סגור

בלעדי לכלכליסט
25 אלף הצטרפו למקבלי השכר בחודש האחרון

היקף התשלומים לעובדים ביוני הגיע לשיא מאז תחילת המשבר בעקבות תשלום דמי הבראה ועלייה במספר המועסקים. מספר מקבלי השכר נמוך ב־160 אלף לעומת טרום המשבר. השכר הממוצע עלה ב־12% לעומת מאי

השפעות הגל הרביעי של הקורונה טרם חלחלו לשוק העבודה, אשר ממשיך במגמת ההתאוששות. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" מחברת מס"ב, המפתחת ומפעילה את המערכת הלאומית המרכזית להעברת תשלומים בישראל. לפי הנתונים, בחודש יוני נרשמה עלייה של 25 אלף איש במספר מקבלי המשכורות ל־3.49 מיליון. אתמול פרסם הלמ"ס את נתוני האבטלה ביוני, שמהם גם כן עולה כי קצב התאוששות שוק העבודה היה איטי למדי בחודש שעבר, כשהאבטלה ירדה מ־6.8% ל־6.6%.

החודש הטוב ביותר מאז משבר הקורונה היה אפריל עם 3.5 מיליון מקבלי משכורות. בחודש מאי נרשמה ירידה של 30 אלף איש, שהושפעה ממבצע שומר החומות וכן בשל סיבות עונתיות, אך ביוני כבר תוקנה מרבית הירידה. בחודשים האחרונים נרשמה התאוששות כמעט רציפה במספר מקבלי המשכורות, אולם נתון חודש יוני עדיין רחוק ב־160 אלף איש לעומת מספר מקבלי השכר טרום המשבר. בשיא המשבר הנתון היה נמוך ב־670 אלף איש לעומת טרום המשבר.
בחודש הבא יפורסם הנתון הראשון מאז הפסקת תשלומי האבטלה לרוב הציבור שהיה בחל"ת. הציפייה היא שהפסקת התשלומים תאיץ את החזרה לעבודה.
2 צפייה בגלריה
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי
הכלכלן הראשי של לאומי גיל בפמן. "צלקות כלכליות מתמשכות"
(אוראל כהן)
חברת מס"ב מעבירה את המשכורות של 90% מהשכירים במשק במגזר הציבורי והפרטי. חשוב לציין כי הרוב הגדול של המעסיקים המעבירים משכורות דרך מס"ב הם אלו עם 10 עובדים ומעלה. המשמעות היא שהנתונים אינם כוללים חלק גדול מהעסקים הזעירים והקטנים, שככל הנראה אצלם קצב ההתאוששות איטי יותר. השכר הממוצע עמד ביוני על 7,965 שקל נטו, זינוק של 12% לעומת מאי. אולם העלייה החדה הזו היא ככל הנראה חד־פעמית, ונובעת מכך שחלק מהמעסיקים שילמו דמי הבראה.
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, התייחסו לצפוי בשוק העבודה, וכתבו כי "הירידה בהיקף העובדים שהוצאו לחל"ת צפויה להימשך עקב הודעת משרד האוצר על ביטול תשלום דמי אבטלה למרבית העובדים שבחל"ת. עם זאת, חזרתם של העובדים שפוטרו עלולה להיות איטית ביותר, תוך כדי יצירת צלקות כלכליות מתמשכות".
לדברי אודליה משה אוסטרובסקי, מנכ״לית מס״ב, ״היקף תשלומי השכר במשק הגיע בחודש יוני לשיא של כמעט 28 מיליארד שקל. מדובר בנתון גבוה על רקע תשלום דמי ההבראה במגזר הציבורי ובחלק מהמגזר הפרטי. הנתון הזה מעיד על המשך מגמת ההתאוששות של שוק התעסוקה ממשבר הקורונה״.