סוף לחגיגות על חשבון ביטוח לאומי: נדחו רוב העתירות של חברות הסיעוד
בית המשפט השאיר על כנו את מכרז הסיעוד החדש, שסותם פרצות שעלו למדינה 400 מיליון שקל בשנה. רווחיות חברות הסיעוד תפחת, והשירות למטופל ישתפר. מניית דנאל צנחה ב־12%, וההחלטה תשפיע על הנפקת עמל ומעבר
מכה לחברות הסיעוד: ביהמ”ש המנהלי דחה השבוע את מרבית הסעיפים בעתירות שהגישו חברות הסיעוד ואיגוד נותני שירותי הסיעוד נגד המכרז החדש של המוסד לביטוח לאומי, המכרז הגדול ביותר במדינה, בהיקף של כ־13 מיליארד שקל בשנה ולתקופה של שש שנים, הנוגע לכ־200 אלף מטפלים סיעודיים. ההכרעה התקבלה כשלוש שנים לאחר פרסום המכרז החדש בספטמבר 2022.
המכרז החדש סותם פרצות במכרז הישן מ־2008, שריפדו את שורת הרווח של חברות הסיעוד, ועלותן לקופת המדינה מוערכת בלפחות 400 מיליון שקל בשנה, כך לפי דו”ח חברת הייעוץ E&Y משנת 2019.
מיד לאחר הדיווח לבורסה היום נרשמה תגובה חריפה בשוק ההון: מניית דנאל, אחת החברות הגדולות בענף הסיעוד והכוח האדם, צנחה בכ־12%. ענף הסיעוד אחראי ל־53% מכלל הרווח התפעולי של החברה, ושיעור הרווח התפעולי של ענף הסיעוד עמד ברבעון האחרון על 5.5%, זאת לעומת 4% שנקבע במכרז. דנאל דיווחה כי "אי תיקון המכרז עלול לגרום לפגיעה ניכרת ברווחיות החברה, שלא ניתן לאמוד את היקפה בשלב זה". הפסיקה מטילה גם צל כבד על הנפקת חברת עמל ומעבר, שבבעלות קרן פימי, הצפויה לצאת לפועל לפי שווי יעד של כ־3 מיליארד שקל, וכן תשפיע על פעילותה של עמותת מטב.
העותרים, ובהם ההסתדרות, דרשו להקפיא את המכרז ולהאריך את מועד הגשת ההצעות. לטענתם, המכרז “הפסדי וגירעוני ויביא לפגיעה קשה בטיפול בקשישים, בתנאי העסקת המטפלות וביציבות חברות הסיעוד". החברות טענו כי תחשיבי ביטוח לאומי אינם משקפים את העלייה בשכר המינימום ובתשלומים לביטוח לאומי, ואינם כוללים התאמות למדדים ולעדכוני תחבורה. לטענתם, קביעת שיעור רווח של 4% בלבד אינה מאפשרת להתמודד עם עלויות השירות והרגולציה החדשה.
מנגד, ביטוח לאומי טען כי המכרז החדש נועד לתת מענה שיטתי לשורה ארוכה של כשלים שהצטברו במשך שנים, ובראשם מחסור במטפלות בפריפריה, גיוס מטפלים סיעודיים גברים, פיקוח על הכשרת מטפלות, פתיחת השוק לחברות חדשות והגברת הבקרה על איכות השירות, שכיום כמעט ואינה קיימת.
בהנחה תאורטית שהמכרז לא כלכלי, ייתכן תרחיש שבו שום חברה לא תיגש למכרז, ואז סביר שביטוח לאומי יעדכן את תנאיו. עם זאת, נכון לסוף 2023, פועלים 98 ספקים בתחום הסיעוד, ולכן התרחיש שבו שום ספק לא ייגש אינו סביר. ככל שהמכרז אכן כלכלי, המשמעות היא שרווחיות חברות הסיעוד תפחת, השירות למטופל ישתפר, והוצאות הביטוח הלאומי יתמתנו, דבר שימנע או יצמצם פגיעה עתידית בתנאי השירות.
במסגרת המכרז הוחלט להפעיל מנגנון בקרה שיבחן את שביעות רצון הקשישים ובני משפחותיהם ובקרה על נוכחות המטפלים, לצד מערכת תגמול לחברות מצטיינות ומחירון קנסות נרחב שנועד להגן על המטפלות ועל הקשישים. בין היתר, קנס של עד 20 אלף שקל יוטל על השפעה בלתי הוגנת על זכאי סיעוד, 5,000 שקל על סירוב להעניק שירות, ו־3,000 שקל על אי־תשלום שכר מינימום, שעות נוספות או עבודה בלילות וסופי שבוע.
השופט ארנון דראל קבע כי הליך גיבוש המכרז נעשה כדין, לאחר שביטוח לאומי נועץ במומחים, שקל את הערות השוק ופעל בסבירות. דראל קבע כי לא הוכח שהמכרז אינו כלכלי או שאינו מאפשר רווחיות סבירה. עוד קבע כי תנאי הסף במכרז נועדו להבטיח יציבות ואיכות שירות. כמו כן נדחו הטענות בדבר אפליה בין חברות ותיקות לחדשות והדרישה לבטל את מנגנון פסילת ההצעות בשל טעויות טכניות.
עם זאת, בית המשפט הורה לוועדת המכרזים לתקן מספר סעיפים טכניים הקשורים לחישוב התעריף למטפלות ולחישוב מתנת חג. לאחר ביצוע התיקונים, על הוועדה לפרסם נוסח מעודכן של המכרז ולקבוע מועד חדש להגשת הצעות, לא מוקדם מ־60 יום ממועד הפרסום.
ההכרעה מגיעה לאחר מסכת עיכובים מתמשכת. המכרז הקודם פורסם ב־2008, והחדש היה אמור להתפרסם לכל המאוחר ב־2015. בפועל הוא פורסם רק ב־2022, לאחר מאבק ממושך בין האוצר לביטוח לאומי בשאלה מי יכתוב את תנאיו. עם זאת, לא בטוח שהסאגה קרובה לסיום, וסביר להניח שהחברות יערערו לבית המשפט העליון.
חברת הייעוץ E&Y מצאה כי חברות הסיעוד אינן מעבירות למטפלות זרות את התשלום החודשי עבור נסיעות, אף שהמדינה משלמת אותו, והן שומרות לעצמן פער של כ־3.5% מהתוספת לשכר המטפלות הישראליות. מדובר בהפסד מצטבר של יותר מ־5 מיליארד שקל מאז 2008.
מאיגוד חברות הסיעוד נמסר בתגובה: "חברות הסיעוד נותנות טיפול יום יומי מקצועי ומסור למאות אלפי קשישים לרבות בזמנים קשים ובעיתות מלחמה. במכרז שפורסם נפלו פגמים קשים ובכלל זאת הפחתת התעריף המשולם עבור השירות האמור לכסות את עלות העסקת המטפלות. מטרת עתירת האיגוד היתה להביא לתיקון פגמים יסודיים אלה בכדי להבטיח המשך מתן שירות איכותי לקשישים ושמירה על זכויות המטפלות המסורות. בית המשפט קיבל את טענתו העקרונית של האיגוד כי במכרז נפלו פגמים וכי הדבר מחייב ביצוע תיקונים בו. האיגוד שוקל נקיטה בהליכי ערעור ביחס לטענות שלא התקבלו".






























