סגור
מכונית שנפגעה מרקטה באשקלון
מכונית שנפגעה מרקטה באשקלון (צילום: AP)

מדריך
רקטה פגעה במכונית שלי - כיצד אוכל לקבל פיצוי?

מבצע "עלות השחר" הביא עמו מספר רב של פגיעות ברכוש, כאשר עד כה התקבלו במוקד קרן הפיצויים כ-100 הודעות על נזקים, וההערכה היא כי יש עוד כ-50 מקרי נזק שטרם דווחו. כיצד מקבלים פיצוי על רקטה שפגעה בכלי רכב או על רהיטים שניזוקו, מה גובה הפיצוי ומי אמור לפצות עסק שעובדיו לא הגיעו לעבודה - מדריך "כלכליסט" עושה סדר

כל סבב לחימה בעזה מעלה את שאלת הפיצויים: כיצד מקבלים פיצוי על רקטה שפגעה בכלי רכב או על רהיטים שניזוקו, מה גובה הפיצוי ומי אמור לפצות עסק שעובדיו לא הגיעו לעבודה בשל הנחיות פיקוד העורף. מדריך כלכליסט עושה סדר.
איך מקבלים פיצוי על נזק ישיר?
נזק ישיר הוא כל פגיעה ישירה שנגרמה כתוצאה מהלחימה, דוגמת רקטה שפגעה בכלי רכב, בבית, ברהיטים של הבית, במלאי עסקי ואפילו בציוד אישי של אדם שהלך ברחוב. בכל מקרה של נזק, כדאי להתקשר למוקד קרן הפיצויים *4954 ולקבל הדרכה. ניתן גם להגיש תביעה מקוונת לקבלת פיצוי באתר רשות המסים. חשוב לציין, על נזקים ישירים מקבלים פיצוי בכל מקום בארץ.
עד כה התקבלו במוקד הקרן כ-100 הודעות על נזקים לרכוש. בקרן הפיצויים-מס רכוש מעריכים כי יש עדיין כ-50 מקרי נזק שטרם דווחו בשל היעדרות תושבים מבתיהם.
ככלל, אחרי נפילות של רקטות בשטח בנוי, אנשי קרן הפיצויים-מס רכוש יגיעו בהקדם לזירה. חשוב לא להוציא ציוד מהזירה, ולא לנסות להתחיל לתקן את הנזקים באופן עצמאי לפני שאנשי רשות המסים הגיעו לזירה.
מה גובה הפיצוי?
ניתן לקבל פיצוי בגין רהיטים, בגדים ומכשירי חשמל, המוגבל לסכום של כ-6,300 שקל עבור בגדים, 14 אלף שקל לרהיטים, ו-28 אלף שקל למכשירי חשמל עבור אדם יחיד, כאשר עבור זוג נשוי או משפחות הסכומים עולים.
במקרה של נזק ליצירת אמנות יקרה או רהיט יוקרתי במיוחד, קרן מס רכוש לא תשלם על כך. עם זאת, קיימת אפשרות לרכוש ביטוח מרשות המסים עבור מוצרים יקרים. הביטוח מוגבל לסכום של כ-900 אלף שקל, והוא עולה 0.3% מסך הסכום שרוצים לבטח.
מה לגבי נזקים עקיפים, כמו עסקים שלא היו יכולים להיפתח ועובדים שלא היו יכולים ללכת לעבודה?
החוק עצמו מחייב את המדינה לפצות נזקים עקיפים רק באזורי ספר, כלומר אזורים שקרובים ללחימה. אולם, ב"שומר החומות" ו"צוק איתן" החליטה הממשלה להעביר תקנות ייחודיות בכנסת שיעניקו פיצוי למי שנפגע באופן עקיף מהלחימה גם למרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה.
בהודעה לתקשורת שהוציא אמש שר האוצר נאמר כי הוא הורה לרשות המסים להיערך לאפשרות כזו גם הפעם. עם זאת, נכון לעכשיו לא ברור אם יהיה צורך בהתקנת תקנות אלו, שכן הנחיות פיקוד העורף היו בימים ללא פעילות כלכלית משמעותית (שישי, שבת וראשון שחל בו צום תשעה באב). או במילים אחרות: אם הלחימה תימשך עוד כמה ימים, לא תהיה ברירה ויהיה צורך בהתקנת תקנות לפיצויים עקיפים.
הניסיון מראה כי רשות המסים והאוצר חוששים מאוד מהרחבה של הנזקים העקיפים גם למרכז הארץ, כי אם יוכנסו ערים מרכזיות כמו תל אביב למפת הפיצויים, העלויות יהיו משמעותיות בהרבה. לכן, ניתן להעריך כי עסקים אשר החליטו על דעת עצמם לסגור את שעריהם ללא הנחיה של פיקוד העורף לא יזכו לפיצוי. אפשר להעריך כי הפקידות המקצועית תתנגד להרחבה של הפיצויים מעבר ל-40 ק"מ.
איך מעניקים פיצוי בגין נזקים עקיפים?
במבצע "שומר החומות" הוחלט על שני מסלולים של פיצוי בגין נזקים עקיפים. מסלול אחד נקרא "מסלול שכר" ובו נתנו למעסיק 430 שקל על כל עובד עבור כל יום עבודה שהוא לא הגיע לעבוד והוא שילם לו שכר. המסלול השני ("מסלול מחזורים") התבסס על ניסיון להעריך את ההפסד בגין הלחימה. במסגרת מסלול זה, נערכה השוואה בין הפעילות הכלכלית של העסק בשנה ללא מלחמה לבין הפעילות שהיתה בעסק בזמן הלחימה, ובעל העסק קיבל את ההפרש ביניהן, בניכוי ההוצאות שלא היה צורך להוציא כי העסק היה סגור.
מה מקור הפיצויים?
למדינה יש קרן ייעודית לפיצוי על נזקי מלחמה, הנקראת "קרן מס רכוש פיצויים". הקרן נהנתה מהכנסות גבוהות מאוד בשנים האחרונות, וכעת יש בה כ-19 מיליארד שקל. מעניין לציין כי ההפרשות לקרן הפיצויים הופסקו השנה בכדי לממן את הפחתת הבלו על הדלק, אך למרות זאת יש בקרן די והותר כסף גם לתרחישים קיצוניים.
מה היקף הפיצויים הצפוי?
סבב הלחימה הקודם, מבצע שומר החומות, היה יקר למרות שהיה קצר. הנזקים הישירים הוערכו אז בכ-300 מיליון שקל, והעקיפים בכ-2 מיליארד שקל (נתוני אמת עדיין לא הועברו לידי כלכליסט). אך כעת יש ציפייה כי הנזקים יהיו קטנים למדי, זאת בין היתר בשל העובדה כי הסבב הזה מובל על ידי הג'יהאד שיכולותיו נופלות מאלו של החמאס, ובשל העובדה כי מערכת כיפת ברזל המשיכה להשתפר.