סגור

פרשנות
אפשר לעצור את התאונות החזיתיות בכביש הערבה

התאונה המחרידה שאירעה אתמול בכביש הערבה וגבתה את חייהם של ארבעה אנשים היא תזכורת למחדל שנמשך שנים רבות. כדי למנוע תאונות חזיתיות שיעלו בחיי אדם, על משרדי האוצר והתחבורה להכניס את היד לכיס ולהוציא משם 2 מיליארד שקל

התאונה החזיתית המחרידה שאירעה אתמול בכביש הערבה וגבתה את חייהם של ארבעה אנשים היא תזכורת מתמשכת למחדל שנמשך כבר שנים רבות, ועולה לכותרות רק עם אובדן חיי אדם.
כביש הערבה, שמהווה את המקטע הדרומי של כביש 90, הוא מהכבישים המסוכנים בישראל, ורק החודש נהרגו בו שישה אנשים. משנת 2003 ועד אמצע שנת 2021 ארעו במקטע הארוך שבין העיר אילת לבין צומת הערבה כ-130 תאונות עם נפגעים בהם נפצעו קל 335 אנשים, נפצעו קשה עוד 80, ו-32 נהרגו. מה שהופך את כביש 90 למסוכן במיוחד היא השכיחות הגבוהה של תאונות חזיתיות, כאשר כ-60 תאונות חזיתיות התרחשו בו בעשור וחצי האחרון.
בדו"ח מבקר המדינה שפורסם באפריל 2021, הוקדש חלק שלם לבעיות הבטיחות של כביש 90. הדו"ח מתאר כי מאפייניו של כביש 90 יוצרים בחלקים ממנו סכנות לנהגים שאינן מאפשרות להם מרווחי טעות, וכל סטייה קלה מהנתיב שבכביש עלולה להוביל לתאונה חזיתית שתוצאותיה קטלניות. כמו כן, הדוח מתאר כי סגירתם של שדה דב ושדה התעופה באילת בשנת 2019 הובילה לעלייה חדה במספר המגיעים לעיר בכלי רכב פרטיים, דבר שהוביל לעומס תנועה מוגבר בכביש זה ולהחרפה של הבעיה הבטיחותית בדרכים לאילת וממנה.

1 צפייה בגלריה
תאונה כביש הערבה
תאונה כביש הערבה
התאונה בכביש הערבה
(נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה יחידת חילוץ ערבה)

הפתרון למחדל מוכר לממשלה ולרשויות, הוא פשוט אבל יקר. מדובר על שדרוג של המקטע הבעייתי בכביש שנמתח מצומת הערבה עד לצומת קטורה. שדרוג הכביש שאורכו כ-120 קילומטר צפוי לכלול את הפיכתו לכביש דו-מסלולי ודו-נתיבי עם מעקה הפרדה ותאורה, ועלות הפרויקט מוערכת ביותר ממיליארד וחצי שקל. במקטע שבין צומת קטורה לצומת הערבה ממוקמים שמונה מושבים וקיבוצים והוא מהווה את ציר הנסיעה המרכזי לאילת.
בשנים האחרונות שרי התחבורה השונים דיברו שוב ושוב על שיפוץ ושדרוג כביש הערבה, בפועל – מעט מאוד נעשה בשטח ושדרוג כולל של הכביש מעולם לא תוקצב. גם עכשיו שרת התחבורה מיכאלי פרסמה כי היא אישרה לתקצב שדרוג של 20 ק"מ נוספים. זה חשוב אך ממש לא מספיק. בשביל למנוע תאונות חזיתיות מחרידות משרד האוצר ומשרד התחבורה צריכים להכניס את היד לכיס ולהוציא משם 2 מיליארד שקל. אפשר לחשוב על זה כמו על התוספת התקציבית הקבועה למשרד הביטחון, גם כאן מדובר בתקציב שנועד למנוע אובדן חיי אדם.