סגור
נזק מירי על קריית שמונה חרבות ברזל 5.5.24
נזק מירי על קריית שמונה, בתחילת החודש. חילוקי דעות על מקורות המימון של שיקום הצפון (צילום אפי שריר)

בצל הביקורת: הממשלה דחתה את ההצבעה על התוכנית לשיקום הצפון

אחת המחלוקות שהקשו על הבאת התוכנית להצבעה נוגעת לדרישה לכלול בה 20 יישובים בעוד שהממשלה מייעדת אותה ל-8 יישובים בלבד. על פי התוכנית, בשנה הראשונה יושקעו כ-3.5 מיליארד שקל על מיגון ומרכיבי ביטחון ביישובים וב-2025 יועמד תקציב נוסף של 3.5–3 מיליארד שקל  


הממשלה דנה הערב (ד') בתוכנית לשיקום הצפון שהיקפה המתוכנן כ-7 מיליארד שקל בשנים הקרובות, אך זאת מבלי שהונחה לפני השרים הצעת מחליטים שמפרטת את היקפה הסופי ואת כלל רכיביה. ההצבעה על אישורה התוכנית נדחתה לישיבת הממשלה הבאה שמתוכנת ליום שני. עד אז במשרד ראש הממשלה מקווים להגיע להסכמות שיאפשרו את הצגת התוכנית הסופית.
אחת המחלוקות שהקשו על הבאת התוכנית להצבעה נוגעת לדרישת פורום יישובי קו העימות בצפון לכלול בה את כלל יישובי קו העימות, בעוד שהתוכנית המוצעת מתמקדת רק ברשויות המקומיות שיישוביהן פונו עם תחילת המלחמה. מדובר בפער שבין 8 רשויות מקומיות שכעת נכללות בתוכנית ל-20 רשויות בקו העימות.
בנוסף, ובלחץ אגף החשב הכללי במשרד האוצר, הוסר מהתוכנית סעיף המחייב קבלנים להעדיף רכש ישראלי במסגרת תהליך השיקום של יישובי הצפון על אף קשיי התעשייה הישראלית בעקבות המלחמה. מהלך זה עורר ביקורת חריפה מצד התאחדות התעשיינים, שהגדירה אותו "בושה".
במהלך כל היום התקשתה מזכירות הממשלה לנסח הצעת מחליטים סופית לקראת הישיבה הערב, כשברקע העיבו סוגיות משפטיות וחילוקי דעות באשר למקורות המימון של חלק ממנה במשרדי הממשלה.
אל חלקה הראשון של הישיבה הוזמנו ראשי רשויות מהצפון, בהם גם יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ'. הוא דיבר אל השרים וקרא להם לצאת בפעולה משמעותית נגד חיזבאללה.
תוכנית הממשלה לצפון מבוססת על שלוש "קופסאות" שעל בסיסן יינתנו בשנים הקרובות הטבות לתושבי היישובים הסמוכים לגבול עם לבנון. בשנה הראשונה יושקעו כ-3.5 מיליארד שקל על מיגון ומרכיבי ביטחון ביישובים תוך מענה אזרחי בתחומי חינוך, רווחה, בריאות, חוסן, תעסוקה וקהילה.
ב- 2025 יועמד תקציב נוסף, של 3.5–3 מיליארד שקל לשיקום תשתיות שניזוקו ולפיתוח היישובים שניזוקו או פונו. לצד אלה, הממשלה אמורה לקדם תוכניות תמיכה בחקלאי הצפון בכ-100 מיליון שקל בשנה וזאת לצד הטבות מס שיקבלו תושבי היישובים שנמצאים עד 2.5 קילומטר מהגבול בדומה לאלה שמקבלים תושבי עוטף עזה.