סגור
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם חיילים בעזה
הרמטכ"ל הרצי הלוי מדבר עם חייליו. הממשלה צריכה למצוא דרך לממן את התוספת לתקציב הביטחון (צילום: דובר צהל)

בלעדי
סמוטריץ' דורש לפתוח את הסכמי הפנסיות הצבאיות

שר האוצר עם עוד הסחת דעת מהכספים הקואליציוניים: במכתב אל חבר ועדת הכספים חנוך מילביצקי טען סמוטריץ' כי "הגידול בתקציב הביטחון מחייב שינוי סדרי עדיפויות תקציבי והתייעלות גם בתוך צה"ל"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מבקש לבחון את פתיחת הסכם הפנסיות הצה"ליות ולבדוק את הגדלות הרמטכ"ל - תוספות של אחוזי פנסיה על ידי הרמטכ"ל לפורשי הצבא - במסגרת הוועדה הציבורית לתקציב הביטחון שתוקם בקרוב.
מכתבו של סמוטריץ למילביצקי בא בעקבות דרישתו הנחרצת של האחרון לפתוח את הסכם הפנסיות. מילביצקי טען בתוקף בתקופה האחרונה כי ההצעה המעודכנת פוגעת בשכבות החלשות, בין היתר בעקבות העלאת המע"מ, הקפאת מדרגות הביטוח הלאומי ועוד, מבלי לגעת בהסכמי הפנסיה הצה"ליים. מילביצקי איים להצביע נגד התקציב ובלעדי קולו אין לקואליציה רוב בועדת הכספים.
בישיבת ועדת הכספים בתחילת השבוע יצא במתקפה על סמוטריץ ואמר כי "למרבה הצער, שר האוצר בחר להתעלם מכל חברי ועדת הכספים, לפחות מטעם הליכוד. זה היחס שאנחנו מקבלים משר האוצר פעם אחרי פעם — התעלמות, זלזול וגיחוך. אם מישהו חושב שנרים את האצבעות כמו תוכים, הוא טועה". בסופו של דבר, סמוטריץ' נעתר לדרישתו של מילביצקי והודיע לו על בחינת ביטול הסכם הפנסיה. בכך מקווה סמוטריץ' לזכות בתמיכתו בתקציב בועדת הכספים.
סמוטריץ' שיגר אתמול מכתב אל חבר ועדת הכספים ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) שבו כתב כי "אין ספק שהגידול החד בתקציב הביטחון, הן ביחס לעלויות המלחמה והן ביחס לגידול הפרמננטי הצפוי בשנים הקרובות, מחייב שינוי סדרי עדיפויות תקציבי גם בתוך צה"ל ותקציב הביטחון גופא, ולא רק מול ההוצאות האזרחיות בתקציב המדינה, ובכלל זה צעדי התייעלות נדרשים".
סמוטריץ' הוסיף כי "סוגיית הפנסיות התקציביות בצה"ל, בדגש על הגדלות הרמטכ"ל ומתווה פנסיות הגישור, תיבחן בוועדה הציבורית לבחינת מבנה צה"ל ותקציב הביטחון שמוקמת בימים אלה, במסגרת ההסכם בין רה"מ בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ואנוכי".
סמוטריץ' הודיע למילביצקי כי "אנחה את נציגיי בוועדה להיפגש בעניין זה עם חברי כנסת ולשמוע את דעתם כנבחרי ציבור וכמי שמפקחים על עבודת הממשלה. אבקש להודות לך על שיתוף הפעולה במסגרת ועדת הכספים ועל האיכפתיות והאחריות הגדולה שאתה מגלה בנושא התקציב, וצעדי ההתייעלות הנדרשים לעת הזו".

הממשלה מכינה חוק חדש

עלות הסכם הפנסיות הצבאיות מוערכת בכ־1.5 מיליארד שקל בשנה לתקציב הביטחון. בעקבות עתירה שהוגשה ב־2019 נגד הסכם הפנסיות הורה בג"ץ להסדיר בהקדם את נושא הפנסיות הצבאיות והגדלת הרמטכ"ל. המדינה נאלצה לחוקק את "חוק הפנסיות" בעקבות הנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט לאחר שהתברר שהגדלות הרמטכ"ל הורחבו מעבר למה שנקבע בהחלטת הממשלה משנת 1961.
ממשלת בנט־לפיד אישרה בקיץ 2021 את הסכם הפנסיה לנוכח הדרישה של הייעוץ המשפטי לאשרו בחוק לאחר לחצים שהפעיל שר הביטחון דאז בני גנץ. שר האוצר דאז אביגדור ליברמן תמך בכך.
גורמים ממשלתיים אומרים כי בשל תביעת מערכת הביטחון להגדלת תקציב קבועה של 220 מיליארד שקל ל־4 השנים הקרובות, ביטול או קיצוץ הפנסיות הצבאיות הם קריטיים

בתחילת 2022 אישרה מליאת הכנסת בקריאה הראשונה את הצעת החוק הממשלתית לעדכון והעלאת הפנסיות הצבאיות, אבל מאז היא לא קודמה בעיקר לנוכח דרישות בתקופת ממשלת השינוי של ח"כים בעבודה, מרצ וימינה להכניס שינויים בנוסח החוק ולהעניק את הגדלות הרמטכ"ל רק למי שמשתכר עד השכר הממוצע במשק כיום, כ־12 אלף שקל בחודש.
מאז, הממשלה הקודמת והנוכחית ביקשו כמה פעמים מבג"ץ ארכה להגשת תגובה בעניין קידום החקיקה. בנובמבר ביקשה הממשלה מבג"ץ ארכה ארוכה במתן תשובה לנוכח המלחמה, אך טרם התקבלה החלטת בג"ץ בנושא. הממשלה הנוכחית מבקשת לחוקק חוק חדש בנושא, ולא תקדם את החוק שקודם בעבר על ידי הממשלה הקודמת.

"יריקה בפרצוף הציבור"

באוגוסט 2021, בכהנו באופוזיציה, מתח סמוטריץ' ביקורת חריפה על הסכם הפנסיות ואמר: "תקראו את המסמכים ותבינו כמה הגדלות הרמטכ"ל הן שם מכובס לשחיתות ולשוד הקופה הציבורית, וכמה העובדה שהממשלה הרעה הזו הולכת לאשר אותן בתקופה של משבר כלכלי כזה היא יריקה בפרצופו של הציבור. אין מילים".
אולם בפברואר 2023 הסכימו משרדי האוצר, הביטחון וצה"ל כי הבונוסים לגימלאי צה"ל בעלי הפנסיה התקציבית יישמרו וההטבות יישמרו. הדבר נכלל בתוכנית רב־שנתית (תר"ש) למערכת הביטחון שסוכמה אז בין המשרדים. בדיוק באותה העת הושג הסדר בין שר הביטחון יואב גלנט לסמוטריץ' בדבר מתן סמכויות לסמוטריץ' כשר במשרד הביטחון הקשורות לפעילות צה"ל בשטחים ולשליטה במינהל האזרחי. כעת, לנוכח הגידול הצפוי בתקציב הביטחון, יחזור סמוטריץ' לעמדתו המקורית לשנות ולקצץ בהסכם הפנסיות.
גורמים ממשלתיים אומרים כי על רקע תביעתה של מערכת הביטחון להגדלת תקציב קבועה של 220 מיליארד שקל ל־4 השנים הקרובות, ביטול או קיצוץ הפנסיות הצבאיות וביטול הגדלות הרמטכ"ל הם קריטיים ליצירת מקורות למימון חלק מהתוספת.
מילביצקי הגיב למכתבו של סמוטריץ' ואמר כי "מי שעוקב אחרי הפעילות שלי רואה שאני דוחף לבחון מחדש את נושא הפנסיות התקציביות. הודעת סמוטריץ' כי הנושא ייבחן היא מהלך אמיץ וחשוב שיעורר מן הסתם לא מעט התנגדות לאור הזהות והמילייה של אלו שנהנים מהפנסיות התקציביות. עם זאת, הוא חיוני בעיניי כדי למתן את הפגיעה בשכבות החלשות שמצב המלחמה בישראל מביא עמו".
יצוין כי הוועדה לבחינת מבנה תקציב הביטחון טרם הוקמה בעיקר על רקע ויכוחים על היקף סמכויותיה והרכבה. כצפוי, מערכת הביטחון צפויה להתנגד לפגיעה בהסכם הפנסיות.