סגור

פרסום ראשון
מירי רגב תעלה להצבעה רפורמה שעשויה לפגוע בתחרות בנמלים

רגב מתכוונת להעביר בישיבת ממשלה ביום ראשון "רפורמה" שתשאיר את רציפים 25 ו-24 בידי המדינה ובכך למנוע כל אפשרות לתחרות עתידית בתוך נמל אשדוד. במסגרת הרפורמה יהפוך רציף 25 לרציף אחסון שישרת את תעשיית הגז הטבעי למשך 15 שנה. גורם ממשלתי בכיר: "מדובר במחטף, שבוע לפני שהממשלה מתפזרת". רגב: "הטענות בדבר פגיעה כביכול בתחרות חסרות שחר"

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב מתכוונת העביר בישיבת הממשלה ביום ראשון "רפורמה" שתפגע בתהליכי ההפרטה וקידום התחרות בנמלים. ההחלטה, שקודמה בעבר על ידי השרה, מבקשת להותיר את רציפים 25 ו-24 בידי המדינה ובכך למנוע כל אפשרות לתחרות עתידית בתוך נמל אשדוד. חשוב לציין שאישור ההחלטה תלוי בתמיכה של בני גנץ יו"ר כחול לבן, במסגרת מנגנון הממשלה הפריטטית.

1 צפייה בגלריה
מירי רגב שרת ה תחבורה ב אולפן ווינט
מירי רגב שרת ה תחבורה ב אולפן ווינט
מירי רגב
(צילום: אבי מועלם)

כאמור, ה"רפורמה" המסתמנת צפויה להשאיר את שני הרציפים בידי נמל אשדוד הממשלתי. כמו כן, במסגרת הרפורמה יהפוך רציף 25 לרציף אחסון שישרת את תעשיית הגז הטבעי למשך 15 שנה. משמעות צעד זה הוא שהרציף לא יוכל לשמש לפריקת סחורות ומטענים, וזאת ברקע המשבר המתמשך של הפקק בנמלים. כמו כן, לפי הרפורמה המסתמנת הרציפים יישארו בידי נמל אשדוד למשך שמונה שנים, ואם במהלך שמונה השנים הללו הנמל יופרט אז הנמל יזכה ברציפים לפרק זמן לא מוגדר.
הרפורמה צפויה לפגוע בתחרות בנמלים מפני שבמצב הנוכחי ייתכן ורציפים 24 ו-25 יתווספו לנמל הפרטי החדש באשדוד ובכך יתחרו בנמל הממשלתי. השארתם של הרציפים בידי חברת נמל אשדוד תאפשר לחברה להימנע מתחרות אמיתית שייתכן ותפגע ברווחיות הנמל ובמיצובו בתור הנמל המשמעותי בישראל. הפיכת רציף 25 לרציף אחסון גז תמנע דה-פקטו כל אפשרות שזה ישמש לפעילות שתוכל להתחרות בנמל כמו פריקת וטעינת מכולות.
גורם ממשלתי בכיר מסר לכלכליסט כי קידום הרפורמה של רגב יעכב את נושא התשתית של נמל אשדוד למשך 15 שנה, וכי ההחלטה תפגע בתחרות אפשרית. לדברי אותו גורם מדובר ב"מחטף" ו"גניבה לאור יום בנושא פוליטי, שבוע לפני שהממשלה מתפזרת".
בעבר טענה רגב כי הרפורמה שהיא מציעה היא "פתרון ביניים שמניח את הדעת של כולם, לפחות בצד של ועדי הנמל, הנהלתו ומשרד התחבורה, במסגרתו חברת נמלי ישראל (החברה הממשלתית שהיא הרגולטור של הנמלים -ל"ג) מצאה פתרון יצירתי שעונה על צורכי מפעילי אסדות הגז לרציפי עבודה שישמשו כעורף לוגיסטי ותפעולי לאסדות. החכרת הרציפים למפעיל כזה מתוכננת ל-15 שנים עד 2035".
בינואר האחרון נחתם הסכם רפורמה בנמל אשדוד בין המדינה, הנהלת הנמל והעובדים. ההסכם עסק רבות בנושאים הקשורים לכוח האדם בנמל ולתנאי הפרישה של העובדים, אך לא עסק בחלק התשתיתי. הרפורמה בנמלי ישראל צפויה לחולל מהפכה במשק הישראלי, וזו כוללת את הפרטת הנמלים הממשלתי בחיפה יחד עם הקמתם של שני נמלים פרטיים נוספים שיפעלו בסמוך לנמלים הותיקים. כתוצאה מכך, הרפורמה בנמל צפויה להחליש את כוחם של וועדי העובדים של הנמלים, שנחשבים לבעלי בריתה של השרה רגב.
כל האמור מתרחש בזמן שיש משבר כבד בנמלים שנמשך כבר יותר מחודש וגורם להמתנה של עשרות ספינות, שמחכות לפריקה במשך ימים רבים, ולפעמים אף שבועות.

"טענות חסרות שחר"

שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "הטענות בדבר פגיעה כביכול בתחרות חסרות כל שחר ולא בכדי נטענות באופן לא מכובד בידי גורם אנונימי. הרפורמה בנמלים מבטיחה את התחרות ולכן הוחלט על ידי כלל הגורמים לקדם את ההצעה שמאפשרת ועונה לצרכים האסטרטגיים של המשק גם בתחומי הגז. אחרי שנים של עיכובים וגרירת רגליים, הצלחתי להביא בתוך חודשים ספורים להשלמת ההסכמים בנמל חיפה ועכשיו גם בנמל אשדוד.
"הסכם ההתייעלות הקיבוצי שמבטיח את השמירה על זכויות העובדים, העברת מחלקת הים לחנ"י, הסכמי חילופי השטחים בין חנ"י לחברת נמל אשדוד שיאפשרו לנמל אשדוד לפתח מסילת רכבת ליד רציף 21 וליכולת פעילות משמעותית בתחום המטען לנמל אשדוד. עם השלמת הצעת המחליטים אנו מברכים על המוגמר ומאפשרים מצד אחד שמירה על זכויות העובדים בנמל אשדוד בתוכם גם עובדים שנקלטו במסגרת ״גיוון תעסוקתי״ מקרב בני העדה האתיופית ומצד שני המשך פיתוח השוק החופשי והתחרות במסגרת רפורמת הנמלים. זו היא דרכי מאז ומעולם. שמירה על זכויות עובדים בד בבד יצירת אקלים עסקי שמעודד את היזמות והתחרות במשק לטובת אזרחי ישראל. אני רוצה להודות לשר האוצר ישראל כץ, שהיה שותף להצלחת התהליך״.

רגב רוצה לנטרל את התחרות

"בניית רציפים 24 ו- 25 עלתה למשק מיליארדי ₪, ענף הגז אינו זקוק להם, ודאי שלא בנמל אשדוד, כי אסדות הקידוח נמצאות בצפון, ומקבלות שירותים מגורמים רבים", אמר איתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות (חיטה, תירס, סויה ועוד, בסיס מאכל אדם ומאכל משק החי).
"לעומת זאת, חסרים לנו באשדוד רציפים ייעודיים לפריקת התבואות (חיטה, סויה תירס ועוד, בסיס מאכל משק החי והאדם), כך שהאוניות שלנו ממתינות המתנות ארוכות לשווא לרציף פנוי. בינתיים הקנסות לחברות הסחר הימי בעולם עצומים וכמובן מגולגלים לייקור מוצרי המזון בארץ. ההמתנות גם מביאות בלית ברירה להסטת אוניות של יבואנים מאשדוד ומהדרום - לנמל חיפה, ולתוצאה מייאשת של תובלה יבשתית מיותרת בכבישי חיפה – אשדוד, מידי שנה, של עשרות אלפי משאיות, הגורמות לפקקי תנועה, להוצאות כספיות גבוהות מיותרות וגם לזיהום הסביבה.
"הסיבה היחידה להצעת המחליטים של השרה רגב היא נטרול התחרות והשארת נמל אשדוד כמונופול אזורי. הנמלים החדשים הפרטיים שייפתחו לא כוללים רציפים לאוניות התבואות ואנו נשאר לכודים במלכודת המונופול. אני קורא להשכיר את רציפים 24 ו- 25 לגורם תחרותי מחוץ לנמל, שייתן שירות הוגן ויעיל".
איגוד יבואני התבואות מייצג טחנות קמח, חברות מזון, מכוני תערובת, חוכרי אוניות, חברות סחר תבואות.