סגור

מישראל אל לב האוקיינוס השקט: ארצות הברית תציב סוללת כיפת ברזל בגואם

מערכת היירוט הישראלית מוצאת את עצמה בלב המלחמה הקרה החדשה: אמורה לשפר את הגנת הבסיס מפני מתקפת טילי שיוט ומל"טים שעשויה להגיע מסין

לראשונה מאז שרכש ב-2019 שתי סוללות כיפת ברזל תמורת 340 מיליון דולר, שולח צבא ארצות הברית אחת מהן לפעילות מבצעית.


הצבא האמריקאי הודיע שאחת הסוללות תיפרס בחודש הבא באי גואם שבאוקיינוס השקט, המשמש בסיס אמריקאי אסטרטגי באזור. שתי הסוללות שרכשו האמריקאים הותאמו מראש לפריסה מהירה באמצעות מטוסי התובלה האמריקאיים, והמשגרים, המכ"ם וקרון הפיקוד שלהן הורכבו על משאיות אושקוש.
על האי המבודד אין איום של מתקפות רקטות, אך כיפת ברזל הוכיחה את יכולתה בניסויים ובפעילות מבצעית בעוטף עזה ליירט גם טילי שיוט ומל"טים, שכן מהווים איום על הבסיס.

1 צפייה בגלריה
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע שומר החומות
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע שומר החומות
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע שומר החומות
(צילום: אי.אף.פי)

גואם נכבש בידי יפן במלחמת העולם השנייה ביום המתקפה על פרל הרבור, שוחרר לאחר שנתיים וחצי, והפך בסיס להתקפות נגד יפן. כיום יש בו בסיסים של הצי ושל חיל האוויר האמריקאי, שהציב בו מפציצי בי-52 ובי-1.
האי הוא אחד הבסיסים האמריקאיים הקרובים ביותר לשטח סין, ונחשב למטרה פוטנציאלית למתקפה סינית במקרה שהמתח הגובר בין שתי המעצמות יקצין.
שתי הסוללות נרכשו כפתרון זמני לשיפור ההגנה של כוחות צבא ארצות הברית נגד רקטות. לפני כחודשיים הפסידה הצעה של רפאל וריית'און, שהתבססה על המיירט של כיפת ברזל, טיל הטמיר, במכרז הצבא לרכישת מערכת יירוט נגד אותם איומים. הצבא בחר בפתרון של חברת דיינטיקס, שמשתמש כמיירט בטיל האוויר-אוויר סיידווינדר האמריקאי, שמחירו גבוה משמעותית: כחצי מיליון דולר טיל, לעומת 50 עד 100 אלף דולר לטמיר.