סגור

דעה
הפער בין בלאק פריידי לתנועת העוני

את התוצאות המיידיות והכואבות של המגיפה הכלכלית שהביאה איתה הקורונה הארורה אנחנו רואים בשטח מדי יום. מצאנו כי יש עלייה של 20% בביקוש לסלי מזון. אנשים שבעבר הלא רחוק המתינו לחגיגת המבצעים הגדולה של חודש נובמבר, מגיעים בבושת פנים לבקש סלי מזון ובגד חם לחורף

חודש "הקניות והמבצעים" שוב איתנו כאן כמדי שנה. יום הרווקים, בלאק פריידי, סייבר מאנדיי ועוד כל מיני סיבות שונות ומשונות שיצרה לנו התרבות הפופולארית, שתכליתן היא הוצאה כספית בלתי פרופורציונאלית בקרב הציבור הרחב. הכותרות בעיתונים ובמהדורות כבר בישרו על המבצעים, יחד עם הצעות ממיטב המומחים כדי שנדע כיצד לחסוך, לקנות "חכם", אבל לקנות. בעוד כמה ימים כבר נקרא ידיעות על קריסת המערכות הממוחשבות בשל ריבוי ההזמנות, וסרטונים של ישראלים מתנפלים על החבילות (והאחד על השני) בדואר, יציפו את המדיה החברתית.
ואולם, הפערים בין תופעת טירוף הקניות שרק הלכה ותפסה תאוצה בשנים האחרונות, לדלות ועוני שממדיו מדאיגים מאד, הם פשוט בלתי נתפסים. כששיחת היום הופכת להיות על המבצעים האטרקטיביים, מה נקנה וכמה נוציא, איך יימצא המקום לתת את המבט למי שאינו יכול לחלום כלל על רכישת פריט אופנה יוקרתי או מכשיר סלולרי שזה עתה יצא לשוק.

1 צפייה בגלריה
עוני עניים חלוקת מזון לנזקקים מותת יד ביד ב לוד
עוני עניים חלוקת מזון לנזקקים מותת יד ביד ב לוד
חלוקת מזון לנזקקים (ארכיון)
(צילום: דנה קופל)

דווקא תחילתה של הקורונה, עם ימי הסגר הארוכים, הזכירה לכולנו שלעתים אנו לא צריכים כל כך הרבה פריטים בארון או בכלל בבית. אולם, עולם כמנהגו נוהג כמאמר הקלישאה, וברגע של חזרה לשגרה, כנראה שהתפספסו גם הזדמנויות לשינוי התנהגות צרכי וחברתי, שהיה כל כך חשוב ומתבקש.
אך מעבר לשינוי דפוס התנהגות שחשוב בראיית מאקרו לחברה ואפילו גם למשבר האקלים, את התוצאות המיידיות והכואבות של המגיפה הכלכלית שהביאה איתה הקורונה הארורה אנחנו רואים בשטח כאן מדי יום ביומו. רק לאחרונה השוונו ב"פתחון לב" את כמות הפניות לבקשת סלי מזון לעומת התקופה המקבילה אשתקד (בעיצומו של המשבר) ומצאנו כי ישנה עליה של 20% בביקוש. אלו המראות החדשים שהביאה איתה הקורונה – אנשים שיכול להיות שבעבר הלא רחוק המתינו לחגיגת המבצעים הגדולה של חודש נובמבר, הגיעו בבושת פנים לבקש סלי מזון ובגד חם לחורף.
האבסורד זועק לשמיים. ככל שטירוף הקניות ובעיקר הרעש סביבו הולך וגדל, כך בתנועה מקבילה העוני מתעצם בשקט. כי הרי בתוך כל החגיגה הזאת, מי אמיץ מספיק בכדי להביט לעוני בעיניים? מי מסוגל להיות חזק כדי לצמצם את הפערים הכלכליים והחברתיים ההולכים וגדלים? בעוד שבוע נחגוג את חג החנוכה, ורשתות הבוטיק יציעו לצרכנים סופגניות עתירות שכבות שונות ומגוונות במחירי עתק. אותו פער שמתחיל בטירוף הקניות ברשת, נמצא גם בין הסופגנייה העשירה לסל המזון שנרתם עבור הנזקק. על הממשלה לתת את המענה לאותם הפערים ההולכים ומתעצמים כבר בטווח המיידי, אחרת יהיה קשה מאד להשלים את חור העוני הגדול שנוצר בשכבת הביניים שמתדרדרת מטה.
אלי כהן הוא מנכ"ל ארגון "פתחון לב" הפועל לשבירת מעגל העוני בישראל
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.