סגור
כיתה בית ספר אורט קריית שמונה שהוקם עבור המפונים ב סינמה סיטי גלילות
כיתה שנפתחה עבור המפונים מקריית שמונה בסינמה סיטי גלילות (צילום: דנה קופל)

הממשלה אישרה תוכנית מחוררת לשיקום הצפון; מוסדות החינוך ייפתחו ב-1 בספטמבר

מדובר בתוכנית שהיקפה  כ-7 מיליארד שקל והיא תמומש במהלך השנים הקרובות תוך השקעה ברכיבי ביטחון, מיגון ושיקום תשתיות. בתוך כך אושר, כי משרד החינוך יערך לפתיחת מערכת החינוך בכלל יישובי הצפון בשנת הלימודים הבאה; זאת למרות הסיכויים הקלושים שתהיה חזרה בפועל למגורים וללימודים בקו הגבול

"יותר חורים מאשר גבינה", כך הגדיר היום (ב') ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ את התוכנית שאישרה הממשלה לשיקום הצפון בסכום כולל של 7 מיליארד שקל, וזאת אחרי כ-8 חודשים של לחימה עם חיזבאללה. כן אושר כי משרד החינוך יערך לפתיחת מערכת החינוך בכלל יישובי הצפון בשנת הלימודים הבאה, שמתחילה בספטמבר.
לדברי זלץ, "מדובר במכתב כוונות של הממשלה, שברובו מפרט את המהלכים שיעשו במשך חודש וחצי משרדי הממשלה ביחס לצפון וממילא הוא פונה בעיקר לכ-60 אלף התושבים שפונו בעקבות הלחימה אך לא מתייחס לכ-150 אלף תושבי יישובי קו העימות. אין בה כסף חדש, מה שהיא מציעה זה כסף שכבר צבוע למיזמים שונים".
התוכנית הובאה לאישור השרים היום, לאחר שבשבוע שעבר הם דנו בה אך לא קיימו עליה הצבעה בשל מחלוקות על היקפה ועל מלוא רכיביה והביקורת שמתחו עליה ראשי רשויות בצפון.
בממשלה אומרים כי התוכנית, שהיקפה הכולל עומד כאמור על כ-7 מיליארד שקל תמומש במהלך השנים הקרובות תוך השקעה ברכיבי ביטחון ומיגון, שיקום תשתיות שניזוקו בשמונת החודשים האחרונים בעקבות הלחימה עם חיזבאללה, פיתוח היישובים ומתן מענה אזרחי בתחומי חינוך, רווחה, בריאות, חוסן, תעסוקה וקהילה.
לפי התוכנית, משרד החינוך יערך מיידית לפתיחת מערכת החינוך בכלל יישובי הצפון בשנת הלימודים הבאה - 1 בספטמבר, לצד היערכות למתן מענה למוסדות חינוך שלא יוכלו לפעול ממבני הקבע שלהם מסיבות ביטחוניות וזאת תוך איתור חלופות במוסדות עורפיים. היא כוללת גם גיבוש מסלול למענקי סיוע לתעשייה בצפון בידי משרד האוצר ורשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה בסך כולל של כ-30 מיליון שקל, כבר במהלך 2024.
מטרת המהלך היא למנוע מההורים לרשום את ילדיהם ברישום כפול, למרות הסיכויים הקלושים שתהיה חזרה בפועל למגורים וללימודים בקו הגבול.
כדי להבטיח יום לימודים מלא וכן חינוך פורמלי ובלתי פורמלי, יתוקצבו תשתיות ומבנים לבתי הספר הקבועים העורפיים. ליישום ההחלטה יוקצו 109 מיליון שקל לפתיחת השנת הלימודים בלבד. על משרד החינוך מוטל גם לקדם מענים רגשיים וחינוכיים לתלמידים, כולל תוכניות לצמצום פערים ונוער בסיכון. בפועל, קשה לראות איך נותנים מענים לתלמידים שלא הוחלט איפה יהיו. למענים האלה יוקצו 175 מיליון שקל. עוד נאמר שאם התלמידים לא ישובו לבתיהם, הרשויות הקולטות יפתחו עבורם כיתות לימוד וגנים.
בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "במצב החירום נפגעה שגרת הלמידה באופן משמעותי ונפגעו חוסנם ושלומותם של התלמידים וצוותי החינוך. חלק ממוסדות החינוך העתיקו את מקומם לאזורים עורפיים יותר, ואחרים נאלצו להתפצל ולהיקלט במספר מוקדי לימוד ביישובי המגורים הנוכחיים. התלמידים נאלצו להיקלט במוסדות חינוך ארעיים או בבתי ספר חדשים במקום מגוריהם החדש, להתנתק מחבריהם ומוריהם ומסביבתם החינוכית, מה שפגע בחוסנם ובתפקודם הלימודי והחברתי".
עוד נכתב כי "הפינוי גרם לפירוקן של קהילות רבות ולפגיעה בתחושת השייכות והקהילתיות של התלמידים שיש לה הלשכות משמעותיות על התפקוד הלימודי. הוא הביא לעלייה במצבי סיכון ונשירה של תלמידים". בין היתר יש "פגיעה משמעותית בהקניית מיומנויות בסיס כגון קריאה וכתיבה בגיל הרך, הבניית כישורים מתמטיים ורכישת שפה ופגיעה משמעותית במוכנות התלמידים לבחינות הבגרות ובהישגיהם".
עוד צוין כי "מערכת החינוך מבקשת ליישם תוכנית הוליסטית המשלבת היבטים לימודיים רגשיים וחברתיים בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. מענים אלה ייתמכו על ידי יישום טכנולוגיות המשפרות את שלומות התלמידים שנפגעה מאוד במצב החירום כגון אפליקציות בינה מלאכותית המספקות עזרה ראשונה נפשית למורים ותלמידים במצבי חירום, משחקי מחשב לפיתוח חוסן נפשי וכישורים רגשיים וחברתיים ותשתית דיגיטלית לניהול קבוצות תמיכה חברתיות מרחוק".
לפי התוכנית, רשות החדשנות תעמיד מענקים בסך 10 מיליון שקל לחברות עתירות ידע שיחדשו את פעילותן בגליל באזורים המאוימים בצפון וזאת, לאחר שרבות מהן העתיקו את פעילותן מאז תחילת המלחמה לאזורים מרוחקים יותר.
מהצעת ההחלטה שהובאה לשרים עולה כי משרדי האוצר והפנים יגבשו בתוך שבועיים אמות מידה לחלוקת מענקים מיוחדים בסך של כ-140 מיליון שקל לרשויות בצפון. זאת, לצד הנחה של 100% בארנונה שתינתן לתושבי יישובים שפונו במהלך אוקטובר מחמת איומי חיזבאללה, וזאת כשמשרד הפנים ישפה בכספים אלה את אותן רשויות. עוד עולה מהצעת ההחלטה כי המכללה האקדמית תל חי תמוזג עם מכון מיג"ל (המכון למחקר מדעי יישומי בגליל) כבסיס לקראת הפיכתם לאוניברסיטה.