סגור
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: עומר מסינגר)

פוצץ הדיון בוועדת הכלכלה על ההטבות לערוץ 14: ביטן סגר את המיקרופון לנציג האוצר

הוועדה קיימה דיון על ההטבות לערוצים המסחריים, ובראשם ערוץ 14; נציג האוצר נעם שרלו בריגה התנגד להצעה - ח"כ ביטן השתיק אותו

ההטבות לערוץ 14 הובילו לפיצוץ בדיון בכנסת: יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת דוד ביטן סגר את המיקרופון של נציג משרד האוצר נעם שרלו בריגה בדיון, זאת לאחר שלא הסכים עם עמדתו נגד ההטבות שהוועדה מקדמת עבור ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ובראשם ערוץ 14. מדובר בדיון מביך במיוחד, גם במונחים של הכנסת הנוכחית שבמהלכו, תוך דבריו של בריגה בזום, התפרץ ראש המטה של שר התקשורת שלמה קרעי, אלעד זמיר, לדבריו וחבר הכנסת ביטן החליט לעצור את הדיון.
מדובר בהצעת חוק פרטית של ח"כ אריאל קלנר מהליכוד שתוצאתה פגיעה כלכלית ישירה בתאגיד השידור הציבורי. הצעת החוק דורשת לבטל כמעט כליל את המימון הממשלתי של עידן+ ולחייב את התאגיד לספק את תוכני הארכיון בעלות נמוכה מאוד. הניסוח הנוכחי של הצעת החוק נכתב רק בימים האחרונים, לאחר שהניסוח הקודם היטיב במיוחד עם ערוץ 14. ההצעה העלתה קושי משמעותי מבחינת השוויון בין ערוצי הטלוויזיה, וכעת מוצגת הצעה שמיטיבה עם כלל הערוצים המסחריים – על חשבון תאגיד השידור הציבורי. עלות הפעלת שירות עידן+ עומדת על כ־37 מיליון שקל בשנה, ועל פי ההצעה החדשה, כמעט כל העלות תושת על תאגיד השידור. על פי ההצעה הקודמת של קלנר, תאגיד השידור יממן את כל העלות (יחד עם ערוץ הכנסת), ולפי הניסוח החדש המדינה תשקיע כ־5 מיליון שקל בשנה בהפעלת הפלטפורמה.
הצעת החוק החדשה גם דורשת לחייב שידור של ערוצי טלוויזיה בפלטפורמת עידן+ גם אם הם נמצאים בחוב כלפי הרשות השנייה. לערוץ 14 יש חוב של כ־20 מיליון שקל לרשות השנייה, 6.5 מיליון שקל מהם על סירוב לשלם על הפצת תכניו בעידן+. בלובי 99 ביקרו בחריפות את הפטור לערוץ 14, וטענו כי "חיובה של הרשות השנייה להפיץ את שידוריו של ערוץ 14 למרות החוב, נוטל ממנה את הכלי האפקטיבי ביותר לגבותו, ולכן מהווה מחיקתו הלכה למעשה. גם הפטור מתשלום החוב יושת על הציבור". כמו כן הצעת החוק מחייבת את תאגיד השידור הציבורי לספק את תוכני הארכיון שלו בעלות תפעול בלבד, אף שהתכנים נוצרו באמצעות כסף ציבורי והערוצים המסחריים יכולים להרוויח כסף משידור התכנים הישנים על ידי פרסומות או דמי מנוי. על פי הדו"חות הכספיים של התאגיד, ההכנסות מתוכני ארכיון ב־2021 עמדו על 568 אלף שקל.
מלבד עלות ההפקה של התכנים שמומנה על ידי הציבור, בשנים האחרונות מתקדם פרויקט גדול בהשקעה של מיליוני שקלים להפוך את תוכני הארכיון לדיגטליים. אספקת התכנים בחינם תוביל לכך שגם הכסף הציבורי שהושקע בהפיכת התכנים לדיגטליים לא יוחזר לציבור.
ארגוני תעשיית הטלוויזיה מתנגדים להצעת החוק: "קרעי פתח מפעל לנקניקיות במשרד התקשורת. הוא שינה כבר שלוש פעמים טיוטת הצעת חוק פרטית שכוללת מתנות בשווי מיליונים לערוץ 14, קשת ורשת, תוך פגיעה רחבה ביוצרים ובזכויותיהם. את המתנות לבעלי הון הוא ייאלץ להעביר תחת אור השמש ובמקרה הצורך גם דרך בג"ץ. הקניין שלנו לא ייגנב מידנו ללא מאבק".