סגור
מבצע עלות השחר פגיעה ברכב באשקלון
פגיעה ברכב באשקלון ( AP)

הפיצויים למעסיקים בעקבות המבצע בעזה: 460 שקל לכל יום היעדרות של עובד

ועדת הכספים דנה בפיצויים על הנזקים העקיפים בעקבות מבצע "עלות השחר", ומתייחסים לאי התייצבות במקומות עבודה במרחק של עד 40 ק"מ מגבול הרצועה בשל הלחימה; כן נקבעו פיצויים להורים שלא יכלו להגיע לעבודה, ולבתי עסק שנפגעו; התקנות עשויות להשתנות מאחר שצה"ל טרם מסר לוועדה את רשימת היישובים שהגישה אליהם הוגבלה

בתום דיון ממושך אישרה היום (ג') ועדת הכספים של הכנסת את התקנות שלפיהן ישולמו הפיצויים על נזקים עקיפים שנגרמו בעקבות המבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, בשבוע שעבר.
בוועדה טענו כי צה"ל טרם מסר לה את רשימת היישובים בעוטף עזה שהתנועה אליהם ומהם הוגבלה גם בימים שקדמו למבצע, ולפיכך התקנות אושרו בכפוף לשינויים אפשריים.
על פי התקנות שאושרו, הפיצוי יינתן למעסיקים שמשלמים את שכר עובדיהם אף שאלה לא התייצבו למקומות העבודה שנמצאים במרחק של עד 40 קילומטר מגבול הרצועה בשל הלחימה. גובה הפיצוי שהמדינה תעמיד למעסיקים על כל יום עבודה של עובד שלא התייצב לעבודה הוא 460 שקל, וזאת למרות שהתקנות שפרסם בסוף השבוע שעבר שר האוצר, אביגדור ליברמן, דיברו על סכום של 430 שקל ליום עבודה.
בוועדת הכספים החליטו להעלות את הסכום באופן שיענה על עליית השכר שחלה במשק, בשיעור ממוצע של 4.2%. בוועדה הסבירו עוד כי ניתן היה להעלות את גובה הפיצוי גם בשל זמן המבצע הקצר יחסית, שנמשך שלושה ימים בלבד.
עוד נקבע כי הורים לילדים עד גיל 14 שגרים ביישובים המרוחקים עד 7 קילומטר מגדר המערכת עם הרצועה ונבצר מהם להתייצב במקומות העבודה בשל הלחימה, יוכלו לקבל פיצוי על היעדרותם. פיצוי זה ישולם על היעדרות מהעבודה בין ה-5 ל-8 לאוגוסט.
ביישובים שנמצאים בקשת שבין 7 קילומטר מהרצועה ועד 40 קילומטר ממנה, המדינה תפצה על הורה אחד על היעדרותו מהעבודה במהלך ימי המבצע, בתנאי שהוא הורה לילד עד גיל 14 שלומד במוסד חינוכי שנסגר בהוראת פיקוד העורף. בוועדה הוחלט כי הפיצוי ישולם גם אם המוסד החינוכי היה סגור בשל החופש הגדול.
עוד נקבע כי בתי עסק בדרום ובעוטף עזה, שפעילותם נפגעה בשל הגבלות התנועה בדרום במהלך הימים שקדמו למבצע, יהיו זכאים לפיצוי על כל התקופה, בין ה-2 לאוגוסט ועד ה-9 לאוגוסט. בתי עסק כמו אולמות, מסעדות ובתי מלון שפועלים גם במהלך סופי שבוע וניזוקו בשל סגירתם עם תחילת המבצע יקבלו פיצוי על אובדן של חומרי גלם.
יו"ר הוועדה, אלכס קושניר, אמר כי הוועדה תבקש מצה"ל את הרשימה המלאה של היישובים שהתנועה אליהם ומהם הוגבלה, ועם קבלתה יעשו בתקנות תיקונים טכניים. מדובר ב-24 יישובים, שלגביהם הועלתה דרישת פיצוי מתחילת תקופת המתיחות בדרום: "היה ראוי שנציגי צה"ל ומשרד הביטחון היו מגיעים לישיבה, שכן יכולנו לפתור את הנושא עוד היום", אמר.
ח"כ נירה שפק מיש עתיד, שגרה בקיבוץ נחל עוז אמרה כי "אנו דורשים ממערכת הביטחון להשלים את הנתונים. אני דורשת שכל היישובים שנמצאים במרחק של עד 4 קילומטר מהגדר – יוכנסו לרשימה זו".
תביעות לקבלת פיצויים ניתן יהיה להגיש החל מה-8 לספטמבר. מנתונים שמסרה רשות המסים אתמול לוועדת הכספים עולה כי עד כה הוגשו לה 222 תביעות על נזק ישיר בעקבות פגיעת רקטות שנורו לעבר ערים ויישובים בדרום.