סגור
הרב גרשון אדלשטיין
הרב גרשון אדלשטיין. ברקע הוויכוח על החברות בקבינט הביטחוני עומד מאבק נוסף: לאפשר גם לדגל התורה להקים ועדות רבנים לענייני תקשורת, שמשמעותן הכ (צילום: Kobi Gideon)

פרשנות
הרב אדלשטיין שוב הראה לחסידים מי הבוס

שוב ושוב יוצא מנהיג דגל התורה הרב גרשון אדלשטיין למאבקים קנאיים נגד אגודת ישראל ומנצח. השאלה היא מתי ימאס לאדמו"ר מגור מהמסר שהוא לא קובע

שוב גברה הקנאות של מנהיג דגל התורה הרב גרשון אדלשטיין ואתמול אחר הצהריים הודיע יו"ר אגודת ישראל יצחק גולקנופף כי יוותר על חברותו בקבינט המדיני־ביטחוני. ברמה העקרונית אפשר להסיק מהמאבק הזה שני כללים. כלל אחד הוא שהימים היחידים שבהם אגודת ישראל ודגל התורה מאוחדות הם ימי בחירות. בכל שאר הזמן נתניהו צריך להתייחס אליהן כשתי מפלגות נפרדות ועוינות במיוחד. כלל שני הוא שבניגוד לאמירות שהחרדים לא מוכנים לקחת אחריות לתפקידים שמנוגדים להלכה — ברגע האמת לפחות חלקם מעדיפים את הכוח והשלטון. השבוע סומנה המטרה של הקבינט המדיני בטחוני. אחרי שהרב אדלשטיין בן ה־100 ייאסף אל אבותיו סביר שגם היא תושג.
די ברור שאדלשטיין לא מקבל את העיקרון שרבני המפלגה האחות, אגודת ישראל, רשאים להחליט לאנשיהם מהי ההלכה. לפני הבחירות הוא כפה על האדמו"ר מבעלז לוותר על מתווה לימודי הליבה. עכשיו הוא הבהיר שמנהיג אגודת ישראל, האדמו"ר מגור הרב יעקב אריה אלתר, לא רשאי מבחינתו לאפשר לנציגו בממשלה שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף לשבת בקבינט המדיני־ביטחוני. זה מזכיר את הימים שבהם מייסד דגל התורה הרב אליעזר שך המנוח נלחם באביו של האדמו"ר מגור הנוכחי. השאלה היא מתי יימאס לאדמו"ר מגור מהערעור הזה על סמכותו.
לכאורה זה אומר שדגל התורה כרגע קיצוניות יותר ופחות מעשית מאגודת ישראל. ספק גדול אם כך זה יתנהל בהמשך הקדנציה. בנושאי צניעות ובייחוד בנושאי עבודות בשבת מי שצפויה לעשות לממשלה בעיות בלתי פוסקות זו דווקא אגודת ישראל. נכון, להסכם הקואליציוני הוכנס שסתום ביטחון — נציג של הרבנות הראשית שישב בוועדה לאישור היתרי עבודה בשבת. זה יאפשר להסתתר מאחורי הטענה שהוא אישר. ועדיין גולדקנופף שהיה מזכיר הוועדה למען השבת הוא האיש שאילץ את יעקב ליצמן להתפטר מהממשלה ב־2017 בגלל עבודות הרכבת בשבת. האם הוא יוכל לשבת בממשלה כשיבוצעו עבודות דומות?
ברקע ממתין מאבק נוסף: הדרישה של דגל התורה שהחוק החדש שיאפשר הפעלת קווי טלפון שחסומים לשיחות "לא כשרות" יאפשר גם לה ולש"ס הקצת ועדות רבנים לענייני תקשורת. המשמעות של זה היא הכנסות יפות לרבנים שמקורבים לרב אדלשטיין. אבל המאבק הזה כבר יקרה אחרי שהממשלה תוקם.