סגור
הורים חד מיניים לסביות משפחה חד מינית
משפחה חד מינית (צילום: שאטרסטוק)

עתירת בנות הזוג התקבלה: ביהמ"ש הורה למשרד הפנים לרשום גם את הורות האם הלא ביולוגית

העתירה הוגשה על ידי בנות זוג מאותו המין, אזרחיות ישראל שמתגוררות בארה"ב, שבזמן שהותן שם הביאו לעולם יחד את ביתן. העתירה הוגשה נוכח סירוב פקיד הרישום לכתוב גם את האם הלא ביולוגית כאם הקטינה. נשיא המחוזי חיפה: "בהתחשב בחשיבות הנושא הנוסח מותר לפרסום"

נשיא ביהמ"ש המחוזי בחיפה הורה אתמול (ב') למשרד הפנים – רשות האוכלסין, ההגירה ומעברי הגבול לרשום גם את הורות האם הלא ביולוגית, בהתאם לרשום בתעודת הלידה שהונפקה לקטינה במסצ'וסטס, ארצות הברית. בכך קיבל השופט, בהקשר זה, את העתירה שהוגשה על ידי בנות זוג מאותו המין, אזרחיות ישראל שמתגוררות בארה"ב. השתיים נישאו שם ובזמן שהותן הביאו לעולם יחד את ביתן. העתירה הוגשה נוכח סירוב פקיד הרישום לבצע את רישום האם הלא ביולוגית כאם הקטינה, כמו גם סירובו לרשום את הקטינה בשם המשפחה שבו היא נרשמה בתעודת הלידה, אשר מורכב משמות המשפחה של שתי בנות הזוג והתניית הרישום בהצגת צו הורות פסיקתי מביהמ"ש בישראל.
המשיב (משרד הפנים) טען שהדרך הראויה להסדרת הורות של בן זוג של הורה ביולוגי כהורה נוסף היא בכינון הורות מהותית באמצעות צו הורות פסיקתי. לצד זאת וככל שמבוקשת הורות רישומית בלבד לא ניתן להסתפק בתעודת הלידה הזרה בלבד לצורך רישום ההורות. במקרה זה בו עסקינן בהליכי הוריה שבוצעו על ידי בנות זוג מחוץ לישראל ובהן מעורב גורם שלישי – בעל הזרע – אין מקום להסתפק בתעודת הלידה בלבד לצורך רישום בת הזוג של האם היולדת כהורה נוסף. לכן, בטרם רישום בת הזוג שלא ילדה כהורה רישומי במרשם האוכלוסין על העותרות להמציא אישור כי מדובר בתרומת זרע אנונימית וזאת על מנת לשלול את החשש האפשרי לקיום שלושה הורים, מצב שאינו מוכר בדין הישראלי. במקרה זה לא צורף אישור רפואי שיש בו להעיד כי אכן מדובר בתרומת זרע אנונימית ועניין זה טעון הבהרה . משרד הפנים אף הפנה בתגובתו לעמדת היועצת המשפטית לממשלה מיוני האחרון בנושא.
העותרות שיוצגו על ידי עורכי הדין דניאלה יעקובי וחגי קלעי סירבו להציג את האישור הנ"ל, בטענה כי דרישת משרד הפנים שימציאו אישור על מקור זרע אנונימי הינה מנוגדת לדין ולפסיקה. נטען כי לא מבקשים אישור כזה מאנשים שאינם להט"בים. עוד נטען כי כאשר מוצגת לפקיד הרישום תעודה ציבורית, הוא חייב לבצע רישום לפי התעודה הציבורית. אין לו סמכות לדרוש מסמכים נוספים אלא אם הוא סבור שמדובר בתעודה מזויפת או כאשר אדם מבקש לרשום לפי הצהרה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד דניאלה יעקובי
עו"ד דניאלה יעקובי
עו"ד דניאלה יעקובי
(צילום: דליה נבעה)
הנשיא, השופט שפירא, קבע בהחלטתו כי "יש לקבל את העתירה במובן זה שפקיד הרישום ירשום את הפרטים במרשם האוכלוסין בהתאם לתעודה הציבורית שהוצגה על ידי העותרות, שלפיה שתיהן הורי הקטינה וזו נושאת את שם משפחתן של שתי העותרות". עוד נקבע כי "על פקיד הרישום לבצע את הרישום בהתאם לתעודה הציבורית שהוצגה לו ואין לו סמכות להימנע מרישום הפרטים כפי שהם מופיעים בתעודה הציבורית הזרה שהוצגה לו אלא במקרים בהם עולה חשש שהפרטים או התעודה אינם אמתיים, ואין זה המצב בענייננו. משהוצגה תעודה ציבורית תקפה, על פקיד הרישום לבצע את הרישום בהתאם אליה. השאלה בדבר אפשרות קיום שלושה הורים והבעיה המשפטית שעלולה להיווצר בעקבות זאת על פי הדין הישראלי אינה שאלה שעל פקיד הרישום להכריע בה ולכן אין זה בסמכותו לדרוש תעודה המעידה על תרומת זרע אנונימית בנסיבות העניין". המדינה חויבה בהוצאות העותרות בסך של 18 אלף שקל.
השופט הוסיף וקבע כי "פסק דין זה ניתן כ"חסוי לציבור" וזאת כדי להגן על פרטיות האימהות והקטינה. עם זאת, ובהתחשב בחשיבות הנושא, יחתם גם נוסח נוסף של פסק הדין, הנוסח הנוכחי, ממנו יושמטו כל הפרטים המזהים. הנוסח הנוכחי מותר לפרסום".
עורכי הדין דניאלה יעקובי וחגי קלעי ברכו על פסה"ד ומסרו: "ניסיון המדינה להתנער מהסדר שנהוג מזה עשרות רבות של שנים ולפיו המדינה מכבדת תעודות ציבוריות זרות ורושמת על פיהן, מנוגד לדין ולפסיקה, פוגע בטובת הילד, ובזכות לשוויון. טוב עשה ביהמ"ש שבלם את הניסיון הזה, שהיווה איום ממשי על משפחות להט"ביות. אנו תקווה שלאור פסה"ד פקידי הרישום ירשמו מעתה, את ההורות של הורים להט"בים, בהתאם לרשום בתעודת לידה, ללא תנאים נוספים וכפי שמתאפשר להורים שהם גבר ואישה".