סגור
שעון חשמל מונה חשמל
שעון חשמל. המחיר ממשיך לעלות (צילום: שאטרסטוק)

דלק להתייקרויות: תעריף החשמל יעלה ב-8.2% מינואר

בהתאם להחלטת מליאת רשות החשמל, המחיר לקוט"ש יעלה מ-49.06 אגורות ל-53.42 אגורות (לפני מע"מ). תעריף החשמל כבר התייקר ב-8.6% באוגוסט. בסך הכל מדובר בהתייקרות של כ-20% תוך שנה, שנובעת בעיקר מעליית מחירי הפחם

תעריף החשמל יעלה ב-8.2% החל מחודש ינואר, כך החליטה היום (ד') מליאת רשות החשמל. כתוצאה מכך, המחיר לקוט"ש יעלה מ-49.06 אגורות ל-53.42 אגורות (לפני מע"מ).
תעריף החשמל כבר עלה ב-8.6% באוגוסט. סך הכל, תעריף החשמל עלה מינואר 2022 ועד ינואר 2023 בכ-20%. על פי הערכה של איגוד לשכות המסחר, מדובר בתוספת של כ-800 שקל בשנה למשפחה.
הסיבה העיקרית לעלייה במחיר היא הזינוק במחירי הפחם ברחבי העולם, שעלו ב-140% מתחילת השנה. סיבה נוספת לעליית המחיר היא האיסור של המשרד להגנת הסביבה להפעיל יחידות ייצור חשמל ישנות בתחנת אשכול המונעות בגז טבעי, שאילצו את הגברת ייצור החשמל באמצעות פחם.
גם אחרי העלייה הנוכחית, תעריף החשמל בישראל הוא בין הנמוכים בעולם המערבי. לשם השוואה, התעריף בארץ נמוך בכ-25% מהתעריף הממוצע באיחוד האירופי. הסיבה לתעריף הנמוך בישראל היא שמרבית ייצור החשמל בארץ (66%) נעשה על ידי גז טבעי המופק בישראל, כך שהשפעת מחירי הדלקים בעולם, שזינקו לאחר תחילת המלחמה באוקראינה, פחות משפיעה על ישראל.
כמו כן, על מנת למתן את העלייה ביצעו ברשות החשמל מספר מהלכים ביחס לתעריף הייצור אותו מקבלת חברת החשמל בעבור כל קוט"ש. ראשית, הפחיתו ברשות את התשואה המוכרת לחברת החשמל מ-11% ל-6%, מה שיוביל לחיסכון של יותר מ-250 מיליון שקל בשנה בתעריף. כמו כן, רשות החשמל תפחית את עלויות המטה המוכרות של חברת החשמל בכ-150 מיליון שקל. הרשות גם תאריך את תקופת ההחזר עבור עלויות ההקמה של תחנות גז טבעי מ-10 ל-20 שנה, כך שהתשלום השנתי יקטן, ועבור הקמת תחנות כוח המונעות בפחם תקופת החזר העלויות תעלה ל-50 שנה. השינוי יוביל לחיסכון של כ-900 מיליון שקל בתעריף החשמל בשנה.