סגור

בלעדי
ארה"ב לוחצת על בנט: לא לתת לחברה הסינית לזכות במכרז של הרכבת הקלה

לפי גורמים ממשלתיים, ראש ה־CIA העלה את הבקשה בנוגע לחברת CRCC בפגישתו עם ראש הממשלה לפני כשבועיים. החברה הסינית משתתפת במכרזי הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה והיא ברשימת החברות האסורות להשקעה בארה"ב בשל הקשר שלהן לצבא סין

ההכרזה על הזוכים במכרזי הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת, במקביל להעברת מסרים מצד בכירים בממשל האמריקאי לראש הממשלה נפתלי בנט בנוגע לפרויקט.


בממשל אינם מעוניינים שחברת CRCC הסינית, שהגישה הצעה במכרז יחד עם שיכון ובינוי ואגד ו־CRRC הסינית, תזכה במכרז של קווי הרכבת הקלה.

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה עם ולדימיר פוטין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה עם ולדימיר פוטין
הנשיא ביידן. ממשיך במדיניות נגד סין
(רויטרס)

מדיניות זו היא המשך של מדיניות החוץ של הנשיא דונלד טראמפ, שפעל נגד מעורבות של חברות סיניות במדינות שונות בעולם. בשבועות האחרונים התבטאו בכירים במשרדי החוץ וההגנה האמריקאיים נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארה"ב.
לפי מידע שהגיע ל"כלכליסט", בפגישה של ראש הממשלה נפתלי בנט עם ראש סוכנות ה־CIA ויליאם ברנס, שהתקיימה לפני כשבועיים, עלה הנושא של ההשקעות הסיניות בפרויקטי תשתית ישראליים. באופן ספציפי, אחד מהנושאים שעלו בשיחה היה המכרז של הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה.
לראש הממשלה אין סמכות
הממשל האמריקאי מעוניין שחברת CRCC, שלפני מספר חודשים הוכנסה ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ביידן, לא תזכה במכרז. מדובר בצו שביידן חתם עליו בחודש יוני, שמהווה הרחבה לצו שחתם עליו טראמפ בעבר, ואוסר השקעה ב־59 חברות סיניות, שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.
בממשל האמריקאי היו רוצים לראות את בנט פועל אקטיבית כדי ש־CRCC לא תזכה במכרז, והנושא צפוי לעלות שוב בפגישתו של ראש הממשלה בנט עם הנשיא ביידן השבוע בוושינגטון.

2 צפייה בגלריה
פגישת בנט עם ראש ה־ CIA ברנס לפני כשבועיים
פגישת בנט עם ראש ה־ CIA ברנס לפני כשבועיים
פגישת בנט עם ראש ה־CIA ברנס, לפני כשבועיים
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

על פניו, לראש הממשלה בנט אין סמכות חוקית להתערב בהליך המכרזי שמבוצע על ידי חברת נת"ע. במסמכי המכרז לא הוכנס סעיף המאפשר למדינה לפסול מועמדת כזו או אחרת משיקולים של "ביטחון לאומי". עם זאת, גורמים ממשלתיים אמרו ל"כלכליסט" כי לאחרונה "נמצאו פגמים" בהצעה של חברת CRCC הסינית.
דילמה עם מי להתעמת
בשלב זה נדמה כי בפני ישראל עומדות שלוש אפשרויות. הראשונה, שבשלב זה נראית פחות ריאלית, היא יציאה למכרז חדש בעקבות הדרישות האמריקאיות, כשבמכרז החדש לא יוכלו להשתתף חברות זרות שיכולות להוות איום ביטחוני כזה או אחר. המשמעות של צעד זה תהיה עיכוב של פרויקטי הרכבת הקלה בכשנתיים נוספות ואפשרות לעימות דיפלומטי מול הממשל הסיני.
האפשרות השנייה היא התעלמות מהדרישות האמריקאיות, תוך מתן אפשרות ל־CRCC לזכות במכרז. במקרה הזה ישראל ובנט ימצאו את עצמם בעימות ישיר מול ממשל ביידן. האפשרות השלישית, שנרמזה כאמור על ידי גורמים בממשלה, כוללת פסילה של ההגשה של CRCC מטעמים של פגמים בהצעה.
ההכרזה על הזוכים במכרז הייתה אמורה להתרחש כבר לפני כשלושה חודשים, אך היא נדחתה עקב אי־פינוי כפר שלם על ידי משרד התחבורה וחברת נת"ע. הפינוי, שעוכב בעבר על ידי שרת התחבורה הקודמת מירי רגב, צפוי להתקיים בעקבות חילופי השרות במשרד. כעת ישנם גורמים ממשלתיים, הקושרים בין העיכוב בפינוי לבין הלחצים האמריקאיים, בטענה כי אי־פינוי כפר שלם מאפשר לממשלה זמן נוסף מול האמריקאים ומאפשרת לבנט לא להחליט. לפי האוצר, עלות העיכובים בפרויקט מוערכת בכ־100 מיליון שקל לחודש למשק.
השקת הקווים - בסוף 2027
למכרזי הקו הירוק והסגול ניגשו חמש קבוצות, כאשר שלוש מתוכן כוללות חברות סיניות. הרשימה כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC ו־CRCC הסיניות עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, והקבוצה החמישית הכוללת כאמור את צ'יינה הארבור, בשיתוף מנרב, אלייד וכלל.
הזוכות במכרז אחראיות בין היתר על הקמה ותחזוקה של מערכות החשמל, האיתות ואספקת הקרונות. לפי הערכות שני הקווים מיועדים להשקה עד סוף 2027 ועלותם נאמדת ב־30 מיליארד שקל. הם צפויים להתחבר לקו האדום (פ"ת־ת"א־בת ים) שמוקם בימים אלו וצפוי להיפתח בעוד כשנה.
בלשכת ראש הממשלה בנט לא הכחישו את הידיעה. מנת"ע נמסר כי לא קיבלה "כל פנייה מכל גורם שהוא בנוגע להשתתפות חברת CRCC במכרזים הסגול והירוק, ובקרוב יוכרזו הזוכים". במשרד האוצר לא הגיבו לדברים.