סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו 13.6.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי)

ההפיכה חוזרת - נתניהו: "נתחיל השבוע בצעדים לתיקון מערכת המשפט"

רה"מ הודיע כי הקואליציה תחל בקידום החקיקה ליישום ההפיכה המשטרית: "נתחיל השבוע בצעדים מעשיים שיעשו באופן מדוד בהתאם למנדט שקיבלנו". בהמשך יכנס ישיבה לתיאום ביטול עילת הסבירות ושינוי חוק היועמ"שים; מובילי המחאה: "ערוכים לסבב נוסף - וגם בו הדמוקרטיה הישראלית תנצח"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע היום (א') שהממשלה והקואליציה ישובו לקדם את החקיקה ליישום ההפיכה המשטרית.
בתחילת ישיבת הממשלה תקף נתניהו את ראשי האופוזיציה ואמר כי "הוכח שבני גנץ ויאיר לפיד שיחקו משחק של מצג שווא של כביכול הידברות. נתנו שלושה חודשים למו"מ ונציגיהם לא הסכימו להסכמה המינימלית ביותר. המטרה הייתה למסמס זמן של תיקון במערכת המשפט". עוד אמר כי חלק גדול בציבור מבין שצריך לעשות תיקונים במערכת המשפט ולכן "נתחיל השבוע בצעדים מעשיים לתיקון מערכת המשפט. אותם צעדים יעשו באופן אחראי ומדוד בהתאם למנדט שקיבלנו".
נתניהו יכנס בצהריים ישיבה של ראשי מפלגות הקואליציה לצורך תיאום מהלך חקיקת חוק לביטול עילת הסבירות ושינוי חוק היועמ"שים שיאפשר לשרי הממשלה להיעזר בייעוץ משפטי עצמאי חיצוני, שאינו היועצת המשפטית לממשלה, וזאת בעתירות לבג"ץ נגד החלטות ממשלה שיזמו.
בקואליציה דבקים במתווה שהציע שופט העליון נעם סולברג לפיו בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות של מדיניות ממשלה, למשל בנושא מינויים, אלא רק בענייני זכויות אזרח ופרט. אימוץ המתווה יאפשר את שובו לממשלה של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שפוטר לפני כחצי שנה בעקבות החלטת בג"ץ.
יו"ר האופוזיציה ח"כ לפיד (יש עתיד) הודיע בתגובה כי "אם נתניהו יתקדם עם ההפיכה המשטרית באופן חד צדדי כפי שהצהיר הוא יגלה שהוא ראש ממשלה של פחות מחצי עם ישראל, עם פחות מחצי מהכלכלה, פחות מחצי מהביטחון ופחות מחצי מהכנסת. במקום לפטר את שר המשפטים יריב לוין, נתניהו מפטר את מדינת ישראל. אנחנו ניאבק עם חברי הכנסת של הקואליציה כדי לוודא שזה לא קורה".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ איים כי "אם תהיה חקיקה חד צדדית - לא תהיה הידברות. נתניהו בוודאי יודע, מה המשמעות של לחזור שוב ושוב על אותה פעולה ולצפות לתוצאות אחרות. אם נתניהו ילך לחקיקה חד צדדית ויעשה שוב את אותה פעולה כוחנית ודורסנית - הוא יפגע בדמוקרטיה, בחברה הישראלית, בכלכלה ובביטחון. ואחרי כל אלו - הוא גם יכשל. לא יהיה לו רוב בעם, לא יהיה לו רוב בכנסת. אני מציע לו במקום לאיים - לקיים. לקיים את ההבטחה בבית הנשיא ולהשלים את התהליך בוועדה לבחירת שופטים, לקיים את ההבטחה לאזרחי ישראל ולהגיע להסכמות".
מובילי ההתנגדות להפיכה המשטרית מסרו כי "האיומים של נתניהו על מערכת המשפט ייענו בתגובה ציונית הולמת: הפגנות ושיבושים שיביאו לכך שכל ניסיון לפגוע במערכת המשפט ובדמוקרטיה הישראלית ייכשלו. נתניהו הודיע שישראל תהיה דיקטטורה והביא בדבריו לפגיעה קשה בכלכלה, קרע בעם ולטרלול מערכות נוסף. אנחנו ערוכים לסבב נוסף - וגם בו הדמוקרטיה הישראלית תנצח".
מטעם מחאת ההייטקיסטים נמסר כי "קידום המהפכה המשפטית ינחית מכה אנושה על ההייטק הישראלי וידרוס את חזון הסטארט-אפ ניישן שנתניהו מתגאה בו ברחבי העולם. נתניהו בחר לעסוק במהפכה המשטרית במקום במהפכת הבינה המלאכותית. ראש הממשלה החליט כנראה כי חלק ממורשתו יהיה חיסול ההייטק הישראלי והוצאת ישראל מקהילת המדינות המערביות המפותחות".
בינתיים על סדר יומה של ועדת החוקה ועל סדר יומה של מליאת הכנסת לא הוצבו הצעות חוק לעיגון מהלכי ההפיכה המשטרית לשבוע זה. ההערכה היא שבקואליציה ימתינו לראות מי ייבחר ביום שלישי הקרוב לראשות לשכת עורכי הדין, כאשר אפי נוה נתפס כמועמד שיסייע לה להשיג את מטרותיה. למרות הכרזת נתניהו מבקשים בקואליציה לחזור לשיחות בין הצדדים בבית הנשיא, שהוקפאו בשבוע שעבר על ידי לפיד וגנץ לאחר שנציג קואליציה לא נבחר לוועדה לבחירת שופטים.