סגור
מקררים את הפסים בהודו. חברות הרכבות ברחבי העולם נערכות להתמודדות עם אתגרי האקלים
מקררים את הפסים בהודו. חברות הרכבות ברחבי העולם נערכות להתמודדות עם אתגרי האקלים (צילום: AP)

החזית הירוקה
דו"ח: גלי חום יובילו לביטולי נסיעות והרכבת לא ערוכה

דו"ח שבחן את המוכנות של רכבת ישראל לשינויי האקלים מצביע על הסיכונים הגוברים, עד כדי הפסקה של תנועת הרכבות ופגיעה בתחנות ובתשתיות. במשרד התחבורה טרם נבחנו ההיבטים והמשאבים הנדרשים להיערכות | שני אשכנזי

אוגוסט. הטמפרטורה ממריאה באזור המרכז ל־45 מעלות. מי שלא יכול לעבוד מהבית ונאלץ להשתמש בשירותי רכבת ישראל — לא יכול. פסי הרכבת הרותחים התעוותו בשל החום הכבד והנסיעות בוטלו. לא מדובר בתחזית בדיונית, אלא בתרחיש סביר לחלוטין. ברחבי העולם כבר היום נאלצות חברות רכבות להתמודד עם שיבושים שמגלגלים לפתחן שינויי האקלים: משיטפונות ושריפות ועד לגלי חום שמאלצים את הרכבת לנסוע לאט יותר או משביתים את פעילותה — אירועי קיצון אקלימיים אשר תדירותם תלך ותגבר, ועלולים לגלוש לפסים ולהוציא אותם מכלל תפקוד.
השבוע פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור על ההתנהלות הממשלתית בנוגע להיערכות לשינויי האקלים. כמעט אף משרד או גוף ממשלתי לא השלימו את עבודתם בתחום, ובתוך כך המבקר גם הבהיר כי טרם הוכנה במשרד התחבורה ובגופי הסמך בענף תוכנית היערכות ולא נבחנו ההיבטים והמשאבים הדרושים. אף שמשרד התחבורה מתקדם באיטיות רבה בתחום, לידי ״כלכליסט״ הגיעה סקירת מוכנות של רכבת ישראל לשינויי האקלים — עבודה מדעית שביצע עבורה ד״ר עמיר גבעתי בטרם מונה למנהל השירות המטאורולוגי. העבודה הוצגה לאחרונה להנהלת משרד התחבורה, וכעת נשאלת השאלה אם יימצאו התקציבים הנדרשים כדי להתאים את הרכבת לאתגרים האקלימיים הגדולים שעל הפרק ובכך למנוע נזקים גדולים לציבור ולקופת המדינה בעתיד.
תוצאות העבודה מצביעות על סיכון הולך וגובר לפעילות רכבת ישראל כתוצאה מעליית הטמפרטורות ובעיקר כתוצאה מהתפתחות גלי חום קיצוניים שתדירותם וחומרתם צפויות לגדול בשנים הקרובות. ההשפעות של הטמפרטורות הגבוהות עשויות לבוא לידי ביטוי בתקלות במערכת החשמל והאיתות של הרכבת ובהתרחבות המתכת במסילות. כמו כן צפויה עלייה באירועי קיצון של מזג אוויר המלווים במשבי רוח עזים וסופות ברקים שיכולים לגרום גם הם לשיבושים במערך החשמל והאיתות של הרכבת.

בדרך ל־50 מעלות בישראל

המסילה מתחילה להתרחב ב־35 מעלות, וטמפרטורה של 45 מעלות נחשבת סף מסוכן

לפי תרחיש הייחוס שקבע השירות המטאורולוגי, על ישראל להיערך לעלייה בהסתברות לגלי חום קיצוניים שבהם תגיע הטמפרטורה במרכז הארץ ל־49 מעלות, כאשר במהלך העשורים הבאים צפויה עלייה של פי שניים בתדירות גלי חום כאלה. גם מחקרים שבוצעו בעולם מצאו שהסיכוי למדוד טמפרטורה של 50 מעלות בישראל ובמדינות שכנות יעלה בצורה דרמטית עד סוף המאה ושינויי האקלים יהפכו טמפרטורות כאלה לשכיחות עם אפשרות להישנות אחת לחמש שנים.
2 צפייה בגלריה
משה שמעוני יו"ר רכבת ישראל 20.2.24
משה שמעוני יו"ר רכבת ישראל 20.2.24
יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני. הדו"ח ממליץ לפתח אינדקס סכנה למסילות הרכבת
(צילום: יריב כץ)

העבודה ממפה את הסיכונים לתחנות הרכבת ברחבי הארץ. המשמעות המדאיגה ביותר היא הנזק שיכול להיגרם לתשתית הרכבת. מסילת הרכבת עשויה מתכת, שמתחילה להתרחב בטמפרטורה של 35 מעלות. טמפרטורה של 45 מעלות נחשבת עבור המסילה לסף מסוכן. קרני השמש במצב הזה יכולות להעלות את הטמפרטורה של המסילה עצמה בכ־20 מעלות בהשוואה לטמפרטורת האוויר. האנרגיה המתווספת מחיכוך גלגלי הרכבת בפסים מחממת את המתכת עוד, ומגדילה יותר את הסיכוי להתרחבותה ובקיעתה. המשמעות — הרכבת לא רק נדרשת להאט את מהירות נסיעתה כדי להקטין את החיכוך, אלא שהנסיעה עלולה להפוך לבלתי אפשרית או מסוכנת.
קווי החוף, השפלה, הנגב המערבי והעמקים עלולים להתמודד עם עלייה של פי שניים בטמפרטורות קיצוניות שיובילו לתקלות במערכת החשמל והתרחבות המסילות, שיובילו להאטה עד עצירה בפעילות הרכבת. גם השריפות שילכו ויתגברו בעונה החמה מהוות איום; כלל הקווים עד אזור באר שבע עלולים להתמודד עם שיבוש פעילות בשל שריפות בשטחים הפתוחים הסמוכים.

אולם לא רק מזג האוויר החם מסכן את תשתיות הרכבת. כלל הקווים מועדים לקריעת כבלי חשמל ופגיעה במערכת החשמל והאיתות בעת ברקים ומשבי רוח עזים. גם הצפות מסכנות את הרכבת. ב־20 השנים האחרונות ישנה מגמת עלייה ברורה בתדירות ובעוצמת אירועי משקעים גבוהים בפרקי זמן קצרים. מגמת ההקצנה צפויה לגדול בשנים הקרובות בשיעור משמעותי נוסף של 17%—20% ביחס למצב כיום. העלייה הצפויה בעוצמות הגשם עלולה לגרום להצפות של תחנות רכבת והגישה אליהן. תחנות ההגנה והשלום בתל אביב מועדות לשיטפונות; תחנות הרצליה, תל אביב ואשדוד להצפת תחנת הרכבת בעת אירוע גשם. בנוסף, הצטברות קרח וקפיאת מסילות עקב טמפרטורות נמוכות יכולות לגרום להאטה של 33% במהירות הרכבת, כאשר קווי הרכבת בעמק יזרעאל, בגליל התחתון ובאזור מודיעין־ירושלים הם הרגישים להתפתחות קרה וקרח. הצטברות שלג של מעל 20 ס״מ עלולה להוביל אף לעצירתה של הרכבת, תרחיש אפשרי בחלקים העליונים של קו הרכבת מירושלים לתל אביב.
גם בלי אירועי קיצון, רכבת ישראל תצטרך להיערך להתמודדות עם עונות חמות יותר ויותר שישבשו את עבודתה. הטמפרטורה הממוצעת תלך ותעלה, והקיץ שיהפוך ארוך וחם יותר יחייב בחינה והתאמה של מערכות ההצללה והמיזוג בתחנות ובדרכי הגישה אליהן ומהן. לטמפרטורות הקיצוניות תהיה השפעה גם על עובדי חברת הרכבת, ומעל סף מסוים יחייבו הפעלת אמצעי התגוננות מחום ואף הפסקת עבודה בחוץ. לפי גבעתי, הפסקות כאלה יכולות לגרום לפגיעה בביצוע עבודות ובלו"ז הרכבת. יהיה צורך להתאים את תנאי העבודה: הפחתת חשיפה לשמש ומתחמי עבודה עם אמצעי קירור ומיזוג.

הרכבות עצרו 1,900 פעם

חברות הרכבות המובילות בעולם משקיעות משאבים ומפתחות אמצעים נגד סיכוני האקלים

ברחבי העולם כבר מבינים שיש להיערך במהירות. באוסטריה לבדה רכבות נאלצו לעצור 1,900 פעמים ב־2023 עקב תנאי מזג האוויר. הצפות, שיטפונות, גלי חום ושריפות — כולם פגעו ברציפות התפקודית של הרכבת. מחקרים מצביעים על כך שאירועי קיצון של מזג אוויר אחראים ל־5%—10% מהכשלים שחוות חברות רכבות בעולם ול־60% מהעיכובים בתנועת הרכבות באירופה. לא בכדי, נושא ההתמודדות עם אתגרי האקלים נמצא בעדיפות גבוהה בחברות הרכבות המובילות בעולם ומוגדר על ידיהן כאיום אסטרטגי. הן משקיעות משאבים רבים יותר בחיזוי אקלימי לצורך קבלת החלטות מושכלות, לצד השקעות הנדסיות בתשתיות עמידות יותר לאקלים משתנה.
כך, למשל, בחברת הרכבות הלאומית בספרד מיושמת מערכת של "סכנות אקלימיות". המערכת מבוססת סנסורים ואלגוריתם ומחשבת את הטמפרטורות החזויות להתקבל לאורך המסילות, את הסיכון לתקלות ושיבושים כתוצאה מכך ובהתאם את מהירות הנסיעה המותרת בכל קטע. בצרפת נכנס לשימוש בשנת 2021 כלי המספק תחזיות 13 ימים קדימה ל"טמפרטורות רכבת". הנתונים מהמערכת מתוקפים בזמן אמת אל מול 180 חיישנים הממוקמים באזורים רגישים לאורך המסילות. באנגליה כל פרויקט חדש תלוי בסקר אקלימי, והתכנון המפורט חייב לכלול מענה לסכנות של טמפרטורות גבוהות ומשבי רוח עזים.
מדינות גם מיישמות שינויים הנדסיים שיהפכו את ההתמודדות לטובה יותר. כך, למשל, בדרום־מזרח בריטניה, בשוויץ ובאיטליה נצבעו חלקים מהמסילה בלבן. הצבע הלבן מפחית את החום שנספג במתכת, ומשמש דרך לקרר את הפסים. על פי חברת הרכבות הבריטית, הפעלת פרויקט צביעת הפסים הורידה את טמפרטורות המסילות ב־5 עד 10 מעלות. בנוסף, מדינות עוברות לשימוש בחומרים מבודדים ועמידים יותר בכבלי וקווי החשמל העיליים. באוסטרליה הוחלפו חומרי עץ בבטון, כדי לחזק עמידות בפני שריפות, מים ורוחות ובשוויץ ישנו קרון ייעודי המופעל בימי חום קיצוניים לטובת פיזור מים לאורך קטעי מסילה הרגישים לחום.
בדו"ח, גבעתי המליץ לרכבת ישראל להגדיר תרחיש ייחוס עבור כל פרמטר אקלימי שעלול להשפיע על פעילותה ולפתח מדד "טמפרטורות מסילות", בדומה לעולם. המדד יהפוך לאינדקס סכנה, ויאפשר לרכבת להיערך להשפעה על מהירות הנסיעה ושיבושים אפשריים. עוד מוצע לפתח אלגוריתם שיכלול תחזית מהירות נסיעה מומלצת כפונקציה של מדד "טמפרטורת המסילות", לרכוש אמצעים לפיזור מים לאורך המסילות ולצבוע נקודתית קטעי מסילות בלבן. הביצוע, כאמור, תלוי ביכולות המימון ובהחלטות שיתקבלו במשרד התחבורה.