סגור
בניין ממגורות דגון ב חיפה
בניין ממגורות דגון בחיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

בעלות צולבת? גדות עלולה לוותר על נמל חיפה

חוק רשות הספנות והנמלים קובע שחברה לא תחזיק בשני כתבי הסמכה. אלא שמי שמפעילה את מסוף הכימיקלים עשויה להימצא במצב הזה אם תרכוש את חברת הנמל

סימן שאלה מרחף על ההתמודדות של קבוצת גדות (יחד עם התאגיד ההודי Adani) על רכישת נמל חיפה הממשלתי בשל אפשרות לבעלות צולבת בענף הנמלים: הפעלה של נמל חיפה ושל מסוף הכימיכלים הדרומי בחיפה.
הקבוצה מחזיקה בכתב הסמכה להפעלת ממגורות דגון, ובמקביל היא מפעילה את מסוף הכימיקלים הדרומי בחיפה, ללא כתב הסמכה. כעת המדינה דורשת ממנה להסדיר את הפעילות במסוף על ידי כתב הסמכה, אלא שתיקון לחוק רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) משנת 2020 קובע כי חברה לא יכולה להחזיק בשני כתבי הסמכה.
גדות מעדיפה להמשיך בהפעלת מסוף הכימיקלים ולחתום על כתב הסמכה בנוגע אליו, ולוותר על הפעילות בממגורות דגון. על רקע זאת החליטה חנ"י (חברת נמלי ישראל) להוציא למכרז חדש את ממגורות דגון. אלא שהפעלת נמל חיפה תדרוש גם היא כתב הסמכה, והדבר יתנגש עם כתב ההסמכה להפעלת מסוף הכימיכלים – מה שעשוי למנוע מגדות להתמודד על הנמל.
בניגוד למכרז על דגון שעליו היתה אחראית חנ"י, המכרז להפרטת נמל חיפה נמצא באחריות רשות החברות הממשלתיות באוצר, והרגולטור המפקח על תחום הנמלים הוא רספ"ן במשרד התחבורה. ברשות החברות טוענים כי "הם לא מכירים בקושי ונבחנו כל הממשקים", אך באותה נשימה הודו כי ייתכן שהדבר ייבחן אם גדות תזכה במכרז.
מי שייתכן וגם תיכנס לתמונה במצב כזה היא רשות התחרות, שבמקור בחנה את רמת הריכוזיות של גדות ולא הטילה עליה מגבלות. רשות התחרות הטילה מגבלות על מתמודדת אחרת במכרז, מספנות ישראל, וטענה כי אם תזכה במכרז ייתכן שתיאלץ לוותר על נמל המספנות שבבעלותה. לפי גורם משפטי ממשלתי המעורה בנושא, ההחלטה על מתן כתב הסמכה למסוף הכימיקלים של גדות עלולה להוביל אותם לדילמה דומה לזו של מספנות, כאשר המשמעות היא שגדות תיאלץ למכור את פעילות הכימיקלים שלה בשביל לזכות בנמל.
קבוצת גדות וקבוצת Adani ההודית מתמודדות יחד במכרז על נמל חיפה. גדות שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ומחזיקה במונופול על יבוא כימיקלים לישראל. הבעלים של גדות הם קרן טנא (60%) ווליוHBL. קבוצת Adani נשלטת על ידי גאוטם אדאני, האיש החמישי בעושרו בעולם, שהונו מוערך ב־124 מיליארד דולר.
ממשרד התחבורה ורספ"ן נמסר: בתיאום בין משרד האוצר, משרד התחבורה, משרד המשפטים ורשות החברות הובהר כי אין איסור על החזקות צולבות בין חברות אחיות. החברה הזוכה במכרז תזכה לקנות את כלל המניות של חברת נמל חיפה ולהחזיק בה כחברה־בת, כאשר כתב ההסמכה יינתן לחברת נמל חיפה. אם גדות כימיקלים תזכה במכרז לנמל חיפה, לא תתעורר בעיית החזקות צולבות שכן חברת נמל חיפה וגדות אחסון ושינוע, אשר יחזיקו בכתבי ההסמכה, יהיו חברות אחיות.
ממשרד האוצר נמסר: "לא נתייחס לנושא כל עוד ההליך המכרזי נמשך".