סגור
תחנת הכוח של OPC ב חדרה
תחנת הכוח OPC בחדרה. אישור התחנות צפוי להשפיע על עתיד משק החשמל (צילום: אתר החברה)

ההכרעה בהקמת שתי תחנות כוח חדשות מגיעה לדיון

על אף התנגדות משרד האנרגיה וראשי רשויות, אחרי ארבע שנים הוועדה לתשתיות לאומיות תדון מחר בהקמת התחנות ריינדיר בשרון ו־OPC בחדרה. הגורמים המקצועיים: נדרשת לפחות תחנת כוח אחת נוספת במרכז

הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) תדון מחר בתוכניות של שתי תחנות כוח חדשות: הקמת ריינדיר שבשרון והרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה. הדיון מעורר סערה בקרב שלל גורמים: ראשי רשויות הנאבקים נגד הקמת התחנות בשטחם; משרד האנרגיה שניסה ללא הצלחה לדחות את הדיון; וגורמים נוספים בשוק האנרגיה, משום שאישור הקמת התחנות צפוי להשפיע על עתיד משק החשמל הישראלי לשנים קדימה ועל רמת התחרות שבו. אם אם הוועדה תאשר את הקמת התחנות, הן יעלו להצבעה בממשלה בשנית, לאחר שבמאי דחתה הממשלה את הקמתן והחזירה אותן לדיון נוסף בות"ל.
בשוק האנרגיה יש הסכמה יחסית רחבה שנדרשת הקמה של לפחות תחנת כוח אחת במרכז הארץ עד 2028, על מנת לעמוד בביקוש הגובר לחשמל, בקצב של כ־3% בשנה, שמושפע גם מהכניסה הגוברת לשוק של רכבים חשמליים. על פי תוכנית הפיתוח של חברת ניהול מערכת החשמל נגה, עד 2035 יידרשו בישראל עוד 6־7 יחידות ייצור חשמל חדשות. הצורך בעוד תחנות כוח הוביל במאי האחרון להצבעה בממשלה על ארבע תחנות כוח: ריינדיר, OPC, קסם שליד ראש העין והרחבת תחנת דוראד שליד אשקלון. מתוך הארבע, החליטה הממשלה לאשר רק את תחנות קסם ודוראד, בעוד שאת השתיים האחרות החזירה לדיון נוסף בות"ל, שכאמור יתקיים מחר. הסירוב לאשר את כל התחנות נבע ככל הנראה מכניעה ללחצים פוליטיים, בשל התנגדות ראשי רשויות שונים להקמת התחנות. בולט במיוחד במאבק כנגד תחנת ריינדיר הוא ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, מהפוקדים הגדולים בליכוד. גם כנגד הרחבת תחנת הכוח של OPC בחדרה יש התנגדות התושבים באזור, וגם איגוד ערים שרון כרמל פנה לות"ל במטרה לדחות את הדיון בתחנה.
הביקורת המרכזית של גורמים רבים במשק האנרגיה, ביניהם גם דרגי המקצוע בממשלה, היא שאישור תחנת קסם בלבד, ולא את ריינדיר, יחד עם הצורך להגברת ייצור החשמל בגוש דן, יוביל לכך שליזמים של קסם יהיה כוח משמעותי במשא ומתן מול המדינה על התעריפים שהתחנה תקבל עבור ייצור החשמל. זאת כאשר החלופה השנייה היתה לעשות מכרז תחרותי בין ריינדיר וקסם, ושהתחנה המציעה את המחיר הטוב ביותר לצרכן הישראלי תיבנה.
השבוע שלחה היועצת המשפטית של הות"ל, יעל אדורם, מכתב עם ביקורת חריפה על היזמים של תחנת הכוח קסם, שפנו לות"ל עם הסתייגות להקמת התחנה המתחרה ריינדיר: "מוטב היה לולא היתה מרשתכם מתערב בעניין תחנה לא לה ומתמקדת בקידום תשתיות לאומיות בתנאי תחרות חופשית לטובת כלל הציבור". אדורם התייחסה לכך שבקסם ניסו לגרום לדחייה של האישור של תחנת ריינדיר, המתחרה הישירה שלה לאספקת החשמל בגוש דן. עיקר הטענות של קסם התייחסו להיתכנות ההקמה של צינור סולר באזור תחנת ריינדיר.
על אף החשיבות שבאישור תחנות הכוח להגברת התחרות בין תחנות הכוח במטרה להיטיב עם הצרכן הישראלי, ועל אף הצהרותיו של שר האנרגיה אלי כהן שמטרתו במשרד היא קידום התחרות, ביום חמישי שלח מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין מכתב לות"ל בבקשה לדחות את הדיון בהקמת תחנות הכוח בשלושה חודשים נוספים. דיין, שנכנס לתפקידו בינואר האחרון לאחר הרוטציה בין כהן וישראל כץ, טען במכתבו כי "לא ברורה לי כלל ועיקר הבהילות לאישור שתי תחנות כוח נוספות, בעיקר כשהן נתונות למחלוקת ציבורית ענפה ומצערת". על אף הבקשה של דיין, מהות"ל נמסר כי הדיון יתקיים כמתוכנן.
1 צפייה בגלריה
אלי כהן שר האנרגיה והתשתיות
אלי כהן שר האנרגיה והתשתיות
שר האנרגיה אלי כהן. הצהיר שיקדם תחרות אך מבקש דחייה בדיון
(צילום: יאיר שגיא)
בין היתר, טוען דיין שבימים אלה פועל במשרדי הממשלה צוות שבוחן את הביקוש לחשמל בישראל עד 2040, ולאחר השלמת עבודתו יש לדון באילו תחנות כוח צריך להקים. "כל ניסיון 'לעקוף' את החלטת הממשלה כאמור, ולבטל את סמכותו של הצוות הבין־משרדי לבחינת צרכי משק האנרגיה העתידיים, שהוסמך כדין כאמור (מעבר לסמכות הטבועה של משרד האנרגיה והתשתיות), ולקבל מידע ועמדה של אורגנים החוסים תחת כנפי המשרד, חוטא לאינטרס המקצועי והציבורי", כתב. דיין העלה במכתבו גם טענות של "צדק חלוקתי" בין האזורים השונים בארץ מבחינת כמות הזיהום מתחנות הכוח.
עם זאת, אי אפשר שלא לבקר את טענותיו של דיין. ראשית, ועדת התכנון אישרה את תחנת ריינדיר כבר ב־2019, ובמשך ארבע שנים עיכבה הממשלה את הדיון בהחלטה בשל לחצים פוליטיים, כך שלא מדובר בהחלטה פזיזה או מהירה. בנוסף, יש הסכמה רחבה בין דרגי המקצוע על הצורך בהקמה כבר בשנים הקרובות של לפחות אחת מהתחנות — ריינדיר או קסם, לאספקת החשמל לגוש דן, ואם אחת מהן תקום, למה לא לעודד תחרות בין התחנות?
ממשרד האנרגיה נמסר: "משרד האנרגיה והתשתיות בוחן את עמדתו, ובכל מקרה מבקש לדחות את הדיון בות"ל עד שתסתיים העבודה הפנימית שמבצע המשרד, על פי החלטת הממשלה, יחד עם רשות החשמל ונגה לתכנון משק האנרגיה העתידי של ישראל".
לצד הדברים, מלבד המאבק כנגד ההקמה של תחנת ריינדיר, השבוע הגישה דוראד עתירה נגד הות"ל על עיכוב במתן היתרי הבנייה להקמת התחנה הנוספת במתחם, לאחר אישור הממשלה, וטוענת כי "הות"ל מעכבת את קידום הקמת תחנת הכוח על ידי העותרת ובכך מסכלת את החלטת הממשלה ופועלת בניגוד להוראות המפורשות של התוכנית שאושרה על ידי הממשלה".
לפי העתירה של דוראד, בות"ל מסרבים לקדם את היתרי הבנייה להרחבת התחנה עד סיום הדיון בריינדיר וב־OPC, על אף אישור הממשלה. בות"ל ובהחלטות קודמות נקבע כי אישור ההרחבה של תחנת דוראד יקודם רק במידה שתחנות אחרות לא יאושרו. מכיוון שהמדינה לא עצרה את התוכניות להקמת ריינדיר ו־OPC, אלא רק עיכבה את הדיון בהן, בות"ל מסרבים לדון בהיתרי הבנייה הדרושים להקמת התחנה.
אחת הסיבות לעדיפות הנמוכה יותר שקיבלה דוראד ביחס ליתר התחנות החדשות היא החשש שהמיקום של דוראד, ליד אשקלון, יוביל לכך שהולכת החשמל מהתחנה לאזור הביקוש המרכזי לחשמל בישראל במרכז הארץ, יבוא על חשבון מקום ברשת החשמל לאנרגיות מתחדשות. בשל השמש והשטחים הפתוחים הרבים, דרום הארץ מהווה את המקום עם הפוטנציאל הגבוה ביותר להקמה של אנרגיות מתחדשות. ביחס לעתירה מסרו בות"ל: "עמדת הוועדה תובא בבית המשפט".