מעקב כלכליסט
"צריך לפתוח את שדה התעופה רמון, ולאפשר נחיתות גם בנבטים״
המחלוקת סביב אי־הפעלת שדה התעופה רמון נמשכת. ברשות שדות התעופה טענו כי אילוצים ביטחוניים מונעים את פתיחתו, אף שמשרד הביטחון וצה"ל הכחישו. חברות תעופה וגורמים מהתחום מתריעים כי ריכוז כל הפעילות בנתב"ג מסוכן
בזמן שעומס טיסות החילוץ בנתב"ג גדל, יש בישראל עוד שדות תעופה שלא מצטרפים למבצע להשבת ישראלים. בתוך כך, בכירים במערכת הביטחון מזהירים כי "יש עוד אופציות, ריכוז כל פעילות התעופה הישראלית בנקודה אחת בלבד הוא מתכון לחולשה אסטרטגית".
מאז תחילת מבצע "חזרה בטוחה" להחזרת אזרחים שנתקעו בחו"ל שבו לישראל כ־75 אלף ישראלים, אך רק 28 אלף מתוכם דרך נתב"ג, בין היתר עקב החשש מפגיעה בביטחון הנוסעים. הדרישה למצוא אלטרנטיבות לנתב"ג מובילה גורמים בענף התעופה להציע למדינה אופציות נוספות. "למרות ההערכות שם, נתב"ג הוא לא שדה התעופה היחיד במזרח התיכון", אומר גורם בכיר בענף התעופה בישראל, "שנים שחברות תעופה ישראליות נוחתות בשארם א־שייח', עכשיו זה קצת פחות פרקטי, כי אם זה מיועד לחוזרים ארצה, תמתין להם נסיעה ארוכה לישראל, אבל אם יש אישור ממצרים לתעופה בשארם א־שייח', מדוע אי אפשר לטאבה? זה מצריך אבטחת תעופה והיערכות, אבל מאפשר יותר טיסות לחילוץ ישראלים".
"הכל פתיר"
גם המחלוקת סביב הפעלת שדה התעופה רמון ממשיכה. ברשות שדות התעופה טוענים כי ההחלטות מתקבלות בתיאום מלא ובשיתוף צמוד עם מערכת הביטחון וצה”ל, וכי בשלב זה, בשל אילוצים מבצעיים וביטחוניים שמגדירים גורמי הביטחון, ניתן להפעיל רק חלק משדות התעופה. אך גם במשרד הביטחון וגם בצה"ל מכחישים הנחיה שאוסרת טיסות אזרחיות ברמון.
חלק מחברות התעופה מצדיקות את הנחת העבודה של משרד התחבורה, ששדה רמון אינו בטוח או פנוי לטיסות אזרחיות, אך יש גם כאלו שטוענות כי החשש שהיה בתחילת מבצע "עם כלביא" כבר לא קיים, וכי בשלב זה ניתן לשלב שם טיסות אזרחיות וגם לפנות לשדות אחרים בדרום. "יש ציוד, יש סוגיות ביטחוניות אך הן ניתנות לטיפול, לא צריך ישר לפסול. כשהיה צורך, היו לנו המראות ונחיתות מבסיסים צבאיים עם ציוד שגררו מאילת, הכל פתיר", כך לדברי חלק מהחברות.
גם מפקד ההגנה האווירית ודובר צה"ל לשעבר, תא"ל (מיל') רן כוכב (רנכו), דורש מהמדינה למצוא אלטרנטיבות לנתב"ג העמוס. "צריך לפתוח את שדה התעופה רמון, ולאפשר נחיתות גם בנבטים. אסור שישראל תישאר עם צוואר בקבוק אחד בתעופה הבינלאומית שלה, זו סכנה אסטרטגית. סגירת נתב"ג בעקבות איום הטילים מאיראן ממחישה עד כמה קריטי לישראל להחזיק תשתית תעופתית נוספת בדרום, שתאפשר רציפות פעילות אזרחית, ביטחונית וכלכלית גם תחת אש", כך לדברי כוכב, שהדגיש ש"גם תחת איום בליסטי ניתן לנהל המראות ונחיתות מוגבלות ולהבטיח רציפות תפקודית".
38 אלף ישראלים כבר יצאו
בינתיים ממשיכים עשרות אלפי אזרחים לוותר על טיסות ולחפש דרכים חלופיות להיכנס ולצאת מישראל. מתחילת מבצע "עם כלביא" שבו לישראל כ־82 אלף אזרחים ויצאו כ־38 אלף אזרחים, כאשר הם משתמשים במעברים הימיים, עם הפלגות של מנו ספנות וכלי שיט מסחריים ופרטיים קטנים, ובמעברי הגבול, בגין לסיני, רבין לירדן, ומעבר הר הירדן ואלנבי (לזרים ולפלסטינים בלבד).