סגור

נתג"ז תפרוס מערכת חדשנית לזיהוי דליפות בצינור הגז הטבעי

המערכת תוטמע בשלב ראשון במקטע באורך 100-50 ק"מ כפיילוט; היא פותחה ע" חברת פריזמה פוטוניקס

חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל הממשלתית (נתג"ז) חתמה עם חברת Prisma Photonics ltd (פריזמה פוטוניקס) על הסכם למתן שירותי מערכת ניטור לצינורות הולכת הגז טבעי.
המערכת המכונה PrismaFlow תבצע ניטור ומעקב שוטף על מקטעי צנרת הולכת הגז בישראל, בשלב ראשון במסגרת פיילוט באורך של 100-50 ק"מ ולאחר מכן ובהתאם לתוצאות תבחן הטמעת המערכת באופן קבוע ונרחב.
עד כה הניטור נעשה על ידי סיורים לאורך הקו ובנוסף על ידי מערכת ממוחשבת כחלק ממערכת השליטה והבקרה. המערכת החדשה הינה נפרדת ופועלת בשיטה שונה והמטרה היא להוסיף עוד נדבך למערכת הניטור והבקרה של צנרת הגז.

1 צפייה בגלריה
הנחת צינור גז טבעי
הנחת צינור גז טבעי
הנחת צינור גז טבעי
(צילום: דוברות נתיבי הגז הטבעי לישראל)
מנתג"ז נמסר כי מדובר במערכת מתקדמת לחישה מבוססת סיבים אופטיים המסוגלת לזהות דליפות, להתריע על פגיעה בצינור ולזהות אירועים של חפירות לצדו. המערכת עושה שימוש בתשתית האופטית המונחת לצד הצינור והופכת את הסיבים האופטיים לרצף חיישנים רגישים במיוחד המסוגלים לזהות דליפות קטנות ולהתריע על מיקומן המדויק.
כמו כן המערכת מזהה בזמן אמת חפירות לצד הצינור, בין אם הן ידניות או על ידי ציוד כבד. נטען כי המערכת מצוידת ביכולת להתמודד עם רעשי רקע כמו כבישים סואנים, איזורי תעשייה ושטחים חקלאיים ומונעת התראות שווא.
נתג"ז היא חברה ממשלתית שנוסדה בשנת 2003, לצורך הקמה ותפעול של מערכת ההולכה הארצית לגז טבעי. עד היום פרסה נתג"ז צנרת באורך כולל של כ-800 ק"מ בכל רחבי המדינה.
חברת פריזמה פוטוניקס הוקמה ב-2017 והיא מציעה גישה "נטולת חיישנים" להפוך תשתיות ארוכות לחכמות יותר, וזאת תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות של חישה באמצעות סיבים אופטיים. החברה מנצלת תשתית סיבים קיימת לניטור צינורות הולכת גז ונפט, קווי הולכת חשמל במתח גבוה ושאר תשתיות.
שמואל תורג'מן, מנכ"ל נתג"ז מסר: "ההסכם עם חברת פריזמה פוטוניקס הינו שלב נוסף במחויבות החברה לקידום נושא החדשנות ומציאת פתרונות ייחודיים לתחום בטיחות וניטור תשתיות הגז הטבעי של מערכת ההולכה. אנו רואים ערך רב בשיתוף הפעולה בין חברת נתג"ז לחברות הזנק ישראליות כדוגמת פריזמה פוטוניקס".
ערן ענבר, מנכ"ל פריזמה פוטוניקס: "זו עדות מרשימה למחויבות לחדשנות, כאשר חברה ממשלתית כנתיבי הגז הטבעי לישראל וחברת הזנק משתפות פעולה בשימוש בטכנולוגיות פורצות דרך ושימוש במודל כלכלי חדשני כ Data-as-a-Service. אנו רוצים להודות לחברת נתג"ז על האמון ורואים בכך צעד ראשון בדרך משותפת ארוכה."