סגור

בלעדי כלכליסט
צבא ארה"ב ירכוש מרפאל עמדות נשק לנגמ"שים בכ-150 מיליון דולר

העמדות, המוכרות בצה"ל כ"קטלנית", יותקנו במאות נגמ"שי סטרייקר. המארינס בוחנים רכישת מיירטי כיפת ברזל כדי להגן על כוחותיהם מטילי שיוט, בעסקה שצפויה להגיע להקיף גדול יותר

צבא היבשה בארה"ב, הארמי, בחר בקבוצת של אושקוש האמריקאית ורפאל הישראלית לספק לו עמדות נשק מופעלות מרחוק, בעסקה בשווי 942 מיליון דולר. חלקה של רפאל נאמד בכ-150 מיליון דולר.


העמדות עצמן הן פיתוח של רפאל הישראלית, השותפה בקבוצה, ומוכרות בצה"ל כעמדת "קטלנית", שנמצאת בשימוש נגמ"שים בזרוע היבשה, וספינות של חיל הים. הצבא האמריקאי צפוי לצייד שלוש חטיבות בעמדות החדשות, עם תותח 30 מ"מ, שלהן כ-900 נגמ"שים ביחד.
העמדות יגבירו את הקטלניות של הנגמ"שים, והשליטה מרחוק תאפשר להפעיל אותם מתוך תא הלחימה, כך שהצוותים יהיו מוגנים יותר. לפי ההערכות יתבצע חלק מהייצור בישראל וחלק בידי אושקוש בארה"ב.

2 צפייה בגלריה
נגמ"ש סטרייקר
נגמ"ש סטרייקר
נגמ"ש סטרייקר
(מקור: צבא ארה"ב)

במקביל, מסתמן כי רפאל נמצאת בדרך לעסקה נוספת למערכת כיפת ברזל בארה"ב. חיל הנחתים (המארינס) הודיע כי הוא בוחן שילוב משגרי עם טילי הטמי"ר של המערכת הישראלית באופן נייד, ביחד עם מכ"ם ומערכת שליטה אמריקאיים, כדי לספק לכוחותיו הגנה נגד טילי שיוט.
לפי דיווח בג'יינס, התוכנית לשילוב הטיל הישראלי במערכות האמריקאיות קיבלה לאחרונה אישור הנדסי, והזרוע תחליט בקרוב אם להתקדם לביצוע עסקה, מתוך כוונה להצטייד בטילים ב-2022. לא ברור אם רפאל, ושותפתה האמריקאית ריית'און, יזכו להזמנה ישירה למיירטים, או שיצטרכו להתמודד במכרז. השתיים כבר הודיעו לפני שנה כי הן נערכות לייצור משותף של טילי הטמי"ר בארה"ב. כך או כך מדובר בהזמנה.

2 צפייה בגלריה
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע שומר החומות
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע שומר החומות
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע שומר החומות
(צילום: אי.אף.פי)

האמריקאים מודאגים מפגיעות כוחותיהם בפני טילי שיוט, שאיראן הוכיחה את יכולתה לשגר, או ישירות או באמצעות ארגוני טרור, נגד סעודיה. בניסוי שנערך בישראל הוכיחה כיפת ברזל את יכולתה ליירט טילי שיוט, הנחשבים קשים לגילוי.
צבא היבשה האמריקאי רכש כבר שתי סוללות מלאות של כיפת ברזל בעסקה בשווי 373 מיליון דולר, הכוללת מכ"מים שמייצרת התעשייה האווירית, מערכת שליטה מתוצרת אמפרס, ו-480 מיירטים. אם יחליטו המארינס להצטייד במיירטי כיפת ברזל, יתבצע רכש נוסף.
שר הביטחון בני גנץ ביקר בשבוע שעבר בארה"ב ודן בסיוע המיוחד שתעניק ארה"ב לישראל בעקבות מבצע "שומר החומות", כדי להגדיל את מלאי מיירטי כיפת ברזל במקום אלה שבהם השתמש חיל האוויר במבצע ליירט רקטות מעזה. לפי הפרסומים עשוי הסיוע להגיע לכמיליארד דולר, אך יכלול גם מימון לרכישת חימוש מדויק אמריקאי למטוסי חיל האוויר, שגם בו נעשה שימוש נרחב במבצע. ארה"ב מימנה את רוב עלות ההצטיידות של צה"ל בכיפת ברזל עד היום, וכמחצית מרכיבי המערכת מיוצרים בארה"ב, ומועברים לישראל להרכבה סופית.