סגור
ח״כ אלכס קושניר יו״ר ועדת הכספים של הכנסת
ח״כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

רשות המסים: הוגשו 222 בקשות לפיצויים על פגיעה ברכוש במבצע "עלות השחר"

84 ממקרי הנזק הישיר לרכוש אירעו באשקלון, 66 בשדרות ועוד 72 ביישובי עוטף עזה ובערים נוספות בדרום - כך לפי נתונים שהציגה המשנה למנהל רשות המסים בדיון בוועדת הכספים. 114 מהתיקים נפתחו על נזק שנגרם למבנים ועוד 97 בשל פגיעה בכלי רכב. לפי ההערכה, 95% מהתובעים יקבלו פיצויים בתוך חודש

במהלך שלושת ימי מבצע "עלות השחר" בעזה, שהסתיים בשבוע שעבר, נפתחו ברשות המסים 222 תיקים על נזק ישיר לרכוש: 84 ממקרי הנזק אירעו באשקלון, 66 בשדרות ועוד 72 ביישובי עוטף עזה ובערים נוספות בדרום. כך מסרה היום (ב') רשות המסים בדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת בעניין ההערכות הממשלה לתשלום פיצויים על ימי הלחימה.
נתונים שהציגה בכנסת המשנה למנהל רשות המסים, מירי סביון, מעלים כי 114 מהתיקים נפתחו על נזק שנגרם למבנים בעקבות פגיעת רקטות ועוד 97 תביעות הוגשו בשל פגיעה בכלי רכב.
ברשות המסים אמרו כי כ-60 תיקים שנפתחו במהלך ימי המבצע כבר טופלו, והתשלום בגין הנזקים שנגרמו לתובעים כבר עברו. ההערכה היא כי בתוך כחודש ניתן יהיה להשלים את הטיפול בכ-95% מהתיקים ולשלם לתובעים את הפיצוי על הנזקים שנגרמו להם. מאיפה הפיצויים? למדינה יש קרן ייעודית לפיצוי על נזקי מלחמה, הנקראת "קרן מס רכוש פיצויים". בקרן יש כ-19 מיליארד שקל.
לפי נתונים שהציגה רשות המסים על מצב התביעות שהוגשו לקרן הפיצויים מתקופת מבצע "שומר החומות", שנערך בעזה במאי 2021, הוגשו לה כ-10 אלף תביעות על נזק ישיר, ועליהן היא שילמה פיצויים בסך כולל של כ-292 מיליון שקל. מכלל התביעות שהוגשו לה על נזק ישיר במהלך המבצע כ-320, המהוות כ-5% מכלל התיקים, עדיין נמצאות בהליכי טיפול. לפי הרשות, רוב התיקים שעדיין נמצאים בטיפול קשורים לתהליכי שיקום של מבנים, וחלקם דורש הריסה ובנייה מחדש.
עוד עולה כי במסלול הפיצוי על נזקים עקיפים במהלך שומר החומות, רשות המסים קיבלה 7,131 תביעות ומהן 784 עדיין בשלבי טיפול (11%). מדובר בתביעות שעוסקות בין השאר בירידה במחזורים של בעלי עסקים במהלך תקופת המבצע, נזקים לגידולים חקלאיים ומעסיקים שדורשים לקבל החזרים על שכר ששילמו לעובדים בימים שבהם לא הגיעו כלל לעבודה. במסגרת מסלול זה עמדה לפני התובעים האפשרות לדרוש פיצוי על נזק עקיף שנגרם להם עד סוף 2021. נתונים שהציגה רשות המסים לוועדת הכספים העלו כי בתיקים שבהם טרם הושלם הטיפול שולמו לתובעים מקדמות של כ-50% מגובה הסכום שתבעו. סך המקדמות ששולמו באותם תיקים הוא מעל 30 מיליון שקל. עד כה הרשות שילמה פיצויים על נזקים עקיפים ב"שומר החומות" בסך כולל של כ-194 מיליון שקל.
נציג מטעם הרשות שהשתתף בדיון בוועדת הכספים הסביר כי חלק ניכר מהתביעות שעדיין נמצאות בטיפול מתקופת שומר החומות קשורות לשכר לעובדים שהמעסיקים לא שילמו – ולכן הפיצוי טרם הועבר. עוד נטען כי בחלק אחר של המקרים מדובר בתיקים שהטיפול בהם לא הסתיים בשל אי קבלת מסמכים מתאימים.
מבצע "צוק איתן" מקיץ 2014 נמשך 50 יום, ועל נזקים שנגרמו במהלכו הוגשו לקרן הפיצויים יותר מ-26 אלף תביעות. מנתונים שהציגה בכנסת רשות המסים עולה כי 8 שנים לאחר המבצע, עדיין לא התקבלה הכרעה לגבי 124 תביעות לפיצוי שמתדיינות כעת בבתי המשפט בשלבי שונים. במסגרת התביעות שולמו פיצויים בסך כולל של כ-1.6 מיליארד שקל. סך הפיצויים שנתבעו היה כ-2.4 מיליארד שקל.
נציג רשות המסים אמר כי במהלך "צוק איתן" קרן הפיצויים שילמה מקדמות על חשבון סכום הפיצוי הסופי, ומאוחר יותר דרשה ממקבליהן החזרים בסך כולל של כ-200 מיליון שקל בשל פערים בהערכת הנזקים. הוא ציין כי המחלוקות המרכזיות שמובילות להימשכות ההליכים והתגלגלותם להכרעה של ערכאות משפטיות הן הפער הגדול בין היקף הפיצוי הנדרש לבין היקף הפיצוי בפועל שקרן הפיצויים מוכנה לשלם: "כל תיק תביעה הוא כמו שומה של מה ההכנסה. אם יש מחלוקת בין הצדדים, הולכים לבית המשפט. אירעו מקרים שבהם נדרשו פיצויים של כ-900 אלף שקל, בעוד סכום הפיצוי שנקבע לתשלום הוא 300 אלף שקל בלבד".
לדברי המשנה ליו"ר רשות המסים, "איפה שהדרישות אינן מופרזות אנחנו עושים את מרב המאמץ ללכת לקראת התובעים. אנחנו נקלעים למצבים של הליכים משפטיים ממושכים רק במקרים של תביעות מופרזות, או כשיש מקרים שמישהו מנסה לנצל לרעה את מנגנוני הפיצוי ואז אנו פועלים לבלום זאת".
ח"כ נירה שפק (יש עתיד), שגרה בקיבוץ נחל עוז, העירה כי מדובר בפרקי זמן ממושכים ובלתי סבירים באופן חריג, ולפיכך יש להגביל את משך הזמן המרבי לטיפול בתביעות כאלה.
ביום חמישי האחרון שר האוצר אביגדור ליברמן חתם על התקנות לפיצוי עסקים בדרום הארץ על אובדן ימי העבודה במהלך המבצע האחרון בעזה. התקנות מסדירות תשלום פיצויים לעובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני וגרים במרחק של 40 קילומטר מגבול עזה. הפיצויים ישולמו על התקופה שבין 2 ל-8 באוגוסט, שכוללת גם את הימים שקדמו למבצע עצמו והתאפיינו בהגבלות תנועה קיצוניות בכבישי העוטף מחשש לפיגוע באמצעות טילים נגד טנקים של הג'יהאד האסלאמי.
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר אמר כי עם פרסום התקנות יידרשו אישורים מוועדת ההסכמות של הכנסת ושל יו"ר הכנסת לדיון פרטני עליהן בוועדה שכן מדובר בתקופת בחירות. קושניר העריך כי הוועדה תוסיף ותדון בנושא עוד השבוע.