פשרה של 5.5 מיליון שקל בייצוגית שטענה כי וולט "העלתה מחירים במסעדות"
התובענה הייצוגית טענה כי "סעיף המחיר" בחוזים מול וולט מנע ממסעדות להציע מחירים נמוכים ללקוחות שמגיעים למקום. במסגרת ההסדר, וולט תתקן את הסעיף ותאפשר למסעדות לבצע מבצעים והנחות ללא תיאום. הכספים ינווטו למטרות ציבוריות, בדגש על עסקים ביישובי העוטף והצפון
בית במשפט המחוזי מרכז אישר אתמול (ד') הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד וולט במסגרתו הוסכם כי החברה תשלם 5.5 מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות. בית המשפט הורה לייעד את הכספים למטרות ציבוריות כמו סיוע לעסקים קטנים, בדגש על עסקים ביישובי עוטף עזה וקו העימות בצפון. עוד הוסכם כי חברת וולט אנטרפריזס ישראל (WOLT) תתקן סעיף בחוזים מול בתי העסק השותפים לה.
הפיצוי נקבע בהסכמת הצדדים ומבלי להודות בטענות שהועלו, זאת לאחר שנטען בייצוגית כי סעיף המחיר בחוזי המסעדות מנע מהן להציע מחירים זולים יותר ללקוחות המגיעים למקום, ובכך פגע כביכול בתחרות החופשית.
התובענה הייצוגית עסקה ב"סעיף המחיר" שהופיע בחוזה שבין וולט למסעדות. נטען כי לפי סעיף זה, וולט אסרה על המסעדות לגבות מהלקוחות בתוך המסעדה מחיר נמוך יותר מזה שמופיע באפליקציית וולט. המבקש שיוצג על ידי עורכי הדין אלרן שפירא בר-אור ומיכאל אדלר טען כי מדובר ב"כבילה" לא חוקית שפוגעת בתחרות. במילים פשוטות, נטען למעשה כי כיוון שוולט גובה מהמסעדות עמלה, המסעדות נאלצות להעלות את המחירים באפליקציה כדי להישאר רווחיות. בגלל הסעיף שאסר עליהן למכור בזול יותר בתוך המסעדה עצמה, גם הלקוחות שהגיעו פיזית למסעדה נאלצו לשלם את המחיר היקר של וולט, זאת למרות שהמסעדה לא שילמה עליהם עמלה לחברה.
וולט דחתה בתוקף את הטענות וטענה כי התנאי נועד למנוע "אפליה לרעה" של לקוחות המזמינים דרך האפליקציה בהשוואה לסועדים במסעדה. לטענתה, הסעיף לא אסר על המסעדות להציע מבצעים, הנחות או ארוחות עסקיות לסועדים במקום, וכי אין הוכחה שהפעילות מול וולט היא שגרמה לעליית מחירים במסעדות עצמן. החברה הדגישה כי שוק המסעדנות תחרותי ביותר.
בסופו של יום, הצדדים הגיעו להסכם פשרה בהליך גישור אצל עו"ד ראובן בכר. השופטת איריס רבינוביץ ברון אישרה את הסדר הפשרה לפיו החברה תשלם 5.5 מיליון שקל לקרן הציבורית. באשר להסדרה לעתיד הוסכם כי בעלי המסעדות יוכלו לבצע מבצעים, הנחות ערב או עסקיות בלי שיחויבו לתת את אותו המחיר שמוצע בפלטפורמה. וולט תשלם בנוסף 200 אלף גמול לתובע ומיליון שקל שכר טרחה לעורכי דינו.
עורכי הדין אלרן שפירא בר-אור ומיכאל אדלר שייצגו את המבקש:"אישור הסדר הפשרה משקף הישג משמעותי לצרכנים ולשוק כולו. ההליך הביא לשינוי ממשי בהסדר החוזי שבין וולט למסעדות, באופן שמחזק את חופש התמחור של המסעדות ומוודא שלא מנוצל כוחה המונופוליסטי של וולט בשוק הפלטפורמות להזמנת מזון ממסעדות. לצד זאת, הושג פיצוי כספי משמעותי שיופנה למטרות ציבוריות. מדובר בדוגמה לאופן שבו בקשה לאישור תובענה ייצוגית, המנוהלת במקצועיות יכולה לייצר תוצאה אפקטיבית".
מוולט נמסר: "המדיניות של וולט מאז ומתמיד אפשרה גמישות רבה לבית העסק, לצד הגנה על הלקוחות מפני העלאות מחירים. הפשרה שאושרה משקפת בדיוק את האיזון הזה".






























