סגור
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל בירושלים (צילום: שלו שלום)

"הריבית בישראל תמשיך לעלות, שוק הנדל"ן יתקרר והצרכנים יהדקו חגורה"

בנק ישראל העלה היום את הריבית ב-0.5%, ההעלאה החדה ביותר מאז 2011 והשלישית ברציפות; הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "תחזית הבנק משקפת העלאות ריבית בכל ההחלטות שנותרו עד לסוף 2022, ואפשרות להעלאות נוספות ב-2023"

בנק ישראל העלה היום (ב') את הריבית בשיעור החד ביותר מאז 2011, ומרבית הכלכלנים הבכירים בשוק הפיננסי בישראל מאמינים שזהו עוד לא הסוף להעלאות החדות.
בהתאם לציפיות, הוועדה המוניטרית בבנק העלתה את הריבית ב-0.5% לרמה של 1.25%. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2013 ובהעלאה השלישית ברציפות מאז החל בנק ישראל בתהליך העלאות הריבית באפריל האחרון. בסך הכל העלה הבנק במצטבר את הריבית ב-1.15%.
חטיבת המחקר של בנק ישראל צופה כי האינפלציה בעוד 12 חודשים תעמוד על 3.3% והריבית תעלה ל-2.75%. "על מנת שיתממשו תחזיות האינפלציה, תידרש בלימה נוספת של מחירי הסחורות בעולם, המשך הירידה במחירי התובלה העולמיים והמשך האינדיקציות לפעולות של הגדלה משמעותית של היצע הדיור בישראל", כתב גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי.
באשר לתחזית הריבית של חטיבת המחקר, שגבוהה יותר מהתחזיות המוקדמות, כתב בפמן כי "הערכה זו של בנק ישראל מבטאת עלייה ניכרת מרמתה הנוכחית של הריבית, והיא תוצאה של התחזית לאינפלציה גבוהה מהגבול העליון של היעד יחד עם צפי להמשך פעילות ברמה גבוהה, וכן על רקע ההעלאה הניכרת הצפויה בריביות בעולם.
"תחזית זו משקפת את רצונו של הנגיד להביא את ריבית בנק ישראל לרמה ריאלית שכבר איננה שלילית ורצוי שתהיה חיובית במונחים ריאליים".
בפמן ציין כי תחזית הריבית של בנק ישראל גבוהה במקצת מתחזית לאומי, ו"משקפת המשך של העלאות ריבית בכל ההחלטות שנותרו עד לסוף 2022 ואפשרות להעלאות נוספות בראשית 2023". עוד הוסיף בפמן כי נגיד בנק ישראל אמיר ירון "הדגיש את רצונו לתת משקל גדול יותר להעלאות ריבית בטווח הקרוב יותר, זאת כאמצעי בלימה לעליית האינפלציה".
"הודעת הריבית ומסיבת העיתונאים מחזקים את ההערכה שבנק ישראל ימשיך לעלות את הריבית מהר", אמר יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון. "הנגיד אמיר ירון נשמע מאד ניצי. כאשר שאלו אותו לגבי קצב העלאת הריבית, הדבר הראשון שהוא ענה זה שבנקים מרכזיים בעולם מעלים את הריבית באופן חד, ורק אחר כך הוסיף שזה תלוי במצב המשק".
כץ ציין כי בנק ישראל מאד מושפע ממדיניות הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב. אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, אמר גם הוא כי הבנק התאים את עצמו למגמות גלובליות.
גרינפלד התייחס לכך שבבנק ישראל ציינו כי השקל נחלש מול הדולר ב-5.1% ומול סל המטבעות ב-3.6%, והעריך כי "בסביבת האינפלציה הגבוהה בישראל ובשל התנודתיות הגבוהה בשווקים העולמיים, הסיכון הוא להמשך היחלשות השקל. לאור התמסורת המשמעותית מהשקל אל האינפלציה המקומית, בנק ישראל היה חייב להתאים את קצב העלאות הריבית להתפתחויות העולמיות".
גרינפלד התייחס להשפעות העלאת הריבית על משקי הבית, בשוק הנדל"ן ובכלל. "העלאת הריבית והמשך העלאתה עד סוף השנה תגרום באופן טבעי להתקררות שוק הנדל"ן בארץ, מכיוון שעלויות המשכנתאות הולכות ומתייקרות.
"גם מי שלקח או מתכוון לקחת הלוואה רגילה לכל צורך יצטרך לשלם יותר ולכן סביר להניח שנראה את הצרכן הישראלי מהדק מעט את החגורה ומפחית צריכה במהלך 2023.
"עם זאת, במבט ל-2023, התמתנות הצריכה והיחלשות האינפלציה בגלל מיצוי של השיבושים בשרשראות האספקה העולמיות, בנק ישראל יעצור כנראה את העלאות הריבית לקראת אמצע השנה, מה שיחזור לתמוך בכלכלה ובשוק ההון".
יוני פנינג, כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות ציין כי "בהסתכלות קדימה בטווח הקצר, העלאת מחירי החשמל והמים, כמו גם הרמה הנוכחית של השקל, צפויים להמשיך לתמוך בתוואי אינפלציה גבוה בתקופה הקרובה. בהקשר זה, נתוני הפעילות הכלכלית החזקים בארץ, כפי שאלה באים לידי ביטוי בסנטימנט הצרכני, ובנתוני שוק התעסוקה, יאפשרו אומנם המשך יישום מדיניות מצמצמת בהמשך הדרך".
בניגוד לגרינפלד שצופה כי גם בחודש אוגוסט יעלה הבנק את הריבית ב-0.5%, ולכץ שמעריך כי הריבית תעלה באוגוסט ב-0.5% לפחות, פנינג מעריך שהחלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תהיה מתונה יותר.
"אנו צופים כי ההחלטה היום, יחד עם העלאה נוספת, של 0.25%, שסביר שתבוא בהודעת הריבית של אוגוסט, יביאו בקרוב להחזרת ציפיות האינפלציה לתוך טווח היעד של בנק ישראל". ונצפה, לכן, שעיקר המיקוד במסיבת העיתונאים שתתקיים היום ייסוב סביב המדיניות שתיושם לאחר מכן.