לאף עסק אין את הפריבילגיה שלא לדעת את הדירוג שלו
ריבוי הסיכונים כיום גורם לכך שכל מהלך, עסקה או חידוש שלה נבחנים בזהירות יתר. בדיוק בגלל זה חשוב שגם העסקים עצמם ידעו את דירוג האשראי שלהם – ויבינו איך הם נתפסים בחוץ
דירוג אשראי הפך בשנים האחרונות ממונח פיננסי מקצועי ששמור ליודעי חן לכזה ששגור היטב גם בקרב הציבור כולו. הכוונות להוריד את דירוג האשראי של ישראל, ובהמשך גם מימושן, עלו לראש סדר היום הכלכלי והציבורי יחד עם התרעות על ההשלכות החמורות שעשויות לבוא. בין אם אלו יתממשו ובין אם לא, המסר ברור: דירוג אשראי הוא משהו שצריך לדעת, חשוב לשים לב אליו – ולקחת אותו ברצינות.
אלא שדירוג אשראי הוא לא משהו שיש רק למדינות. כמעט לכל חברה או עסק בישראל יש דירוג אשראי, אולם באופן מעט אירוני, הבעלים שלהם לא בהכרח יודעים אותו – וגם לא מודעים להשלכות שעשויות להיות לכך. דירוג אשראי עסקי הוא פרמטר המעיד על היכולת לעמוד בהתחייבויות פיננסיות, ובהתאם קובע עד כמה אפשר לסמוך על העסק. אין פלא שכמעט תמיד מדובר בפרמטר הראשון שנבדק אודות גוף מסוים לקראת מהלך מסוים, עסקה או צעד פיננסי כזה או אחר. לא אחת מדובר במעין "תנאי סף": כל עוד דירוג האשראי גבוה ויציב – אפשר להתקדם. במידה ולא, קרוב לוודאי שהצדדים ייפרדו כידידים.
כל זה נכון לימי שגרה, שבהם הפעילות העסקית לרוב יציבה, בטוחה ולא כרוכה בסיכונים או בעיות מיוחדות. אלא שבתקופה כזו, שבה סיכונים צצים מכל עבר, דירוג האשראי מקבל משנה תוקף. כשהריבית כה גבוהה (וככל הנראה תישאר ככה גם אחרי ההורדות הצפויות בהמשך השנה), חוסר הוודאות הוא כבר שם נרדף לעסקים וסקטורים שלמים במשק עוד נאבקים על קיומם, לאף אחד אין מקום לסיכון נוסף – בטח שגם לא לספק או ללקוח שפתאום יפסיקו לשלם ויגררו גם העסק שלך לבעיה נוספת.
לכן, בסיטואציה כזו, חברות ועסקים בכל גודל נדרשים לחשב מסלול מחדש ולהתאים אותה למצב הנוכחי במשק. דירוג אשראי הוא לא פריבילגיה או משהו שטוב שיש – אלא כלי הכרחי. מתוקף היותנו גוף שמדרג גופים על סמך נתונים עדכניים ומודלים סטטיסטיים עדכניים, אנחנו מבינים עד כמה הוא חיוני. מדובר בכלי שמאפשר להבין לעומק את המצב הפיננסי, לנהל סיכונים בצורה מושכלת ולהבין כיצד הסביבה העסקית שלך רואה אותך. אותה סביבה, ובפרט בנקים וגופי מימון, בודקים בעצמם את דירוג האשראי של העסקים, מוסר התשלומים שלהם ופרמטרים פיננסיים שמסייעים להם להעריך את הסיכון שלהם. על בסיס זה הם קובעים האם להעמיד אשראי, ואם כן באילו תנאים.
המשמעות של הבדיקה הזו פשוטה: ידיעה של דירוג אשראי עשויה להוזיל משמעותית את עלויות המימון. כל סמנכ"ל כספים יודע שרבע אחוז פה ורבע אחוז שם שווים עשרות ומאות אלפי שקלים לאורך זמן – והיום עשויים להיות משמעותית מדי פעם. מעבר לכך, דירוג גבוה מציב אתכם בעמדת משא ומתן טובה יותר ומשם הדרך לשיפור התנאים כבר סלולה. במידה ודרוש שיפור, הרי שתמונת המצב המלאה בידיכם ואפשר לנקוט בצעדים פרקטיים ופשוטים.
לאור זאת, וביתר שאת בימים אלו, בעלי עסקים ובכירים בחברות נדרשים לדעת את דירוג האשראי לעקוב אחריו ולהבין מה משפיע עליו. בהעדר ההבנה הזו, הם פשוט ימשיכו לשלם יותר – וזה כבר משהו שאף אחד לא יאפשר לעצמו.