סגור
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל ירושלים (צילום: שלו שלום)

עיצומים בבנק ישראל: "ההנהלה פוגעת בעבודה המאורגנת"

העובדים יפסיקו לעבוד היום בשעה 14:00. הדרישות שלהם מההנהלה הן להציב בה נציג מטעמם ולהקטין את ההעסקה הלא מאורגנת. הנהלת הבנק: "הצענו לעובדים להיכנס להליך גישור מואץ"

מרבית עובדי בנק ישראל יסיימו היום את יום עבודתם בשעה 14:00, במחאה נגד הנהלת הבנק. כך הוחלט אמש (ד') באספת עובדים שהתקיימה אמש בבנק ישראל בהובלת יו"ר ועד העובדים ד"ר יובל מזר.
בבנק ישראל יש סכסוך עבודה פתוח מזה זמן רב, אך מאידך, הוועד התחייב שלא לדרוש דרישות שכר עד 2029. לכן, כל הדרישות מההנהלה הן דרישות מבניות הקוראות להגדיל את כח ועד העובדים, ודרישות הנוגעות לתנאי העבודה.
אחת הדרישות המרכזיות של הוועד היא הפסקה של מגמת הבנק להעסיק עובדים במנגנונים שעוקפים את ההסכמים הקיבוציים. כלומר, ועד העובדים דורש שרוב ככל העובדים יהיו מועסקים במסגרת ההסדר הקיבוצי, ולא בחוזה אישי או כעובדי קבלן. יו"ר הוועד, יובל מזר, אמר לכלכליסט "ייתכן שבקצה, במקרים מסוימים, אפשר ללכת על חוזה אישי. אבל במרבית הפעמים זה לא מוצדק. בסוף זה ניסיון לפגוע בעבודה מאורגנת, מתוך תפיסה שטוב שהעובד יחוש מאויים".
ועד העובדים מציב גם דרישות הנוגעות להגדלת כוחו אל מול ההנהלה. הוא דורש כי ימונה משקיף מטעמו בהנהלת הבנק, בנוסף טוען כי הוועד לא מקבל את המידע הנדרש מהנהלת הבנק, וכי בבנק בוחנים כעת שינויים מבניים וארגוניים מבלי לערב את ועד העובדים.
בין הדרישות ניתן למצוא כאלה שהן למעשה דרישות שכר, כך למעשה דורשת נציגות ועד העובדים "שלא להעסיק עובדים בכוננות מעבר למכסת הכונניות שניתנה להם". מאחורי השורה הזו מסתתרת דרישה כי עובדי הבנק לא יצטרכו לענות לטלפונים מחוץ לשעות העבודה בלי שיוגדל שכרם. בוועד מסבירים: "עובדים לא צריכים להיות בכוננות, אם לא משלמים על זה". ומוסיפים כי "הנהלת הבנק מנוהלת בתקופה האחרונה על ידי משרד האוצר, ובכל מה שקשור למבנה העבודה אין עצמאות, הוועד שומר על העיקרון החשוב של עצמאות הבנק המרכזי".
מהנהלת הבנק המרכזי נמסר בתגובה: "חשוב שבתקופה כלכלית מורכבת זו, יידעו עובדי ועובדות הבנק להתגייס לטובת השמירה על כלכלת ישראל. ההנהלה הציעה לוועד העובדים להיכנס לתהליך גישור על מנת לפתור באופן מואץ את הסוגיות שעל השולחן, ואנו ממתינים לתגובתו".