סגור
קידוח גז אפרודיטה קפריסין ישראל
קידוח הגז אפרודיטה (צילום: Andriy Markov / Shutterstock)

קפריסין סירבה לתוכנית האלטרנטיבית של ניו-מד לפיתוח מאגר אפרודיטה

ניו-מד אנרג'י הישראלית ששותפה ברישיון לפיתוח המאגר, שרובו נמצא במים הכלכליים של קפריסין, ביקשה לחבר את המאגר למתקנים יבשתיים במצרים ולא להקים אסדה צפה, כדי לחסוך בעלויות

שר האנרגיה של קפריסין סירב לבקשת השותפות במאגר הגז אפרודיטה לשנות את תוכנית הפיתוח של המאגר.
ניו-מד אנרג'י הישראלית, השותפה במאגר, ביקשה לשנות את התוכנית כך שבמקום להקים אסדה צפה להפקת הגז הטבעי, יחובר המאגר למתקנים קרקעיים במצרים להפקת הגז.
השר הקפריסאי דורש מהשותפות להתחיל תוך שישה חודשים בתכנון ההנדסי המפורט (FEED) להקמת התשתית להפקת הגז מהמאגר.
ב-2019 אישרה ממשלת קפריסין את תוכנית הפיתוח של מאגר הגז אפרודיטה, שהגישו השותפות המחזיקות ברישיון הקפריסאי לפיתוח המאגר, ביניהן ניו-מד אנרג'י שבשליטת יצחק תשובה (30%).
על פי הערכה של ניו-מד משנת 2022, העלות של הקמת האסדה הצפה ופיתוח המאגר בהתאם לתוכנית הפיתוח המקורית היא כ-3.6 מיליארד דולר.
במטרה להפחית את עלויות ההקמה הגבוהות, הגישו השותפות במאגר בקשה לשינוי תוכנית הפיתוח כך שמהמאגר יונחו צינורות להפקת הגז הטבעי במצרים, שיחוברו לתשתית צינורות תת-ימית קיימת ויופקו במתקן יבשתי במצרים. בניו-מד לא דיווחו כמה צפויה התוכנית החדשה לחסוך לחברה מבחינת עלויות פיתוח המאגר.
על פי הערכות, במאגר אפרודיטה, שהתגלה ב-2011, כ-130 BCM (מיליארד מטר מעוקב - יחידת המידה המקובלת למדידת גז טבעי) של גז טבעי. לשם השוואה, מאגר לווייתן מכיל יותר מ-600 BCM. הצריכה השנתית של גז טבעי בישראל עומדת על כ-12.3 BCM בשנה, והשוק הקפריסאי קטן בהרבה מהישראלי.
עיקר המאגר נמצא במים הכלכליים של קפריסין, אך חלק מסוים (בין 2%-10%) נמצא במים הכלכליים של ישראל. במקרים שבהם מאגר גז טבעי נמצא בשטחן של שתי מדינות, נהוג שהמדינה בה נמצא מרבית הגז הטבעי אחראית לפיתוחו, כאשר המדינה השנייה מקבלת נתח מהרווחים במאגר או לחלופין מוכרת את חלקה בו.
כבר באוגוסט סירבה ממשלת קפריסין לאשר את התוכנית החדשה לפיתוח המאגר, בין היתר בשל טענות לכך שהתוכנית החדשה תסבך את הקמת הפרויקט מבחינה טכנית. עם זאת, ממשלת קפריסין אפשרה לשותפות להגיש תוכנית מעודכנת לפיתוח המאגר - שכעת נדחתה לחלוטין.