשות שתחתיה פועלת נגד התאגדות עובדות בשכר מינימום

יו"ר הפועל המזרחי, ארגון עובדים המזוהה עם הציונות הדתית, טוען כי רשות השירות הלאומי הכפופה לשרה סטרוק פעלה בבריונות כדי למנוע התאגדות של רכזות שירות לאומי המרוויחות שכר מינימום. הרשות בתגובה: "צר לנו שגוף מכובד מסלף בצורה בוטה את העובדות"

יו"ר הסתדרות הפועל המזרחי אבי סולימן טוען כי רשות השירות הלאומי - רשות הנמצאת תחת אחריות השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק מהציונות הדתית - פעלה באופן בריוני כדי לסכל התאגדות של עובדות השייכות לעמותות של השירות הלאומי.
מדובר בטענה צורמת במיוחד לאור העבודה שעובדות הרשות מועסקות בשכר נמוך למדי, ועל רקע התלונה של סטרוק עצמה שנשמעה בימים האחרונים על כך ש"יש שרים שלא גומרים את החודש", למרות ששכרם עומד על 53 אלף שקל בחודש.
הסתדרות הפועל המזרחי היא ארגון עובדים המזוהה עם הציונות הדתית, ציבור שרוב רכזות השירות הלאומי נמנות עליו. ההסתדרות עושה מאמץ לאגד את מאות רכזות השטח של עמותות השירות הלאומי, ומסבירה זאת בין היתר בכך שאם מנכים משכר הרכזות את עלויות השימוש שלהן ברכב, הן משתכרות קרוב לשכר מינימום. עוד טוענים בהסתדרות כי הרכזות לא מקבלות תגמול כלשהו לוותק.

"בריונים דחפו את הנציגים שביקשו להחתים את הרכזות"

במכתב ששלח סולימן לשר סטרוק ולמנכ"ל רשות השירות הלאומי ראובן פינסקי הוא טוען כי הזכויות של הרכזות "נרמסו והוזנחו במשך שנים". עוד טוען סולימן כי הרשות "עשתה יד אחת עם ראשי העמותות כדי למנוע בכוח את הניסיון לצרף עוד עובדות למהלך ההתאגדות המתרקם".
בשבוע שעבר ערכה הרשות כנס למתעניינות בשירות הלאומי, שאליו הגיעו רכזות רבות מכלל העמותות. הסתדרות הפועל המזרחי ניצלה את הכנס כדי לנסות להחתים רכזות להתאגדות החדשה במטרה לצרף לשורותיה שליש מהרכזות - הכמות הדרושה להכרזה על ארגון עובדים יציג.
אלא שלטענת סולימן, "בריונים שהציגו עצמם כקב"טים של העמותות, דחפו את נציגי ההסתדרות ונטלו מהם את הציוד ששימש אותם בדוכן; זמן קצר לאחר מכן, הזמינה חברת ההפקה של הכנס משטרה, אשר סילקה את נציגי הארגון, כאחרוני העבריינים, אל מחוץ לכנס". למחרת כשהפעילים העבירו את ההחתמה אל מחוץ לכנס הוזמנה שוב משטרה.
לטענת סולימן, המעשים המפורטים מפרים את הוראות חוק הסכמים קיבוציים והפסיקה רבת השנים ש"אסרה על כל הבעת עמדה מצד המעסיק ביחס לזכות העובדים להתאגד". בין היתר, הוא טוען כי עמותות השירות הלאומי אסרו על העובדות להצטרף להתאגדות ודורש לבטל את האיסור.
סולימן פונה במכתבו אל השרה סטרוק ומציין כי :"בימים האחרונים את מצוטטת במקומות רבים כמי שהביעה דאגה למצבם הכלכלי של השרים בישראל, שאינם גומרים את החודש. מן הראוי היה שדאגתך וזמנך יופנו לטובת עובדות עמותות השירות הלאומי שנמצאות תחת אחריותך ולא לכיוון השרים ששכרם עומד על עשרות אלפי שקלים בחודש".
לשכת השרה סטרוק העדיפה להגיב באמצעות רשות השירות הלאומי־אזרחי.
מהרשות נמסר בתגובה: "צר לנו שגוף מכובד משקר ומסלף בצורה בוטה את העובדות ומעורר פרובוקציות. נציגי ההסתדרות התפרצו ללא תיאום ליריד פרטי והתבקשו לצאת על ידי נציגי האבטחה של ההפקה. ביום היריד השני הגדילו לעשות ושלחו עם בנות תמימות וקטינות שהגיעו ליריד עם 'מתנות' עבור הרכזות. הטענות להתנהגות המנכ"ל שקריות לחלוטין ולאחר האירוע אף הופץ ציטוט שקרי בשמו. יובהר כי אין בין הרשות לבין הרכזות יחסי עובד-מעביד ומשכך הרשות איננה צד בעניין ואינה פועלת לטובת איזה מהצדדים בעניין ההתאגדות. המנכ״ל אכן דיבר עם הנציגות ועשה זאת בצורה נאותה וביקש שיתכבדו לפנות את המקום בצורה שקטה".