סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'. הפקרות תקציבית (צילום: עמית שאבי)

ניתוח
הגדלת הגירעון תעלה 7.8 מיליארד שקל בשנה

גירעון צפוי לעלות השנה ל־4% תמ"ג ובשנה הבא לזנק ל־6% תמ"ג. אם מדינת ישראל מגייסת היום חוב בשיעור ריבית של 4% בממוצע, היא תשלם עוד מיליארדים בשנה בגין הזנקת הגירעון. כולנו נצטרך לשלם על כך

לציבור קשה מאוד להבין כמה הגדלת הגירעון עולה לכולנו ובסופו של דבר שירותי חוב הם מצרך יקר מאוד, אך בהחלט ניתן לכמת עלות זאת.
בעקבות ההפקרות התקציבית של הממשלה הנוכחית בראשות בנימין נתניהו ועם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגירעון צפוי לעלות השנה ל־4% תמ"ג ובשנה הבא לזנק ל־6% תמ"ג. כלומר, הניהול הכושל של שר האוצר יביא אותנו לגירעון של כ־10% מהתמ"ג.
לפי הערכות של משרד האוצר, כפי שעולות מדוח ההפרשים, התמ"ג הישראלי עומד על סביב 1.94-1.9 טריליון שקלים. כך שכל נקודת אחוז גירעון שווה ל־19.5-19 מיליארד שקלים. לפיכך, תוספת הגירעון המצטבר בקדנציה של הממשלה הזו תעמוד על 195-190 מיליארד שקלים.
אם מדינת ישראל מגייסת היום חוב בשיעור ריבית של 4% בממוצע, היא תשלם 7.8-7.6 מיליארד שקלים תוספת לשנה בגין הזנקת הגירעון. זה סכום עתק והוא לא כולל את האפשרות של תרחיש ממשי של הורדת דירוג אשראי, שייקר עוד יותר את עלויות הגיוס (בעיקר באמצעות עלייה במחיר הגיוס, כלומר הריבית).
אם לוקחים בחשבון כי הגירעון המתוכנן (המצטבר) עמד בעת גיבוש התקציב הדו־שנתי 2024-2023 על 31 מיליארד שקלים (0.9% ו־0.8% תמ"ג ב־2023 ו־2024 בהתאמה), תוספת הגירעון הבלתי צפויה - ולא רק בגלל המלחמה - היא של כ־165-160 מיליארד שקלים, אז הגידול הבלתי צפוי בהוצאות מימון החוב נאמדות בכ־6.6-6.4 מיליארד שקלים. זהו סכום ענק שכולנו נצטרך לשלם עליו מתישהו.
עוד אסור לשכוח כי הממשלה הקודמת השאירה לשר האוצר מתנה של 10 מיליארד שקלים בקופה.