סגור
סניף בנק יהב
בנק יהב (צילום: שאטרסטוק)

פרסום ראשון
פשרה בייצוגית: לקוחות בנק יהב ייהנו מהנחה בסך 6.5 מיליון שקל בעמלת שירות "יהב בסלולר"

בית המשפט אישר פשרה שהתקבלה בתובענה ייצוגית שהוגשה ב-2018, לפיה הבנק יספק ללקוחות זכאים הנחה בעמלת שירות "יהב בסלולר", ובנוסף ישקיע 1.5 מיליון שקל בפיתוח יישומון. בתובענה נטען שהבנק מעניק את שירות "יהב בסלולר" בתשלום ללקוחותיו בלי שאלה יודעים על כך

בנק יהב יספק ללקוחות זכאים הנחה בעמלת שירות "יהב בסלולר" בסך של 6.5 מיליון שקל, וישקיע בפיתוח יישומון סכום של 1.5 מיליון שקל, כך עולה מפשרה שקיבלה את אישור בית המשפט והושגה במסגרת תובענה ייצוגית. הרקע לתובענה הייצוגית משנת 2018 הוא השירות שמעניק הבנק ללקוחותיו, המכונה "יהב בסלולר", במסגרתו מקבלים הלקוחות מידע על חשבונם באמצעות מסרונים לטלפון הסלולרי.
המבקשים טענו, באמצעות עוה"ד חן שטיין וד"ר ליאת שטיין, כי גביית עמלה בסך 5 שקלים בחודש בגין השירות נעשית בניגוד לדין. על פי הנטען, הבנק אינו מורשה לגבות עמלה, וזו אינה מופיעה בתעריפון הבנק, והלקוחות מהם נגבית העמלה לא נתנו את הסכמתם לגבייתה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר ליאת שטיין
ד"ר ליאת שטיין
ד"ר ליאת שטיין
(צילום: עינת אזולאי)
הבנק טען מנגד כי התנהלותו היא חוקית וכדין, שכן העמלה מנויה בכללי הבנקאות (שירות ללקוח) (עמלות) ומופיעה בתעריפון הבנק. נוכח המחלוקות פנו הצדדים להליך גישור בפני השופט (בדימוס) צבי סגל. בתום הגישור גובש הסדר פשרה שתוקן בסעיפים מסוימים על ידי השופט שמואל בורנשטין מבית המשפט מחוזי מרכז, והוא אושר ביום שישי האחרון.
הוסכם כי הקבוצה היא כל לקוחות הבנק שקיבלו את שירות "יהב בסלולר", ואשר נגבתה מהם עמלה בגין השירות בשבע השנים שקדמו להגשת התובענה ועד ליום אישור הסדר הפשרה. הבנק יפעל כך שכל עוד השירות ניתן בתשלום, הוא יינתן לאחר הסכמה ספציפית של הלקוח לגביית עמלה בגין שירות זה.
עוד הוסכם כי הבנק ישלם פיצוי בגין העבר ובעבור הסדרה עתידית בסכום כולל של 8 מיליון שקל. בין השאר הוסכם כי הבנק ישקיע בפיתוחים טכנולוגיים של היישומון, כך שיתאפשר לתת באמצעותו את השירות הניתן כיום בתשלום במסגרת השירות "יהב סלולרי" ושירותים נוספים בלא חיוב הלקוחות. בנוסף להשקעות בהיקף של כ-1.5 מיליון שקל בפיתוח היישומון באופן שיוביל לקבלת השירות ללא עלות, יינתן גם פיצוי בגין העבר בסך של כ-6.5 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים, אלא אם הסכום המצטבר של ההנחה יגיע לסך האמור קודם לכן.
הבנק התחייב כי החל מתחילת הרבעון שלאחר אישור הסדר הפשרה הוא יעניק הנחה לכל הלקוחות המקבלים את השירות וחייבים בעמלה, כך שבמקום 5 שקלים לחודש ייגבו 3 שקלים. השופט אישר את הפשרה וקבע: "סבורני כי סיום ההליך בדרך של הסדר הפשרה המוצע יהיה לטובת הקבוצה, ונכון לתת משקל לא רק לסכומי הפשרה שהוערכו, אלא גם להסדרה העתידית שהושגה, במסגרתה התחייב הבנק לכך שכל עוד השירות ניתן בתשלום, הוא יינתן לאחר הסכמה ספציפית של הלקוח לגביית עמלה בגין שירות זה, הסכמה פוזיטיבית שתתועד ותישמר, וזאת לצד התחייבות הבנק לחדד ולרענן לכלל עובדיו הרלוונטיים את נוהלי הבנק בכל הנוגע להצטרפות לשירות".
ד"ר עו"ד ליאת שטיין, המייצגת את המבקשים, מסרה: "אני מברכת על פסק הדין שנתן תוקף לפשרה הראויה וחיסכון של מיליונים ללקוחות הבנק. זאת בנוסף למתן פיצוי של מיליונים לגבי הכספים ששולמו בעבר על ידי הלקוחות ללא הצדקה".
מבנק יהב נמסר: "בנק יהב יפעל בהתאם להסכם הפשרה שהושג ואושר על ידי בית המשפט".