סגור
עידן עופר ו בתיה עופר
עידן ובתיה עופר (צילום: סיון פרג')

בתיה עופר: "תגובת הרווארד מקוממת, וגרמה לי להרגיש נבגדת - ביטלנו את התרומה"

בתיה ועידן עופר הזדעזעו מהתגובה של האוניברסיטה היוקרתית בעולם, שהקבילה בין מעשי הזוועה של החמאס למלחמה בעזה: "איך סטודנטים ישראלים אמורים להרגיש בטוחים בהרווארד אחרי הצהרה כל כך רפה?". לדבריה, הם העבירו 8 מיליון שקל לארגון אחים לנשק

בני הזוג עידן ובתיה עופר ביטלו את חברותם בוועד המנהל של בית הספר היוקרתי לממשל בעולם באוניברסיטת הרווארד בעקבות תגובת האוניברסיטה למלחמה, והודיעו על נסיגתם מתרומה שהייתה אמורה להיחתם. בני הזוג חברים כבר מעל ל-5 שנים בוועד המנהל של בית הספר היוקרתי. במקביל הודיעו השניים על תרומה של 8 מיליון שקל לארגון "אחים לנשק".
עידן עופר, בנו של סמי עופר, נמנה על עשירי ישראל עד שעבר להתגורר בלונדון ב-2013. בישראל הוא מבעלי השליטה בחברות OPC, החברה ישראל, ICL וצים והונו הוערך על ידי מגזין פורבס נכון ל-2022 בכ-8 מליארד דולר. מאז המעבר ללונדון ייסדו בני הזוג תוכנית מנהיגות על שם סמי עופר בבית הספר למנהיגות באוניברסיטת הרווארד, ומאז 2017 הם חברי הוועד המנהל של בית הספר לממשל.
"לצערי אני לא בארץ משיקולים משפחתיים", אומרת בתיה עופר ל"כלכליסט". "הבן הצעיר שלנו בבית הספר בלונדון, למרות שהלב בישראל והייתי רוצה להיות בארץ עכשיו. לעידן יש בן בקורס חובלים כרגע, לכן קיבלנו החלטה שאשאר עם הבן הצעיר שלנו פה ועידן יסע לארץ. הוא ביקר אתמול (ה') בדרום וחזר משם מזועזע אחרי המראות הקשים שראה. ביקר בחמ"ל אחים לנשק ובקיבוץ רעים, פגש את רכז הביטחון שם ושמע ממנו את הסיפורים הקשים של הטבח והגבורה".
האירוע בהרווארד החל עם הודעת כ-30 ארגוני סטודנטים פרו פלסטיניים באוניברסיטה, שהטילה את האחריות למלחמה על ישראל באופן בלעדי, בטענה שלא קרתה בחלל ריק. לטענתם, "משטר האפרטהייד הוא האשם הבלעדי".
"הנהלת הרווארד שנדרשה להגיב פרסמה תגובה מקוממת שנותנת את אותו משקל למעשי החמאס ולמלחמה בין ישראל לבין עזה", אומרת עופר. "הם הוציאו הודעה שלפיה 'אנו כותבים בלב שבור על המוות וההרס הבלתי מרוסן של התקפת החמאס על אזרחי ישראל ועל המלחמה שעקב כך פרצה בישראל ובעזה'.
1 צפייה בגלריה
עידן עופר (משמאל) בביקור בקיבוץ רעים מימינו רבש"צ קיבוץ רעים אילן אורן ; גיא אלדר מ אחים לנשק ; אילן אורן ראש צוות חירום של רעים
עידן עופר (משמאל) בביקור בקיבוץ רעים מימינו רבש"צ קיבוץ רעים אילן אורן ; גיא אלדר מ אחים לנשק ; אילן אורן ראש צוות חירום של רעים
עידן עופר (משמאל) בביקור בקיבוץ רעים. מימינו רבש"צ קיבוץ רעים אילן אורן; גיא אלדר מאחים לנשק; ואילן אורן - ראש צוות חירום של רעים
(צילום: : יניב חלילי)
"זו תגובה בלתי מתקבלת על הדעת, שלא עושה שום בידול בין הקונפליקט הישראלי-פלסטיני לעובדה שחמאס הוא ארגון טרור שפתח מלחמה בפעולות טרור רצחניות בסדר גודל שלא נראה כמותו. מישהו יכול לדמיין הודעת גינוי בנוסח, 'אנחנו מצטערים על מתקפת הטרור על התאומים ועל המלחמה שפרצה כתוצאה מכך'?
"לא די בזה שההודעה המקורית מפחיתה מעוצמת מה שקרה, הודעת התיקון בעקבות זעם סטודנטים וחברי סגל יהודים ביום שאחר כך היתה הוספה של חטא על פשע. ההודעה מוקיעה את מעשי הטרור של חמאס, אבל לא את החמאס כארגון טרור, והמילה 'ישראל' בכלל לא מופיעה בה.
כמו כן הודעת האוניברסיטה החתומה על ידי הנשיאה שלה, הדגישה שעמדת ארגוני הסטודנטים שחתמו על העצומה, גם אם הם 30 במספר, לא מייצגת את עמדות הנהגת האוניברסיטה. ארגוני סטודנטים מוקיעים את ישראל ומאשימים אותה במלחמה, וכל מה שהרווארד טוענת הוא שדעותיהם לא מייצגות את האוניברסיטה? התיקון הזה הוא רפה ובלתי מתקבל על הדעת".
מה חמור בזה בעיניך?
"ישראלים שלומדים שם אמרו לנו שבעקבות עמדת האוניברסיטה הם לא מרגישים בטוחים בקמפוס. הגיוני שסטודנטים ישראלים צריכים להרגיש מאוימים ולא בנח אחרי שישראל הותקפה בצורה כ"כ ברברית? זה מצב אבסורדי. איך סטודנטים ישראלים ירגישו בטוחים בהרווארד אחרי הצהרה כל כך רפה? יהודים בעולם עלולים לחוות סכנה בגלל אי נקיטת עמדה תקיפה של מוסדות בסדר הגדול הזה. רמת הפייק ניוז כנגד ישראל ורמת האנטישמיות בעולם הולכת וגדלה. במצבים כאלה חשוב להיות בצד הנכון כשיש ארגון טרור שמנסה לחסל את מדינת ישראל ולפגוע ביהודים בעולם. הסכסוך הגיאופוליטי בין ישראל לפלסטינים הוא בכלל לא המוקד פה".
לדבריה, "אובדן של חיים חפים מפשע זה תמיד עצוב. אני לא יכולה להגיד שלא כואב לי על חפים מפשע שסובלים היום, אבל ישראל חייבת לפעול נגד ארגון הטרור חמאס בצורה הכי נחרצת כדי למנוע ממתקפות טרור רצחניות כאלה לחזור".
מאיזו תרומה נסוגתם?
"תרומה מאוד גדולה שהיינו על סף חתימה שלה בסך כמה מיליוני דולרים. ההסכם הזה כבר לא ייחתם, והתרומה לא תעבור. בעבר תרמנו כי האמנו בתוכנית המנהיגות. זה בי"ס לממשל המוביל בעולם, שאמור לגדל את דור המנהיגים הבא. רצינו גם לשלוח לשם עוד סטודנטים ישראלים וערבים ישראלים במלגה כפי שכבר עשינו. מן הסתם יותר אנחנו לא יכולים להמשיך לתרום להם. זאת תוכנית יוקרתית למנהיגות, ובזמן כזה מנהיגות צריכה לצאת בעמדה נחרצת. תגובת הרווארד גרמה לי להרגיש נבגדת. להרגיש חוסר הוגנות, וחוסר כבוד לאנשים שנרצחו נטבחו ונאנסו ועברו את התופת הזאת".
אתם עצמכם לא גרים בארץ כבר כמה שנים טובות.
"מעל לכל דבר אחר אנחנו קודם כל ישראלים, גם אם אנחנו חיים כרגע בלונדון. החלטנו לשתף את מכתב הפרישה שלנו עם חברי הבורד האחרים, גם הם תורמים משמעותיים לאוניברסיטה, כדי שידעו על זה. אי אפשר במצב כזה לצאת בהצהרות רפות וחסרות עמוד שדרה.
נשיא ארה"ב לעומת זאת היה נחרץ מאוד.
"כשצפיתי בו מול הטלוויזיה מחאתי לו כפיים וקראתי לבן שלי לראות. זה היה רגע חשוב. לא רק לישראל, אלא בעיקר להורים ולבני המשפחה של הנרצחים, לפצועים, לחטופים. לשמוע את נשיא ארה"ב עומד לצידנו בזמן כ"כ מזעזע באופן חד משמעי ולא משתמע לשתי פנים - זה בדיוק מה שחסר לי בהצהרה של הרווארד שמנסה לצאת בסדר עם כולם. יש זמנים שאי אפשר להיות בסדר עם כולם".
במקום זה תרמתם 8 מיליון שקל לאחים לנשק?
"העברנו 8 מיליון שקל באופן אישי לאחים לנשק, ומחברות שעידן בעל השליטה בהן, OPC, החברה ישראל, ICL וצים נתרם סכום של 15 מיליון שקל נוספים לסיוע לתושבי הדרום המפונים. אנחנו מגייסים גם חברים בחו"ל לעניין, אנשים שפונים אלינו ושואלים מה אפשר לעשות כדי לעזור. אין קשר בין התרומה שלא תינתן לתרומה הנוכחית. תרמנו לאחים לנשק כי זה חשוב, בלי שום קשר לזה שאנחנו רותחים על הרווארד".
היום פרסם הדיילי טלגרף הבריטי באופן חסר תקדים תינוק בעוטף עזה שנרצח במיטה שלו, עם הפניה בשער.
לדברי עופר, "זאת תמונה קשה, אבל חשוב שכל אחד יבין שזה קרה. צריך לתאר את כל המעשים המתועבים שנעשו בבתים. הבנתי שכפתו ילדים מול ההורים שלהם, התעללו בהם ורק אז הרגו את ההורים. כל מעשי הזוועה צריכים להיות מסופרים כדי שאנשים יבינו עם מי באמת יש לנו עסק, ומה החמאס מסוגל לעשות. אנשים צריכים להבין את גודל הטרגדיה והתופת".
בעקבות ביטול תרומה מתוכננת של בני הזוג עידן ובתיה עופר לאוניברסיטת הרווארד, גם משפחת סגול הודיעה כי תיסוג מתרומה למוסד הלימודים היוקרתי. "התאכזבתי מן התגובה למעשה הרצח ההמוני הגדול ביותר שהיה כנגד יהודים מאז השואה. הנהגת הרווארד לא הבינה שחמאס הוא ארגון טרור. שחמאס = דאעש. נדמה שהאוניברסיטה לא הבינה את חוסר המוסריות הקיצוני של הפשע של רצח עם", כתב יוסי סגול, אחיינו של סמי סגול, ממיסדי כתר פלסטיק.