סגור
לשכת התעסוקה לשכת ה תעסוקה אבטלה
לשכת התעסוקה (צילום: קובי קואנקס)

משרד העבודה: שליש מהגברים הצעירים הערבים חסרי מעש

בהשוואה ללפני המלחמה, מדובר בעלייה של כמחצית מהגברים הערבים שלא עובדים או לומדים. הנתון מדאיג במיוחד משום שהוא יוצר פוטנציאל גיוס כוח אדם משמעותי לפשע המאורגן, שידוע כנפוץ במגזר הערבי ביחס לשאר האוכלוסייה

שיעור הגברים הצעירים חסרי המעש (לא לומדים ולא עובדים) באוכלוסייה הערבית עמד בחודש דצמבר על 33.6%, כלומר יותר משליש. זה יותר מכפול מהשיעור בקרב הגברים היהודים הלא חרדים שעמד על 16.0% בלבד. הנתון בקרב הצעירים הערבים (גילאי 18-24) גבוה בחצי מאשר שיעור הצעירים הערבים חסרי המעש בממוצע החודשים ינואר-ספטמבר, כלומר לפני המלחמה שעמד על 22.2% בלבד. בנובמבר עמד הנתון על 36.5% - כלומר בינתיים חל שיפור קל בלבד.
הנתונים עולים מסקירת נתוני שוק העבודה שמפרסם היום אגף אסטרטגיה ותכנון של משרד העבודה שמתבסס על עיבוד של סקרי כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. חלק מהנתונים מתייחסים לחודש ינואר וחלק לדצמבר.
הנתון לגבי הזינוק העצום בשיעור הצעירים הערבים חסרי המעש מדאיג מאוד משום שהוא יוצר פוטנציאל עצום לגיוס כוח אדם לארגוני הפשע המאורגן. הוא בולט במיוחד לאור הכוונה של הממשלה לקצץ דרמטית בתקציבי הפיתוח של החברה הערבית שמיועדים בחלקם להתמודד עם תופעת הצעירים חסרי המעש.
בקרב הצעירות הערביות הנתון גבוה עוד יותר – 43.1% בדצמבר. זה מראה שלמרות השיפור הגדול בתעסוקת נשים ערביות (43.3% בדצמבר) יש עוד כברת דרך ארוכה, אבל במקרה שלהן אין חשש לגלישה לפשע.
שיעור האבטלה בקרב גברים ערבים (גילאי העבודה העיקריים 25-64) דווקא ירד משמעותית מ-15.1% בנובמבר ל-9.3% בדצמבר, אלא שהוא עדין כמעט כפול משעורם בקרב גברים יהודים (5.3%).
המשרד גם מביא פירוט של שיעור המשרות הפנויות לפי ענפים. שלא במפתיע הענף שבו שעור המשרות הפנויות הגבוה ביותר בינואר היה בינוי (10.5%) בשל המחסור בעובדים פלסטינים. סביר להניח שהמחסור בפועל גדול בהרבה משום שיזמים מוותרים מראש על פרויקטים או מקפיאים אותם. אחריו במפתיע ענף האירוח והאוכל – 8.8%, מה שמעיד על התאוששות דרמטית מתחילת המלחמה. שלישי ענף המידע והתקשורת המזוהה עם ההייטק – 4.2%. שעור המשרות הפנויות בכלל המשק עומד על 4.1%. שעור המשרות הפנויות בתחום התרבות והבידור עדין עומד על 2.4% בלבד.
ועד ראשי הרשויות מתריע במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו על עלייה של 22% במספר מקרי הרצח בחברה הערבית, 28 נרצחים עד כה לעומת 23 בתקופה המקבילה אשתקד. שנת 2023 היתה שני שיא במספר הנרצחים בחברה הערבית עם 228 נרצחים.
אנשי הועד כותבים לנתניהו כי "שנת 2023 הייתה השנה המדממת ביותר בחברה הערבית לאחר שממשלת ישראל נכשל בטיפול בנושא. במידה ומגמות אלה ימשכו אנו צופים, כי ללא כל פעולה ממשלתית משמעותית למיגור או צמצום התופעה, יהיה זינוק במספר הרציחות ב-2024". הם מציינים שלמרות זאת ראש הממשלה לא מצא לנכון לכנס את ועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית בישראל ודורשים את כינוסה.