למרות שיא ההרוגים: תקציב הבטיחות בדרכים קוצץ מ-350 ל-50 מיליון שקל
משרד התחבורה הבטיח בשבוע שעבר תוכנית בהיקף 350 מיליון שקל, אך זו שאושרה היום מתוקצבת ב-50 מיליון בלבד - והכסף מועבר למשטרה במקום לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. כל זאת לאחר שב-2024 נרשם שיא של 436 הרוגים בכבישים
על רקע ההחמרה בתאונות הדרכים ושיא במספר ההרוגים בכביש, בשבוע שעבר משרד התחבורה התחייב להגיש לאישור הממשלה תוכנית למאבק בתאונות דרכים ולהפחתת 5% מההרוגים בתאונות על סך 350 מיליון שקל. היום (א') הוגשה התוכנית והיא מתוקצבת ב-50 מיליון שקל בלבד, כאשר התקציב כלל לא מגיע לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אלא למשטרה להגברת האכיפה.
התוכנית שהוצגה בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה על ידי סמנכ"ל משרד התחבורה, אדי בן ליש, שמה מטרה להפחית ב-25% את מספר ההרוגים בתאונות דרכים עד שנת 2030. במסגרת התקציב, אמר בן ליש, 120 מיליון שקל יועדו למרחב עירוני, 100 מיליון שקל לבין עירוני, 35 מיליון שקל לתגבור אכיפה דיגיטלית ו-75 מיליון שקל לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עבור הסברה וחינוך. הוא אף ציין שעל רקע שיא של מספר ההרוגים בכבישים שעמד בשנת 2024 על 436 הרוגים, ביקשה הרלב"ד 550 מיליון שקל, אך קיבלה רק 350 מיליון שקל.
למרות זאת, בהצעה שהוגשה לאישור הממשלה היום (א') התקציב עמד על 50 מיליון שקל והם מועברים ממשרד התחבורה ישירות למשטרה עבור תגבור אכיפה, כאשר במסגרת הדיונים לתקציב 2026, משרד האוצר ומשרד התחבורה מתחייבים לבחון מקורות אפשריים לקידום שלבים נוספים בתוכנית. עם זאת, בשום שלב לא מוזכרים 350 מיליון שקל או השלמה של 300 מיליון שקל החסרים.
יש לציין כי בדיון בוועדת הכלכלה אמרה נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי, כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הכינה כבר לפני יותר מ-6 שנים תכנית לאומית רב שנתית שמתמקדת בקבוצות הסיכון, כשהיעד שלה היה להפחית ב-50% את מספר ההרוגים בכביש עד 2030. המשמעות היא שלתוכנית החדשה יש יעד נמוך בחצי והוא עומד על הפחתה של 25% בלבד ל-5 שנים וכעת גם תקציבה נראה צנוע בהרבה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב עקב התיחס להחלטת הממשלה: "זו השנה המדממת והקטלנית בעשרים השנים האחרונות והממשלה מקציבה סכום זעום של 50 מיליון שקל בלבד להצלת חיי אדם. זו בדיחה עצובה על חשבון הציבור. בימים האחרונים הבטיחו לנו תקציב חירום של 350 מיליון שקל והיום קיבלנו את הבשורה שהתקציב הצטמק ל-50 מיליון בלבד. אנחנו זקוקים למלוא הכסף היום כדי לעצור את כדור השלג והסחרור שאנו נמצאים בו".
מהרלב"ד נמסר: "הרלב"ד מברכת את שרת התחבורה וחברי הממשלה שאישרו את התכנית הלאומית למאבק בתאונות הדרכים. התכנית המלאה על סך 350 מיליון שקל תתוקצב במסגרת תקציב 2026, ותקציב בסך 50 מיליון שקל שיוקצו לחודש וחצי הקרובים עד סוף השנה לטובת מימוש התכנית. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הציגה לרה״מ והשרים את הנתונים הקשים בכבישים ואת התכנית הלאומית הנדרשת וכאמור הממשלה אישרה את ההצעה פה אחד".






























