סגור
כיריים גז
אמישראגז תשלם קנס של 3 מיליון שקל (צילום: רויטרס)

בגלל פגיעה בתחרות: אמישראגז תשלם קנס של 3 מיליון שקל ותמנה בקר חיצוני

הרקע להחלטה הוא חקירה של רשות התחרות בנושא התנהלות אמישראגז ופזגז בבאר שבע ב־2016. שתי החברות פגעו בתחרות כשנמנעו מניסיון לגייס זו את לקוחותיה הביתיים של זו. זו הפעם הראשונה בישראל שחברה מחויבת למנות בקר חיצוני לעמידה בתנאי התחרות

אמישראגז תשלם קנס של 3 מיליון שקל ותמנה בקר חיצוני למשך שלוש שנים בנושא עמידה בדיני התחרות. ההחלטה התקבלה בהסכמת החברה ורשות התחרות, ובאישור בית המשפט המחוזי מרכז. הרקע להחלטה הוא חקירה של רשות התחרות בנושא התנהלות אמישראגז ופזגז בבאר שבע ב־2016. על פי רשות התחרות, שתי החברות פגעו בתחרות כשנמנעו מניסיון לגייס זו את לקוחותיה הביתיים של זו. במקביל לצו המוסכם הוגשו כתבי אישום נגד אמישראגז, סמנכ"ל המכירות של החברה, איש שיווק של החברה ואיש שיווק בפזגז.
סמכויות הבקר החיצוני יאפשרו בקשת מסמכים מאמישראגז ועובדיה, זימון עובדים לראיונות בנושא דיני התחרות וביקורות במשרדי הנהלת החברה. כמו כן יפעל קו אנונימי לעובדי אמישראגז דרכו יוכלו לפנות לבקר החיצוני במקרים בהם יש חשד לעבירה על דיני התחרות. זו הפעם הראשונה בישראל שחברה מחויבת למנות בקר חיצוני לעמידה בתנאי התחרות.
שוק הגז הביתי ריכוזי מאוד. על פי נתונים שהציג השבוע בכנסת משרד האנרגיה, 74% משוק גז הבישול הביתי נשלטים על ידי ארבע חברות בלבד, אף שבישראל פועלות יותר מ־50 חברות בתחום. החברות הגדולות הן פזגז, אמישראגז, דור גז ואלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז).
על פי פסק הדין של השופט עמי קובו: "הצו תואם את האינטרס הציבורי ובכלל זה קידום הרתעה, יעילות דיונית וחיסכון במשאבים ציבוריים, כאשר הממונה על הרשות שקלה שיקולים רלבנטיים וראויים בהחלטתה להגיע לצו מוסכם ובכלל זה המורכבות המשפטית הכרוכה בהמשך ניהול ההליך הפלילי, ייחודיות התנאי בצו המסוכם המחייב את החברה למינוי בקר חיצוני והסכום המשמעותי שצפויה החברה לשלם לאוצר המדינה".