סגור
מימין בצלאל סמוטריץ ובנימין נתניהו ו פגיעת הטיל מאיראן בבת ים
(צילומים: AP Photo/Baz Ratner אלכס קולומויסקי)

ירידה נוספת בגירעון ביולי: עמד על 4.8% מהתוצר

הגירעון הממשלתי עמד על 4.8% מהתוצר – כ-100.5 מיליארד שקל – לעומת 5% בחודש הקודם. במונחים נומינליים, הגירעון בחודש יולי הסתכם ב-4.8 מיליארד שקל, שיפור לעומת יולי 2024, אז עמד על 8.6 מיליארד שקל

הגירעון הממשלתי בסוף חודש יולי עמד על 4.8% תוצר, שהם כ-100.5 מיליארד שקל. בסוף חודש יוני, הגירעון עמד על 5%. נתוני הגירעון הממשלתי משקפים את הפער בין הכנסות המדינה לבין הוצאותיה בשנה האחרונה.
בחודש יולי הנוכחי היה גירעון של 4.8 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 8.6 מיליארד שקל ביולי 2024, ולכן הגירעון בשנה האחרונה ירד ב-0.2%. הגירעון מתחילת שנת 2025, עומד על כ-37 מיליארד שקל, שהם כ-2% תוצר (לעומת גירעון של כ-72.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה, ש"ט). אך חמשת החודשים האחרונים של השנה צפויים להיות מאופיינים בהוצאות גבוהות יותר, שכן הממשלה מתכננת להגדיל את תקציב המדינה בכמה עשרות מיליארדים בשבועות הקרובים.
תקרת הגירעון הקבועה בחוק לשנת 2025 היא 4.9%. יש להזכיר כי חישוב הגירעון לא כולל את הוצאות הממשלה מקרן הפיצויים, הוצאות שעמדו מתחילת השנה על 4.2 מיליארד שקל. (ומתחילת המלחמה על 22.7 מיליארד שקל).
הוצאות הממשלה בחודש יולי עמדו על כ-53 מיליארד שקל, ומתחילת השנה עמדו על כ-361 מיליארד שקל. הוצאות אלו משקפות עלייה של 3.1% לעומת ההוצאה הממשלתית בשנת 2024, זאת למרות שהתכנון המקורי היה שההוצאות ב-2025 יהיו נמוכות במעט (0.3%) מתקציב 2024, העלייה כנראה משקפת את התמשכות המלחמה, ואת מבצע עם כלביא. במילים אחרות, הממשלה כבר כעת לוקחת בחשבון את העובדה שתכף יוגדל תקציב 2025. מנגד, הכנסות המדינה בחודש יולי, הגיעו לכ-48.1 מיליארד שקל ביולי, עלייה של כ-7 מיליארד לעומת כ-40.9 מיליארד ביולי אשתקד.
מתחילת השנה, הכנסות המדינה הגיעו לכ-324 מיליארד שקל, כ-46 מיליארד שקל יותר ממה שהכניסה המדינה בשנה שעברה בתקופה המקבילה. הכנסות המסים החזויות כעת (נומרטור יוני 25) עומדות על כ-538 מיליארד שקל, לעומת 517 בעת בניית התקציב. ולכן יש המעריכים שלמרות שתקציב המדינה יוגדל, תוכל להישמר מסגרת הגירעון של 4.9%.
בחישוב פשוט, העלייה בהכנסות ממסים עומדת על כ-16.2%, אך אם מנכים את העלאות המסים של שנת 2025, ואת האינפלציה, הרי שהעלייה בהכנסות ממסים בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2025 לעומת התקופה המקבילה ב-2024 עומדת על 5.6% בלבד. כלומר, מרבית העלייה בהכנסות ממסים לא נובעת מהתחזקות של הפעילות הכלכלית. העלייה בהכנסות ממסים בשנה זו חזקה יותר במסים הישירים (7.6%) וחלשה יותר במסים העקיפים (2.7%). עם זאת, כשמשווים את יולי 2025 לעומת יולי 2024, הרי שגם בניכוי האינפלציה ושינויי החקיקה יש גידול של כ-11% בהכנסות ממסים, עלייה של כ-17% במסים ישירים, ושל 3.3% במסים עקיפים.
ברשות המסים מסבירים שחלק משמעותי מהמסים של יולי משוייכים ליוני, בגלל שבחודש זה התקיים מבצע עם כלביא. ולכן, ברשות מציעים להסתכל על יוני-יולי יחד ולהשוות אותם ל-2024, בהשוואה זו יש עלייה של כ-3.3% בלבד לעומת יוני-יולי 2024.