סגור
בני לנדא מייצר יהלומים במעבדה
(טל אזולאי)

בלעדי
יהלומי המעבדה של בני לנדא שובצו בשעון יוקרה

לכלכליסט נודע שיהלומי לוסיקס מרחובות נבחרו לעטר את השעון היקר ביותר של המותג TAG Heuer, שנקרא קררה פלזמה ומחירו 376 אלף דולר

הישג לחברת יהלומי המעבדה של בני לנדא, לוסיקס (LUSIX). היהלומים של החברה, הפועלת ברחובות, שובצו בשעון החדשני של חברת שעוני היוקרה השוויצרית טאג היואר (TAG Heuer).
החברה, שבבעלות לואי ויטון, השיקה שלשום את השעון היקר ביותר שלה, TAG Heuer Carrera Plasma, שמחירו 376 אלף דולר. השעון משלב טכנולוגיה של ננו־צינוריות פחמן (Carbon nanotube) ויהלומי מעבדה. לוסיקס נבחרה לספק את יהלומי המעבדה לאחר הליך איתור ארוך של החברה השוויצרית. בשעון משובצים 48 יהלומי מעבדה שגודלו במפעל של לוסיקס ברחובות. חלק מהיהלומים עוצבו ולוטשו בשווייץ וחלק בארץ על ידי חברות נוספות.
1 צפייה בגלריה
בני לנדא גידול יהלומים מוסף כלכליסט
בני לנדא גידול יהלומים מוסף כלכליסט
בני לנדא. "הצדעה להייטק הישראלי"
(צילום: טל אזולאי)
עבור החברה הישראלית, שהיא בין המובילות בענף יהלומי המעבדה הגלובלי, מדובר בהישג כפול: ראשית, זו הפעם הראשונה שמותג יוקרה בוחר לשבץ יהלומי מעבדה בשעון הדגל שלו ולא יהלומים שנוצרו בטבע. שנית, מותג היוקרה בחר ביהלומים של לוסיקס הישראלית, המגדלת יהלומים הנחשבים לאיכותיים ביותר בעולם.
החברה השוויצרית הוקמה לפני 162 שנה, ונחשבת לאחת הוותיקות והיוקרתיות סתחום. מנכ"ל טאג היואר, פרדריק ארנולט, אמר בהשקת השעון בשווייץ: "בקררה פלזמה אנו רוצים ליצור חזון חדשני ומדהים לשלוט בקרבון (פחמן) ובעיצוב היהלומים, וכן להביא את שיא החדשנות באפקט החזרי האור".
בני לנדא, יו"ר לוסיקס, אמר ל"כלכליסט": "זה לא רק הישג מדהים של חברת לוסיקס, אלא גם הצדעה לתעשיית ההייטק הישראלית וליכולות של המדענים שלנו".
נכון ל־2021, מוערך שווי שוק היהלומים ב־64 מיליארד דולר. חלקו של שוק יהלומי המעבדה הוא 8% מתוכו. אנליסטים מעריכים שב־2025, שוק היהלומים יגדל ל־95 מיליארד דולר, ונתח השוק של יהלומי המעבדה צפוי לגדול ל־15%.
יהלומי המעבדה החלו להתפתח בשנים האחרונות בצורה משמעותית יותר בעשור האחרון על רקע ביקורת על ענף הכרייה של היהלומים הטבעיים וכן בנסיון להתמודד עם מחירם הגבוה. המחיר של יהלומי מעבדה נמוך משמעותית מהיהלום הטבעי. אחת החברות הגדולה ביותר בעולם בתחום היא דיאמונד פאונדרי (Diamond Foundry) האמריקאית, שאחד ממשקיעיה הוא לאונרדו דיקפריו. באפריל היא גייסה לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, ועם משקיעיה נמנים דה־בירס העולמית. השווי של לוסיקס צנוע יותר. בפברואר האחרון היא גייסה 45 מיליון דולר מקרן רגנאר של גבי דישי ובית ההשקעות מור. לוסיקס הוקמה ב־2016 ומעסיקה 120 איש.
החברה הוקמה על ידי בני לנדא, מייסד אינדיגו שנמכרה ל־HP האמריקאית, ולנדא פרינטינג, שעוסקת במדפסות דיגיטליות. לוסיקס מוכרת במיליוני דולר בשנה, וההסכם הזה מהווה קרש קפיצה עבורה. עם לקוחותיה נמנים מותגים גדולים מתעשיית התכשיטים.