סגור
פגיעות והרס ב מנרה מטולה
פגיעות והרס במנרה ( צילום: jalaa marey / AFP)

מאבדים את הצפון
מלחמות אגו בין השרים תוקעות את השיקום

התוכנית שבנה משרד רה"מ לשיקום הצפון טורפדה בידי שר האוצר משיקולים פוליטיים. היקף התוכנית משתנה ואין הגדרה מה יבוצע בטווח המיידי ומה בעתיד

כבר חצי שנה, מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, שתושבי ויישובי צפון הארץ ושיקומם נופלים בין הכיסאות של משרדי הממשלה בירושלים. רבבות תושבי הצפון המפונים עדיין לא יודעים מתי ישובו לבתיהם. בינתיים הסדר הלינה שלהם בבתי המלון הוארך עד תחילת הקיץ, ולגבי השיקום הפיזי של היישובים - אין תשובה בפי הגורמים השונים.
כתבות נוספות בפרויקט
בחצי השנה האחרונה קיבלה הממשלה כמה החלטות המתייחסות בעיקר לפינוי 60 אלף התושבים מהיישובים שקרובים לגבול הצפון וסיוע ליישובים בצפון, בדומה להחלטות שהתקבלו לגבי תושבי הדרום. אלא שלגבי הדרום הממשלה דווקא גילתה זריזות. 12 ימים בלבד לאחר פרוץ המלחמה, ב־19 באוקטובר 2023, מיהר הקבינט הכלכלי חברתי לאשר את הקמת מינהלת תקומה לשיקום יישובי עוטף עזה שבראשה עומד תא"ל במילואים משה אדרי. תקציב של 18 מיליארד שקל הוקצה לביצוע.
ומה עם שיקום הצפון? תקוע. הסיבה המרכזית היא מלחמות אגו בין השרים והמשרדים. ב־11 בינואר 2024, קצת יותר משלושה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, חשף "כלכליסט" כי במשרד רה"מ גובשה הצעת החלטה שאותה התכוונו להגיש כמה ימים לאחר מכן לאישור הממשלה. על פי ההחלטה, התוכנית לשיקום הצפון תועבר לידי משרד הפנים שנמצא בידי ש"ס ומנוהל בידי המנכ"ל רונן פרץ, ומנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי ישמש בוועדת ההיגוי העליונה שלה. הממשלה אמורה היתה אז לאשר את התוכנית לשיקום ופיתוח קו העימות בצפון בתקציב של 3.5 מיליארד שקל למשך חמש שנים. אלא שהתוכנית הזו לא אושרה עד היום. שר האוצר סמוטריץ' שאמור לספק את הכסף התנגד לכך שהתוכנית תהיה תחת משרד הפנים בראשות ש"ס, ולא במשרד ההתיישבות תחת חברתו למפלגה אורית סטרוק. בשל הקרבות בין הצדדים החליט רה"מ נתניהו שלא תוקם מינהלת צפון וכי הנושא יוכפף למנכ"ל משרדו יוסי שלי.
בינתיים סמוטריץ' הודיע כי הוא מוכן להגדיל את התקציב לשיקום הצפון בעוד 2 מיליארד שקל ל־5.5 מיליארד שקל. אבל התוכנית עצמה עדיין לא אושרה. בשבוע שעבר כינס שלי בבהילות פגישה עם ראשי יישובים בצפון והציג להם תוכנית שמשמעותה לעכב בחודשים ארוכים את חיזוק היישובים לטווח ארוך ולהציג את המענה לצרכים המיידיים רק בעוד 42 יום. מאחר שהתוכנית זכתה לביקורת חריפה, למחרת הוצג מתווה אחר וסכום הסיוע גדל ל־6.5 מיליארד שקל. כמחציתם לפעולה בטווח המיידי והקרוב והיתר במסגרת תקציב רב־שנתי. התקציב כולל 1.4 מיליארד שקל למרכיבי ביטחון ועוד 3 מיליארד שקל לפיתוח לשנים 2028-2024. מתי היא תאושר? בדיון שהתקיים אתמול בוועדה לפיתוח הגליל בכנסת נמסר כי משרד רה"מ תכנן להעביר את ההחלטה ביום רביעי הקרוב אך לבקשת ראשי הרשויות בצפון המועד יעוכב על מנת להגיש הצעה משופרת.