סגור
 יירוט באשקלון
יירוט באשקלון (צילום: AFP)

חוזרים לשגרה: הכבישים בעוטף נפתחו, תנועת הרכבות תתחדש במהלך היום

אחרי מבצע "עלות השחר", בצה"ל כינסו הערכת מצב שבה הוחלט להקל על ההגבלות האזרחיות אחרי יומיים של לחימה בדרום. תושבי העוטף לא נדרשים להישאר בקרבת ממ"ד. גם המעברים לרצועת עזה ייפתחו במהלך הבוקר. דובר צה"ל: 11 פלסטינים חפים מפשע נהרגו בתקיפות הישראליות, ו-15 מירי הג'יהאד

צה"ל הכריז הבוקר (שני) על חזרה הדרגתית לשגרה בעורף אחרי סיום מבצע "עלות השחר", שנמשך קרוב ל-55 שעות. הצמרת הביטחונית כינסה הערכת מצב כדי לדון בהסרת המגבלות, ובסיום הדיון הוחלט לפתוח את כל הכבישים שנסגרו לתנועה בעוטף עזה, ולבטל את הדרישה מתושבי העוטף לשהות בקרבת מרחב מוגן.
תנועת הרכבות בין שדרות לאשקלון תשוב גם כן לסדרה בהמשך היום. צוותים של רכבת ישראל יצאו לסקור את כלל המסילות באזור כדי לוודא שאין עליהן נפלים או כל מכשול אחר. בשעה 12:00 צפויות להתחיל מספר נסיעות מבחן על הקו כדי לוודא שאין בעיות בנסיעה. רק לאחר סיום נסיעות המבחן, הרכבות יחזרו לפעילות מלאה.
כמו כן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע על פתיחת המעברים בין ישראל לרצועת עזה "במתכונת הומניטארית" החל מהשעה 09:00 בבוקר, בכפוף להערכת מצב. כאמור, המשך הסרת ההגבלות יימשך באופן הדרגתי, "בהתאם להערכת המצב". דובר צה"ל אמר כי "נדרשת מדיניות זהירה ומדורגת", והדגיש: "הפסקת האש בוצעה בתיווך מצרי ויש עניין לחזק את הנקודה הזו".
תא"ל רן כוכב סיפר כי במטס הסיום, שנמשך 4-3 דקות, הותקפו שלושה מחסני אמל"ח, בורות שיגור, מפקדה של הג'יהאד האיסלאמי ויעדים נוספים. "אנו בכוננות ללא שינוי בהגנה האווירית, בפיקוד העורף ועם כלי חיל האוויר באזור כחלק ממרחק בלימה", אמר דובר צה"ל. "לכל אורך המבצע התנהגות העורף והצלחת מערכות ההגנה האווירית הביאו להישג יפה של 0 נפגעים, ולכן יש להלל את התנהגות האזרחים ולא רק בעוטף".
בצה"ל שוב הדגישו את שביעות הרצון מהעמידה ביעדי המבצע: פגיעה משמעותית בשרשרת הפיקוד של הג'יהאד, חיסול של יותר מעשרה מחבלים בזמן אמת ו"סגירות מעגל" מהירות נגד חוליות שזוהו והותקפו.
11 חפים מפשע נהרגו מאש צה"ל, 15 מירי עזתי
דובר צה"ל ציין פעם נוספת כי קרוב ל-200 שיגורים של הג'יהאד נפלו ברצועה - וכי היו יותר הרוגים פלסטינים מאש הג'יהאד מאשר תקיפות צה"ל. על מותם של אזרחים חפים מפשע אמש, בהם גם ילדים כתוצאה מפיצוצי משנה, אמר כוכב כי בצה"ל בודקים מידע בעניין.
"סיכלנו אחד מפעילי הנ"ט, והיה שם חומר נפיץ. כתוצאה מפיצוצי המשנה נהרג במרחק של כמה מאות מטרים צעיר בן 20 שלא היה מעורב", אמר דובר צה"ל. "לפי הנתונים שבידינו, יש 35 הרוגים פלסטינים. 11 מהם בלתי-מעורבים מירי של צה"ל וזה היחס הטוב ביותר שהיה לעומת כל המבצעים. 15 בלתי-מעורבים נהרגו מירי עזתי", אמר כוכב. בין ההרוגים שלא היו קשורים לפעילות טרור: נשותיהם של חאלד מנסור, מפקד החטיבה הדרומית של הג'יהאד האיסלאמי, ושל מפקד חטיבת רפיח.
בצה"ל לא מתייחסים לסוגיית שחרורו של באסם א-סעדי, בכיר הארגון שנעצר במחנה הפליטים ג'נין ושתיעוד מעצרו חיזק את ההתרעות המודיעיניות לפיגוע מרצועת עזה, והדגישו כי אם השקט יישמר, רצועת עזה תוכל לקבל סחורות ולהוציא פועלים לשטח ישראל כבר בשעה 09:00.
אלף שיגורים, 2 בכירים מחוסלים, 55 שעות: סיכום המבצע
"עלות השחר", הסבב הראשון מול רצועת עזה ב-14 החודשים האחרונים, החל בחיסולו של מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי תייסיר ג'עברי, אך נקודת הפתיחה שהובילה אליו הייתה ההתרעה המודיעינית שהתקבלה לפני שבועיים בפיקוד הדרום על פיגוע נ"ט שמתכנן ארגון הטרור.
בקצת יותר משתי יממות לחימה, ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה שיגר כ-1,100 רקטות. חלק לא מבוטל מהן – כ-200 – נפלו בשטחי הרצועה. מתוך השיגורים שכוונו לשטח ישראל, יירטה כיפת ברזל יותר כ-380, בשיעור הצלחה גבוה במיוחד – 96%. כמו מבצע "חגורה שחורה" ב-2019, שגם בו ישראל נלחמה רק נגד הג'יהאד האיסלאמי כשחמאס נותר בצד, גם הפעם ירי מאות הרקטות לא הוביל להרוגים ישראלים או לפצועים קשה.
צה"ל תקף במהלך המבצע 170 יעדי ג'יהאד איסלאמי, לצד מנהרה התקפית, מוצבים ועמדות צבאיות, בורות שיגור ומחסני אמצעי לחימה. גולת הכותרת מבחינת הצבא הייתה כמובן חיסולו של ג'עברי והחיסול של מפקד החטיבה הדרומית חאלד מנסור יממה לאחר מכן.
בסך הכול, לפי משרד הבריאות הפלסטיני - שמנה גם את ההרוגים משיגורים כושלים - נהרגו במבצע (נכון לאתמול בשעה 19:00 בערב) 36 איש, בהם 11 ילדים וארבע נשים. מרבית ההרוגים הם פעילי הג'יהאד האיסלאמי, וחמאס ציין שבין ההרוגים גם שניים מאנשיו.