סגור
Dun's 100

המרשם הפלילי והמרשם המשטרתי בישראל וההשלכות הקשות לאזרח

קבלו מעט מידע ותובנות באשר למרשם הפלילי והמרשם המשטרתי במדינת ישראל, ההשלכות הקשות הנובעות ממרשמים אלו ומה הדרכים להתמודד עם ההשלכות הללו

הידעתם שאם נחקרתם במשטרה בעקבות תלונה של שכן שלכם נגדכם, על כך שלכאורה סטרתם לו ובמשטרה החליטו שלא להוסיף ולחקור בתלונה של השכן, והתקבלה החלטה על סגירת התיק נגדכם, יופיע נגדכם רישום משטרתי לאורך תקופה של 7 שנים במרשם המשטרתי?
הידעתם שאם נשפטתם בבית המשפט על כך שעל רקע סכסוך בינכם לבין נהג אחר בעניין של מה בכך בעת נסיעה בכביש, איימתם על הנהג האחר ובית המשפט קבע את אשמתכם והטיל עליכם עונש של קנס בלבד לצד הרשעתכם בעבירת איומים, יופיע לכם במרשם הפלילי כתם בדמות הרשעה פלילית שתלווה אתכם תקופה של 8 שנים תמימות המורכבות מתקופת התיישנות הרשעה למשך 4 שנים ועוד 4 שנים מתום תקופת ההתיישנות כתקופת מחיקה?
כפועל יוצא מכך לדוגמא, תיתקלו בקשיים רבים להוצאת רשיון נשק, להיות מתווך מקרקעין או אפילו נהג מונית.
מפתיע אתכם או מטריד אתכם לקרוא את האמור לעיל?
קבלו מעט מידע ותובנות באשר למרשם הפלילי והמרשם המשטרתי במדינת ישראל, ההשלכות הקשות הנובעות ממרשמים אלו ומה הדרכים להתמודד עם ההשלכות הללו.
המרשם הפלילי והמרשם המשטרתי מה ההבדל בינהם?
חוק המידע הפלילי ותקנת השבים תשע"ט – 2019 (להלן: "חוק המידע הפלילי"), הוא המסדיר והקובע מהם פרטי המידע שיופיעו במרשם הפלילי ובמרשם המשטרתי.
המרשם הפלילי מכיל למעשה את סך כל הקביעות של הרשעות ועונשים של בית משפט או בית דין בפלילים בשל פשעים ועוונות, קביעות של בתי משפט בעניין צווי מבחן שניתנו לגבי נאשמים, צווים לביצוע שירות לתועלת הציבור ו/או התחייבות להמנע מעבירה, והכל בין אם הורשע אדם אם לאו!
עוד פרטים שיכלול המרשם הפלילי יהיו קביעות של בית משפט לענין אי כשירות לעמוד לדין, ענישה או דרכי טיפול לגבי נוער הנשפטים בבתי המשפט לנוער, ופרטים נוספים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד אדי אבינועם
עו"ד אדי אבינועם
עו"ד אדי אבינועם
(צילום: יח"צ)

המרשם המשטרתי, שונה בתכלית השינוי במהותו מהמרשם הפלילי משהוא מכיל 2 סוגים של מידע – מידע על תיקים פליליים "פתוחים" במשטרה, כאלו שטרם הוחלט לגביהם, אם יבשילו אם לאו לכדי כתב אישום כנגד חשוד, או כשמדובר במשפט פלילי תלוי ועומד ומידע באשר לתיקים "סגורים", קרי, כאלו שלא הבשילו לכדי כתב אישום שהוגש לבית המשפט כנגד נאשם ושהסתיימו בקביעת אשמתו של נאשם כנגד נאשם בבית המשפט.
ביתר פירוט, המרשם המשטרתי כולל פרטי מידע בדבר משפט פלילי תלוי ועומד בבית המשפט, כשטרם הוחלט אם הנאשם אשם או זכאי או תיק מב"ד (= תיק הממתין לבירור דין), כלומר תיק פלילי שעדיין לא הוחלט במשטרה לגביו באם ייסגר או יבשיל לכדי כתב אישום.
עוד נמצא בפרטי רישום משטרתי במרשם המשטרתי, מידעים על תיק פלילי שנסגר כגון:
- החלטה שלא לחקור.
- החלטה שלא להעמיד לדין .
- סגירת תיק בהסדר מותנה.
- אישום שבוטל בבית המשפט בטרם הקראת כתב האישום
- מידע על משפט פלילי שעוכב על ידי היועץ המשפטי לממשלה.
- מידע על משפט שהסתיים בזיכוי הנאשם.
מה המשמעות של מרשם משטרתי בהשפעתו על האזרח.
חוק המידע הפלילי קובע כי ככלל באשר לעבירות מסוג עוון, כלומר עבירות פליליות שהסנקציה העונשית לגביהן היא עד 3 שנות מאסר, תקופת הביטול האוטומטי של רישום משטרתי ממחשבי המשטרה תהיה 7 שנים ממועד סגירת התיק הפלילי, בעוד שלגבי עבירת פשע כלומר עבירות פליליות שהסנקציה העונשית לגביהן היא למעלה מ- 3 שנות מאסר, אין ביטול אוטומטי מהמרשם המשטרתי כלל וכלל ואזרח במדינת ישראל יכול לחיות את מלוא חייו כשהרישום המשטרתי הזה לא הוסר כלל מהמרשם המשטרתי.
צריך שיהיה ברור, רישום במרשם המשטרתי אמנם מוגבל לעיני מספר גופים מצומצם ביותר כגון משטרת ישראל, שירות הבטחון הכללי, אמ"ן צה"ל וגופים בטחוניים נוספים אך למשל אזרח שירצה לקבל רשיון נשק להגנה עצמית יגלה כי יהיו לו קשיים רבים לקבל רשיון נשק שכזה אם למשל יש בעברו רישום משטרתי על תיק סגור מלפני 5 שנים על כך שהוא דחף את שכנו במדרגות הבנין בו הם גרים.
אז מה עושים כשיש רישום משטרתי?
אם כנגד אזרח ישנו רישום משטרתי מסוג תיק סגור במשטרה, שלא נסגר בעילת "היעדר אשמה", יש מקום לבחון הגשת בקשה לשינוי עילת סגירת התיק לעילת "היעדר אשמה" .
ככל שתתקבל הבקשה לכך, המשמעות תהיה שלא יופיע כנגד אותו אדם שום רישום כלשהוא במרשם המשטרתי.
היה ובקשה כזו אינה בגדר היתכנות או שהיא נדחתה, יש לבחון האם מדובר בתיק סגור מסוג עוון או פשע. אם מדובר בתיק סגור מסוג עוון ואינו נכלל בחריגים שונים כגון עבירה מסוג של מעשה מגונה בפומבי, עבירות זיוף או שימוש במסמך מזוייף, ניתן להגיש בקשה למחיקת הרישום המשטרתי כבר לאחר 5 שנים ממועד סגירת התיק כשמדובר בבגיר ואם מדובר בקטין, ניתן להגיש בקשה שכזו כבר לאחר 3 שנים ממועד סגירת התיק.
אם מדובר ברישום משטרתי של תיק סגור מסוג פשע, קיימת אפשרות להגיש בקשה למחיקת הרישום הזה, לאחר תום 7 שנים ממועד סגירת התיק.
הבקשה צריכה להיות מופנית למדור רישום פלילי במטה הארצי בירושלים והיא צריכה להיות מנומקת היטב.
קיימות אמות מידה רבות שנבחנות כטעמים לקבלת/דחיית בקשות מן הסוג הזה כגון: הזמן שחלף מיום האירוע נשוא החקירה, גיל האדם, נסיבותיו האישיות, מהות העבירות שיוחסו לו וחומרתן וכן הלאה.
מאד מומלץ כמובן להיעזר בשירותי עו"ד פלילי מקצועי ובעל נסיון כדי להגיש בקשה שכזו בשמכם.
מה המשמעות של מרשם פלילי כנגד אזרח ואיך מתמודדים איתו?
מרשם פלילי הוא סיפור אחר לחלוטין בהשוואה למרשם משטרתי.
"נשיכתו החדה" של הרישום הפלילי במרשם הפלילי בהשפעה על אזרח, במיוחד אם הרישום הפלילי כולל הרשעה, כואבת ומכאיבה ויכולה להיות הרסנית בכל מגזר בחיי האדם – מקצועי ופרסונאלי.
נסביר; אם למשל בגיר במועד ביצוע עבירה, מסוג עבירת מין, שיוחסה לו, נמצא אשם והורשע בבית המשפט והוטל עליו עונש מאסר של 3 שנים, תקופת התיישנות ההרשעה שלו תהיה 7 שנים + תקופת המאסר שהוטלה עליו. כלומר אם נשפט ונשלח ל- 3 שנות מאסר עת היה בן 21, התיישנות הרשעתו בעבירת המין תהיה כשימלאו לו 31 שנים! לתקופה זו תתווסף תקופת מחיקה בת 7 שנים נוספות ובסה"כ הרשעתו תמחק כשימלאו לו 38 שנים! וזאת בתנאי שבתקופת מירוץ ההתיישנות והמחיקה לא נפתחו לו תיקים נוספים בהן הורשע...
אותו בגיר מהדוגמא שנתנו, ייקלע לקשיים רבים במציאת מקום עבודה בשל הרישום הפלילי אותו הוא נושא על גבו, הוא יתקשה לקבל רשיון עריכת דין, רפואה ואף ייקלע לקשיים רבים בנסיונו לקבל רשיון נהיגה ציבורי ושלא לדבר על להיות שוטר או לקבל עבודה כמורה בבית ספר.
תקופת התיישנות ומחיקת הרשעה יכולות להיות אף ארוכות יותר כשמדובר במי שהורשע בבית משפט ונשלח לרצות עונש מאסר שהוא מעל 5 שנים;
במצב כזה, תקופת ההתיישנות ותקופת המחיקה יהיו 20 שנים + תקופת המאסר שהושתה עליו.
חשוב לציין כי קיימות עבירות לגביהן אין התיישנות כלל כמו למשל עבירות שעונשן מוות או מאסר עולם או מאסר 20 שנה כשהוטל מאסר בפועל של 10 שנים ויותר.
הסמכות במדינת ישראל לקבוע קיצור או מחיקה של תקופת התיישנות או תקופת מחיקה הוא נשיא המדינה, אשר בכוחו לקצר או למחוק לחלוטין תקופת התיישנות או מחיקת הרשעה או קביעה של בית משפט כי התבצעה עבירה.
אם מתקבלת בקשה שכזו המופנית לנשיא המדינה, המדובר בהקלה המשחררת אנחת רווחה של ממש מהאזרח שנשא על גבו את הרישום הפלילי המעיק כמובא וכמפורט לעיל.
חשוב מאוד להיעזר בשירותי עו"ד פלילי מקצועי ומנוסה כשאדם מתעתד לפעול על מנת להביא לקיצור או לביטול תקופת התיישנות/מחיקת הרשעתו או קביעת בית המשפט בעניינו כי ביצע עבירה.
מאת עו"ד אדי אבינועם, עו"ד פלילי
d&b – לדעת להחליט