סגור
אליעזר פישמן
אליעזר פישמן. הסכסוך עולה מדרגה (צילום: עמית שעל)

הנאמן על בקשת פישמן לקבל פטור מחובות של יותר מ-1.5 מיליארד שקל: "חוצפה"

עו"ד יוסי בנקל, הנאמן לנכסי אליעזר פישמן, מתנגד לבקשה שהגיש איש העסקים לקבלת פטור מחובות ולהפסקת התשלום לקופת הנושים: "מדובר בבקשה מחוצפת שהוגשה על ידי אשת החייב, שאינה מסתפקת בנכסים בהיקף של כ-100 מיליון שקל שאותם קיבלה מבעלה

סכסוך משפטי בין איש העסקים אליעזר פישמן לבין הנאמן שמונה לפני שש שנים לנכסיו, עו"ד יוסי בנקל: פישמן ביקש מבית המשפט המחוזי בתל אביב בחודש שעבר צו הפוטר אותו מחובותיו. כמו כן באמצעות אשתו, טובה פישמן, הגיש בקשה להורות על ביטול צו התשלומים (צו שמורה לחייב לשלם לנושיו בכל חודש סכום כספי שקבע בית משפט - ל.ד) מינואר 2023 ועד להפטר פישמן.
פישמן (80) הוכרז ביוני 2017 כפושט רגל, ועו"ד יוסי בנקל מונה לנאמן לנכסיו ופעל לאיתור נכסיו. בדו"ח פעילות שהגיש עו"ד בנקל בעבר ציין כי "תיק פשיטת הרגל שבנדון הוא לכל הדעות הליך חדלות פירעון חריג בהיקפו – פשיטת הרגל הגדולה בתולדות המדינה".
פישמן מציין באמצעות באי כוחו, עו"ד שלום גולדבלט ועו"ד רהב עין דר, כי לאורך השנים שילם בכל חודש תשלומים הנעים בין 7,500 שקל ל-15 אלף שקל. בהתאם לחישוב בא כוחו של פישמן, התשלומים ששולמו הצטברו לכ-710 אלף שקל. פישמן הגיש גם בקשה למתן צו הפטר הפוטר אותו מחובותיו האישיים. בבקשה נטען כי חלק מהטעמים למתן צו הפטר הם "חוסר התכלית בהמשך הליכי פשיטת הרגל של החייב, בין היתר לאור העובדה שלחייב אין כל מקור פרנסה (למעט קצבת ביטוח לאומי), ואין לו שום יכולת פירעון".

"לא חייב קשה יום"

בקשתו של פישמן לביטול צו התשלומים נתקלה כאמור בהתנגדות עזה של הנאמן לנכסיו. עו"ד בנקל מציין בתגובתו לבית המשפט כי "מדובר בבקשה מחוצפת, לא פחות, שהוגשה על ידי אשת החייב, אשר איננה מסתפקת בנכסים בהיקף של כ-100 מיליון שקל, שאותם קיבלה מבעלה, ונותרו בידיה בהסכמת נושיו, במסגרת הסדר הגישור בין בני משפחת החייב ונושיו, שאושר על ידי בית משפט ביולי 2020, וכעת היא מתנערת מחובתה החוקית לתמוך בבעלה, פושט הרגל".
עוד טוען הנאמן בתגובה שהגיש היום (א') לשופטת איריס לושי-עבודי כי "במסגרת הסדר הגישור לא רק שילדי החייב ואשתו זכו לוויתור כולל וגורף על כל טענות הנאמן כלפיהם, באופן שנותרו בידיה כלל הנכסים שהעניק לה החייב במהלך השנים. חלק מנכסים אלה כבר מומש וסך של כ-60 מיליון שקל כבר התקבל בידיה - למעלה מ-14.5 מיליון שקל, חלקה בגין מכר וילת המגורים של החייב ורעייתו בסביון, ו-45 מיליון שקל, חלקה בדיבידנדים שחולקו בשנים 2022-2021 בחברת א.ט אחזקות קירור (בפירוק מרצון)... בנוסף היא עתידה לקבל סכומים נוספים נכבדים ביותר".
עוד טוען הנאמן: "נזכיר כי אין המדובר בענייננו בחייב קשה יום שהוא ומשפחתו נותרו חסרי כל עקב טעויות עסקיות שביצע בתום לב. לא רק שאשתו נהנתה ונהנית מהסדר הגישור אלא גם שלושת ילדיהם זכו, יחדיו, במסגרת אותו הסדר לשמור על נכסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הם מחזיקים יחדיו ב-50% מקבוצת פישמן רשתות, השווה לבדה מאות רבות של מיליוני שקלים. בנוסף לכך הם שולטים ברשת הום סנטר, וברשות כל אחד מהם בית מידות בסביון, בשווי עשרות מיליוני שקלים ועוד ועוד. כל זאת כאשר במקביל, גם אחרי למעלה משש שנות פעילות מאומצת של הנאמן, לצד מימושים מוצלחים שננקטו על ידי כונסי הנכסים שמונו מטעם הבנקים השונים, חובותיו המצטברים של פישמן לנושיו עולים על מיליארד וחמש מאות מיליון שקל".
השופטת לושי-עבודי הורתה לרעייתו של פישמן, טובה, להגיש דוח לגבי התשלומים ששילם לקופת הנושים, כדי לבדוק את טענת הנאמן שיש חוב פיגורים. השופטת ציינה כי אם מוסכם על רעייתו של פישמן כי קיים חוב כפי שטוען הנאמן - תודיע שבכוונתה לסלקו.
עו"ד שלום גולדבלט, בא כוח פישמן, מסר בתגובה לתגובת הנאמן: "תגובת הנאמן חצופה, מוטעית ומטעה. ההסדר עם רעייתו וילדיו של אליעזר פישמן אושר על ידי כל הנושים, על ידי בית המשפט המחוזי ועל ידי בית המשפט העליון, לאחר שכל טענותיו של עו"ד בנקל נדחו. מדובר בתגובה צפויה, המאפיינת את התנהגות הנאמן מיום מינויו, שבינה ובין המציאות אין קשר, בינה ובין העובדות אין קשר, ובינה לבין טענות משפטיות אין שום קשר. הנאמן מסרב לקבל את ההסדר שנחתם ואושר בבית המשפט לפני שנתיים, עושה בכספי הקופה ככל העולה על רוחו, ומתעקש להיאחז בקרני המזבח של פרשה שנגמרה מזמן. ולגופו של עניין, מדובר בבקשה מוצדקת לאור גילו של החייב, חוסר היכולת שלו להשתכר ומצבו הבריאותי שמסיבות של צנעת הפרט לא ניתן לפרטן".