סגור
מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים ויו"ר נת"י יגאל עמדי
מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים ויו"ר נת"י יגאל עמדי (צילומים: שאול גולן ,אוראל כהן)

מנהלת רשות החברות ליועמ”ש: "לבחון הגבלת עיסוק פוליטי של דירקטורים"

בעקבות חשיפת כלכליסט על פעילותו של יו"ר נת"י יגאל עמדי, מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים מציעה להגביל מעורבות פוליטית של יו"רים

מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים שלחה אתמול מכתב למשנה ליועצת המשפטית ד”ר גיל לימון ובו היא מבקשת לתת הנחיות לגבי מעורבות פוליטית של יו”רים ודירקטורים בחברות הממשלתיות. המכתב יוצא בעקבות חשיפת “כלכליסט” על כך שיו”ר חברת נתיבי ישראל יגאל עמדי היה מעורב בפריימריז בליכוד לטובתה של מירי רגב. במקביל, מנהלת רשות החברות שלחה מכתב לעמדי עצמו ובו הוא מתבקש לתת הבהרות על מעשיו.
נתיבי ישראל (נת”י) היא חברה ממשלתית שאחראית על הפיתוח והתחזוקה של הכבישים הבין־עירוניים וחולשת על תקציב של מיליארדי שקלים.
במכתב למשנה ליועמ”ש, שכותרתו היא “בקשה למתן הנחיות לגבי מעורבות פוליטית של יו”ר חברה ממשלתית”, כותבת רוזנבוים: “לאחרונה נודע לנו מגורמים בתקשורת על חשש למעורבות פוליטית של יו”ר חברה ממשלתית בבחירות המקדימות של מפלגת הליכוד... בעקבות זאת פנינו לקבלת התייחסותו של יו”ר החברה במטרה לברר את פרטי האירוע”.
רוזנבוים הוסיפה כי מבירור שנערך עם הגורמים המקצועיים ברשות עולה שכיום לא קיים איסור ברור בדבר עיסוק בפעילות פוליטית או מפלגתית של יו”ר חברה ממשלתית, וזאת בשונה מהסדרים אחרים החלים על משרתי ציבור בכירים. ההנחיות הקיימות אוסרות רק על קיום פעילות פוליטית במתקני החברה ועל התמודדותם של דירקטורים בבחירות.
רוזנבוים מסיימת את מכתבה בהצגת עמדתה שלפיה “מצב שבו אין הוראות המגבילות את עיסוקו הפוליטי של דירקטור או יו”ר דירקטוריון מכהן, ובפרט יו”ר פעיל, אינו מתיישב עם התכלית של שמירה על עצמאותם של הדירקטורים בחברות הממשלתיות וניתוק הדירקטוריון של חברה ממשלתית מהדרג הפוליטי, ולטעמנו מצריך את בחינתך”.
נדרש לתת הבהרות
כאמור, רוזנבוים שלחה גם מכתב ליו”ר נתיבי ישראל יגאל עמדי עצמו. במכתב מצוין כי “בעקבות כתבה שפורסמה בעיתון ‘כלכליסט’, שבה נטען כי פעלת לקידום מועמדותה של שרת התחבורה הקודמת ח”כ מירי רגב בבחירות המקדימות למפלגת הליכוד, נבקש לקבל את התייחסותך לדברים על מנת לבחון את משמעותם”.
במכתב מודגש כי עמדי הצהיר על היעדר זיקה אישית, עסקית או פוליטית לשר משרי הממשלה במועד שבו היה מועמד לתפקיד דירקטור ויו”ר דירקטוריון בנתיבי ישראל. רוזנבוים מבקשת מעמדי התייחסות בתוך שבוע ימים.
ב”כלכליסט” נחשף כי בשבועות האחרונים נצפה עמדי כמה פעמים עם רגב באירועים בירושלים, לרבות בסיור בשוק מחנה יהודה. ביום הפריימריז ליווה את רגב ותיעוד משותף של השניים אף שודר בטלוויזיה. בסרטון שפרסמה רגב בפייסבוק נראה עמדי לצדה בבנייני האומה בירושלים, שם הוצבה קלפי של הליכוד. אנשים ששוחחו עם “כלכליסט” סיפרו כי עמדי עזר לרגב בפריימריז, נכח בעמדה של רגב בבנייני האומה וניבה לשכנע מתפקדי ליכוד להצביע לה.
הצהיר כי אין זיקה פוליטית
אף שעמדי לא עבר על החוק במעורבותו בפריימריז, מפני שאין הנחיות שמתייחסות באופן מפורש לנושא, התנהלותו גם מנוגדת לבקשה מפורשת של רשות החברות בכל הקשור להתנהלות תקינה בתקופת בחירות.
בחוזר ששלחה רשות החברות ב־27 ביולי נתבקשו הנהלות החברות הממשלתיות והדירקטורים לעמוד ב”חובת התנהלות תקינה בתקופת בחירות כלליות ובחירות מקדימות, ומניעת פעילות פוליטית ומפלגתית בחברות ממשלתיות”, בין היתר כדי “להימנע מפגיעה באמון הציבור בשל התנהלות פוליטית בחברה ממשלתית”. עם זאת, גם בחוזר זה לא מצוין באופן מפורש כי לדירקטורים או יו”רים אסור לעסוק בפעילות פוליטית, וזאת מפני שהם לא מוגדרים כעובדי החברה.
עמדי, המוכר כפעיל ליכוד, כיהן כסגן ראש עיריית ירושלים בין 1998 ל־2003. בסוף 2015 מונה בהמלצת רגב בכהונתה כשרת התרבות ליו”ר המועצה לתרבות ולאמנות.
באוקטובר 2020 פורסם ב”כלכליסט” כי עמדי הוא מועמדה של רגב לתפקיד יו”ר נת”י. אף שכבר אז היה ברור כי עמדי מקורב לרגב ולליכוד, כאשר מילא את שאלון המועמדים לדירקטורים לקראת כניסתו לתפקיד הצהיר כי הקשר שלו לליכוד הסתיים בנובמבר 2008, אז סיים לכהן כחבר מרכז הליכוד. כמו כן השיב כי אין לו קשרים עם אנשים שעלולים להשפיע על מינויים ציבוריים כלשהם ב”מישרין או עקיפין, בעבר או בהווה”. עוד הצהיר כי לא עבד בקרבה לשר או סייע לקידום עניינו הפוליטי או המפלגתי בהווה או בעבר.
אף שהצהיר כי אינו חבר מרכז הליכוד עוד משנת 2008 וכי אין לו קשרים עם בכירים, עמדי גם היה מעורב בבחירות המקומיות האחרונות בירושלים ופעל לבחירתו של משה ליאון. בספטמבר 2018 ציין ליאון בטוויטר שהוא נמצא “יחד עם קבוצת יגאל עמדי, הירושלמית השורשית והליכודית”, כאשר הכוונה למפקד הבוחרים של עמדי בליכוד.