סגור

תזכיר חוק: ייאסר על יבואנים ישירים לפעול נגד יבוא מקביל

שרת הכלכלה פרסמה תזכיר חוק שמטרתו להגביר את התחרות בשוק המזון ומוצרי הצריכה ולמנוע מבעלי זיכיון יבוא לפגוע ביבואנים מתחרים. על פי החוק המוצע תוסמך רשות התחרות להטיל קנסות על יבואנים ישירים שיפעלו נגד יבוא מקביל מתחרה

כחלק מהמאבק ביוקר המחיה והנסיון להגביר את התחרות בשוק המזון ומוצרי הצריכה, פרסמה היום שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי תזכיר חוק שמטרתו מניעת פגיעה בייבוא המקביל. התיקון לחוק גובש בהובלת רשות התחרות.
ברקע הדברים, פקיעת תוקפה של הוראת שעה בחוק התחרות בחודש יולי האחרון, שאפשרה לממונה על התחרות לתת סמכויות על יבואנים ישירים שכתוצאה ממעמדם או התנהגותם, קיים חשש לפגיעה ביבוא מקביל או אישי, ובשל כך עלולה להיפגע באופן משמעותי התחרות בענף.
התיקון החדש לחוק ירחיב את הוראת השעה שפקעה בשני היבטים מרכזיים. הראשון יעניק לממונה על התחרות סמכות להטלת עיצומים כספיים בגין הפרה של החוק בסך של עד 8% ממחזור החברה עד לסכום של כ–100 מיליון שקל. הסכום יחושב בהתאם לנסיבות המקרה, ועיקרן מידת הפגיעה בתחרות. זאת, בניגוד להוראת השעה שפקעה, שהעניקה לממונה סמכות לתת הוראות בלבד, ללא קנס.
1 צפייה בגלריה
מיכל כהן הממונה על התחרות
מיכל כהן הממונה על התחרות
מיכל כהן, הממונה על התחרות
(צילום: אביגיל פפרנו-באר)
החלק השני בחוק נוגע להרחבת קשת המקרים שיהוו הפרה של החוק. זאת, שכן החוק החדש יאסור על יבואנים ישירים לבצע מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע ייבוא מקביל ובשל כך עלולה להיפגע גם התחרות בענף.
איסור זה אינו מתרכז בהשלכה האפשרית של המעשה על התחרות בענף הרלוונטי, אלא בתכלית המעשה. כלומר, כל מעשה שתכליתו העיקרית היא מניעה או הפחתה של ייבוא מקביל, אסור על פי הצעת החוק.
עו"ד מיכל כהן, הממונה על התחרות מסרה: "התחרות מצד היבוא המקביל בעלת חשיבות רבה. הצעת החוק תאפשר לעצור באופן אפקטיבי מעשים של יבואנים ישירים שיש בהם כדי להפחית או למנוע תחרות מצד יבוא מקביל".