סגור
קנאביס רפואי מריחואנה כנס כלכליסט
קנאביס (צילום: שאטרסטוק)

משרד הכלכלה חוקר יבוא קנאביס רפואי מקנדה במחיר היצף

בעקבות תלונות של חמש חברות ישראליות, פתח המשרד בחקירה כלכלית. הממונה על היטלי סחר: "מצאתי קשר סיבתי בין היבוא לנזק לתעשיית הקנאביס המקומית"

משרד הכלכלה והתעשייה פתח בחקירה בחשד ליבוא של קנאביס רפואי מקנדה במחירי היצף. במסגרת החקירה, שעליה החליט הממונה על היטלי סחר במשרד דני טל, ייבדק האם חברות קנדיות לגידול ולשיווק קנאביס ייצאו לישראל, באמצעות יבואניות מקומיות, חלקן חברות ציבוריות, עודפי תפרחות קנאביס רפואי במחירי היצף לכאורה. הכוונה היא למחירים "שוברי שוק", המשקפים מחיר נמוך לתוצרת המיוצאת ממחירה במדינת המקור.
במסמך של משרד הכלכלה שהגיע לידי "כלכליסט", נכתב כי החשש להיצף נובע מכך שבעוד המחיר הממוצע בשוק הקנדי לתפרחת קנאביס רפואי הוא 13.44 שקל לגרם, מחיר היצוא לישראל נע בטווח שבין 3.6 ל־11.3 שקל לגרם, לפי בדיקה שנערכה על פי נתוני המכס במחצית הראשונה של 2023. "מצאתי כי קיים לכאורה שיעור היצף ממוצע של 62%, אשר נע בין 19% ל־277%", כותב טל במסמך. "שיעור היצף לכאורה זה מצריך בדיקה מעמיקה לצורך אימות או הפרחת החשש".
במשרד הכלכלה אומרים ש"במידה שאכן יימצא שהיבוא מקנדה נעשה במחירי היצף, ניתן להטיל היטל היצף על התוצרת המיובאת". ההחלטה על כך נתונה בידי שר הכלכלה ניר ברקת.
במסמך מוצגת טבלה עם שמות 10 החברות הקנדיות העיקריות שמייצאות קנאביס רפואי לישראל (בהן, למשל, טילריי וקאנופי) ו־20 חברות המייבאות אותו. חלק מהיבואניות הן גם יצרניות קנאביס רפואי בישראל. מסמך משרד הכלכלה נפתח באזכור פרסומים על קריסת ענף הקנאביס בישראל, כולל כתבה נרחבת ב"כלכליסט" שמתארת כיצד החברות הנסחרות בבורסה בתחום איבדו יותר מ־3 מיליארד שקל משוויין.
בטבלה המוצגת במסמך בולט היבוא מקנדה המהווה כ־83.5% מהיקף יבוא הקנאביס הרפואי לישראל ב־2022 (20.3 טונות). המדינות הבאות ברשימה הן פורטוגל (1.9 טונות, 7.8%), אורוגוואי (1.3 טונות, 5.3%) ואוגנדה (686 ק"ג, 2.8%). עוד ניתן לראות את היקף היבוא שהאמיר מ־14.7 טונות ב־2020 ל־24.3 טונות ב־2022. טל מציין שהשוק הישראלי הוא הגדול בעולם למוצרי קנאביס רפואי המיובאים מקנדה (63% מהיצוא הקנדי בתחום ב־2020).
בתחילת חודש ינואר הוגשו לטל חמש תלונות מטעם יצרניות ישראליות שהביעו תמיכה בפתיחת חקירת היצף על יבוא קנאביס רפואי מקנדה. את התלונות הגישו החברות הפרטיות בזלת נחושתן, קאן פור לייף, כאן עדן גידולים, אברגרין סולומון פארמה וקנערבה. כולן ציינו כיצד היבוא גרם לצניחה של עשרות אחוזים במכירותיהן וחייב אותן למכור במחירי הפסד, ודרשו לעצור את ההתמודדות הלא הוגנת.
תקופת החקירה לעניין ההיצף תהיה שנת 2023, כאשר תקופת הנזק לבחינה היא החל מראשית 2021. הממצאים יוגשו בתוך 90-60 יום. עם זאת, כבר עתה כותב טל ש"מצאתי כי בשלב זה, קיים קשר סיבתי בין היבוא לבין הנזק".
טל כותב עוד: "בימים אלה יש למוצרי הקנאביס הרפואי ערך בריאותי לאוכלוסייה גדולה הסובלת מפוסט־טראומה, חרדות ומצוקה נפשית. החשש... נוגע גם לפיתוח תלות ביבוא של אמצעי רפואי זה, אשר השימוש בו עלול לגדול, בעיקר בעקבות המלחמה".
טל מוסיף כי "ההגנה על התעשייה המקומית בתחום הקנאביס הרפואי מפני סחר לא הוגן לכאורה היא חיונית".