סגור
ספינת מסע של חברת הספנות  ה סינית קוסקו Cosco
ספינה של קוסקו. החברה סירבה להגיב (צילום: REUTERS/Tatiana Mee)

ניתוח
קוסקו לא תעגון בישראל, ובענף הספנות חוששים מאפקט דומינו

החלטת ענקית ההובלה הימית הסינית קוסקו להשעות את פעילותה בישראל עלולה להוביל חברות נוספות לבצע צעד דומה. בענף הספנות חלוקים האם הצעד של קוסקו קשור לחיבוק הסיני לחמאס או נובע משיקול עסקי קר

בענף הספנות מעריכים, בעקבות הודעת הענקית הסינית בתחום ההובלה הימית באמצעות מכולות קוסקו (COSCO) על השעיית פעילותה בארץ, כי הדבר לא ישפיע מהותית על שרשראות האספקה לישראל. עם זאת, החשש המרכזי של גורמים בכירים בענף הוא מהיווצרות אפשרית של אפקט דומינו שבו חברות ספנות נוספות ילכו בעקבות הענקית הסינית ויקשו על הסחר של ישראל עם העולם.
קוסקו לא הסבירה אתמול את החלטתה על השעיית פעילותה בישראל, שנעשתה עד כה לרוב מול נמל המפרץ בחיפה שנפתח ב־2021 והמפעילה שלו היא החברה הממשלתית הסינית SIPG. גם במשרדי הנציגה הרשמית של קוסקו בישראל, חברת כרמל שירותי ספנות, שמרו על שתיקה וסירבו להגיב.
קוסקו נחשבת לחברת ההובלה הימית הגדולה באסיה ואחת מתוך ארבע החברות הגדולות בעולם. כמו חברות ספנות רבות גם היא נאלצה לשנות באחרונה את נתיבי השיט שלה לים התיכון, תוך הימנעות מכניסה לים האדום דרך מצר באב אל־מנדב בעקבות האיום של המורדים החות'ים בתימן לפגוע בכל כלי שיט שעושה את דרכו לישראל.
אף שהיא הנחתה את הצוותים בצי האוניות שלה להגיע לים התיכון דרך מצר גיברלטר ובמסלול ארוך שעוקף את יבשת אפריקה, היא מתכוונת לסיים את קווי פעולות הפריקה והטעינה בנמל פיראוס שביוון שנמצא בבעלותה מאז 2016 – תוך ויתור על הגעה לנמלי הים הישראליים. מכולות עם סחורות שמיועדות לישראל ונמצאות על סיפון אוניותיה יפרקו בנמל פיראוס לסוג של "קונקשן" ושם יועמסו על אוניות של חברות אחרות שפועלות בנמלי הים הישראליים באופן שעשוי להאריך את משך הגעת הסחורות מסין ומאסיה לישראל ואף לייקרן.
בכירים בענף הספנות בישראל נזהרו אתמול ממתן התייחסות פומבית למהלך של קוסקו. אחדים סיפרו כי סימנים מעידים למהלך החריג שלה התקבלו בשבועות האחרונים כשענקית הספנות לא הטעינה אוניות עם מכולות של סחורות שיועדו לישראל. אלה קשרו את מהלכי החברה ליחסים המדיניים הסבוכים שבין ישראל לסין וברקע החיבוק הסיני לחמאס שמלווה בביקורת חריפה על הלחימה של ישראל בעזה ועמדת סין במועצת הביטחון של האו"ם שטרפדה הצעת החלטה שדיברה על גינוי חמאס בעקבות הטבח בעוטף עזה. זאת, לצד היחסים החמים בין המפלגה הקומוניסטית בסין לאיראן.
המורדים החות'ים בתימן הם "פרוקסי" של איראן, מחומשים על ידיה בטילים בליסטיים ארוכי טווח, בטילי חוף־ים, במל"טים מסוגים שונים ומאומנים בידי מדריכים של משמרות המהפכה ושל חיזבאללה. על רקע אלה, גורמים בענף ההובלה הימית סבורים כי חברות ספנות סיניות מקבלות סוג של חסינות ממתקפות החות'ים באזור באב אל־מנדב וכראיה לכך מספרים כי אף אונייה סינית לא הותקפה באזור זה מאז תחילת המלחמה.
אותם גורמים ביקרו החלטות מהשנים האחרונות שהתקבלו בישראל בקשר להקמה והפעלה של תשתיות חיוניות בארץ בידי חברות סיניות וזאת בנימוק שבשעת חירום, סין בחרה באיראן. גורמים אחרים בענף הספנות בארץ מפרשים את החלטתה של קוסקו כשיקול עסקי קר אל מול הסיכונים שנשקפים לה בעקבות המלחמה בישראל, בזירה מול חמאס בעזה ובזאת שהולכת ומתלהטת עם חיזבאללה בלבנון.
ישראל מהווה עבור הענקית הסינית יעד קטן ולא משמעותי, ואף שמדובר בחברת הספנות הראשונה שעזבה את נמל חיפה הממשלתי לטובת נמל המפרץ שבבעלות סינית, היקף פריקת המכולות שלה ברציפיו מוערך בכ־5% מכלל המכולות שנפרקות בו. היא הפעילה עד כה קו אספקה אחד לישראל, פעם בשבוע, ומפעילה קווים נוספים עם חברת הספנות הישראלית צים.
"זה לא מקרה נדיר שחברת ספנות מחליטה לא לפעול באזורי מלחמה", אמר ל"כלכליסט" בכיר בענף. "יש חברות שקיבלו החלטה לא לפקוד נמלי ים ברוסיה ובאוקראינה. פעילות באזורים כאלה מייקרת את פוליסות הביטוח של החברה, לעתים מכפילה ואף משלשת את השכר של אנשי הצוות שעל סיפון האוניות, ויש היבטים נוספים שמקשים על פעילות המסחר השוטפת בשל הצורך להתמודד עם מגוון איומים, כמו מיקוש ימי. כפי שחברות נזהרות מול רוסיה ואוקראינה כך קוסקו נזהרת בקשר למלחמה בישראל".

הערכות: צים תגביר את קווי הפעילות שלה לארץ

המהלך של קוסקו עשוי להוסיף ולהקשות על שרשראות האספקה לישראל ולהשפיע גם על חברת צים. זאת, בעקבות מעבר אליה של יבואנים ויצואנים שצרכו עד כה שירותים להובלה ימית במכולות מהענקית הסינית. צים משתפת פעולה עם קוסקו בחלק מקווי ההובלה שלה בעולם, ולפי הערכות של גורמים בענף הספנות היא תגביר את קווי הפעילות שלה לארץ כדי למזער את הפגיעה במשק.
צים היא הראשונה ששינתה את תנועת כלי השיט שלה בים הערבי ובמצר באב אל־מנדב בעקבות הניסיונות של החות'ים לפגוע בכלי שיט שעושים את דרכם לישראל והתאימה את צי האוניות שלה למשבר בשינוע הסחורות שמלווה בעליית מחירים של יותר מ־200%. במסגרות התאמות אלה, כך נודע, היא הרחיבה את מספר האוניות שברשותה ואת נפח המטען שבכוחן להוביל.
בענף הספנות העריכו אתמול כי עצירת הפעילות של קוסקו בישראל לא תוביל לגל התייקרויות חריג במשק, פרט להתארכות זמני האספקה של תוצרת מיובאת. "למרות עליית המחירים ניכר שהשוק הישראלי מצביע ברגליים כך שיותר ויותר חברות מבקשות להתקשר עם צים מתוך רמת ביטחון שאף שמשך השיט מתארך – יש להן רמת ביטחון גבוהה שהסחורה תגיע ליעדה", אמר בכיר בענף הספנות.
צים נסחרת בבורסה של ניו יורק לפי שווי שוק של 1.75 מיליארד דולר. ביום שישי המניה שלה עלתה ב־7% במחזור שגדול פי ארבעה מהמחזור הממוצע בשלושת החודשים האחרונים. בשבוע האחרון המניה שלה טיפסה בכ־40% ובחודש האחרון היא השלימה זינוק של 97%.