סגור

אושר מתווה הסיוע לתיירות בגובה 105 מיליון שקל

הממשלה אישרה את המתווה לפיו 60 מיליון שקל יגיעו למלונות שנפגעו בקורונה בהיקף של יותר מ-40%, ו-45 מיליון שקל יגיעו למארגני התיירות הנכנסת דרך משרד הכלכלה. לא יקבלו סיוע: תעשיית התעופה ותעשיית מורי הדרך

הממשלה אישרה את מתווה הסיוע לתיירות בגובה 105 מיליון שקל. לפי המתווה שנחתם בין משרדי האוצר והתיירות, יוענק סיוע בגובה 60 מיליון שקל למלונות שנפגעו בקורונה עקב המגבלות על כניסת תיירים לישראל.
בנוסף לכך סיוע בגובה 45 מיליון שקל יגיע למארגני התיירות הנכנסת דרך משרד הכלכלה.


המתווה שאושר הוא זה שדנו בו לפני מספר שבועות בוועדת הכספים של הכנסת, אך הוא אושר ללא 5 מיליון השקל שביקש יו"ר הוועדה אלכס קושניר להעניק למורי הדרך.

3 צפייה בגלריה
ח"כ אלכס קושניר ישראל ביתנו
ח"כ אלכס קושניר ישראל ביתנו
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר
(דוברות הכנסת)

מי שזכאים לסיוע הם בתי מלון שנפגעו משמעותית, אשר חוו ירידה של לפחות 40% במחזור העסקים. הממשלה החליטה גם לסייע למלונות עם משבר כוח האדם בעזרת מתן אפשרות כניסה של עוד עובדים ירדנים ופלסטינים. זאת בנוסף לסיוע הניתן לבתי העסק במסגרת תוכנית החל"ת החדשה והארכת המענק לעובדים בשכר נמוך (חל"ת גמישה).
מי שלא כלולים במתווה הם מורי הדרך, שמפגינים כבר מספר שבועות מול מוקדים שונים, ובהם ביתו הפרטי של שר האוצר אביגדור ליברמן ומול הכנסת.
גורמים ממשרד התיירות אמרו ל"כלכליסט" כי הסיוע למורי הדרך יינתן בעזרת הגדלת היצע העבודות בתחום. כמו כן שר התיירות יואל רזבוזוב ביקש מראשי הארגונים לתת לו רשימה של מורי דרך ספציפיים שנפגעו באופן חמור במיוחד מהמשבר, כדי למצוא פתרונות שיסייעו לכל אחד מהם.

3 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן. האם התמ"א תוארך?
שר האוצר, אביגדור ליברמן. האם התמ"א תוארך?
שר האוצר אביגדור ליברמן. "נותנים מענה דיפרנציאלי"
(אבי מועלם)

גם תעשיית התעופה הישראלית אינה כלולה במתווה הסיוע, וזאת למרות הפנייה של מנכ"לי אל על, ישראייר וארקיע לראש הממשלה נפתלי בנט בשבוע שעבר. ממשרד התיירות והאוצר נמסר כי "כעת המשרדים פועלים במשותף במטרה למצוא רשת ביטחון הולמת, אם יעלה הצורך, לענף התעופה ולשאר עובדי תעשיית התיירות".
שר האוצר אביגדור ליברמן: "לאחר שהתחייבתי כי יינתן מענה לתעשיית התיירות, הצלחנו לייצר הסכמות משמעותיות שייתנו מענה הן לענף המלונאות והן לענף התיירות הנכנסת. אנחנו כאן כדי לטפל במצוקות, ואנו עושים זאת באופן דיפרנציאלי שמיטיב עם אותה אוכלוסייה שנדרשת לסיוע. המצב בו מצוי המשק כיום דורש מאיתנו התנהלות אחראית וכך אנו פועלים".

3 צפייה בגלריה
בתי מלון ב מפרץ אילת
בתי מלון ב מפרץ אילת
בתי מלון במפרץ אילת
(צילום: רונן טופלברג)

שר התיירות יואל רזבוזוב: "אני מודה לשר האוצר על היענותו למצוקתה של תעשיית התיירות. הסיוע שניתן הוא בגדר מענק הישרדות, והוא חלק משמעותי במלחמה שלנו ביוקר המחיה. אסור לתת לבתי מלון להיסגר. זה עניין של ביקוש והיצע. פחות בתי מלון וחדרי אירוח יעלה את הביקוש ויוביל לעליית מחירים. חוויית השירות של תייר המתארח בבתי מלון תלויה הרבה בהעסקת כוח אדם המספק שירותי ניקיון ועזר.
"לכן אישור להכנסת עובדים זרים נועד להעלות את רמת השירות הקיימת. בימים מאתגרים אלו חשוב הסיוע למארגני תיירות נכנסת. הם עוגן להכנסת מיליוני תיירים לארץ, ויהיו אחראים להכנסת עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה ביום שננצח את הקורונה".
יוני שפירא, מארגון מורי הדרך "מורשת דרך", אמר ל"כלכליסט" כי הם שוחחו עם שר התיירות, שציין כי הוא "מחפש דרכים לסייע". לפי הארגון, למלונאים ולסוכנים אישרו מיליונים רבים, אבל את מורי הדרך שולחים לעבוד 5-3 ימים בשנה ברשות הטבע והגנים: "אנחנו שקופים. משרד התיירות מדבר על אולי 500 איש (מורי דרך שצריכים סיוע), לנו ידוע על 2,500-300".
מלשכת יו"ר וועדת הכספים אלכס קושניר ומשרד האוצר נמסר כי 5 מיליון השקלים שהובטחו למורי הדרך יגיעו אליהם דרך גדלת היצע העבודות ובדומה להסדר שנעשה עם רשות הטבע והגנים.