סגור
מימין עדי כהן גבע צור
מימין: עדי כהן וגבע צור

החשודים בפרשת "אבקת הקסם" שוחררו למעצר בית

הותר לפרסום כי לצד עדי כהן וגבע צור, החשודים המרכזיים בפרשת ההונאה הבינלאומית שנחשפה ב"כלכליסט", חשודה גם גלית כהן, אשתו של עדי. המשטרה: "היא איננה 'בורג קטן' במסכת ההונאות, אלא גורם מרכזי". בית המשפט החליט לשחרר את גבע צור ועדי כהן למעצר בית למשך 20 ימים, בעוד גלית כהן תישלח למעצר בית של 10 ימים

הותר לפרסום: גלית כהן (47), אשתו של עדי כהן, החשוד המרכזי בפרשת הונאת "אבקת הקסם" שנחשפה ב"כלכליסט", היא אחת החשודות בפרשת העוקץ הבינלאומית שהתפוצצה ביום שני שעבר, ונעצרה גם היא באותו בוקר על ידי המשטרה עם מעבר החקירה מהשלב הסמוי לגלוי.
המשטרה רואה בגלית כהן "גורם מרכזי" בפרשת ההונאה, ובדומה לבעלה עדי כהן (60) ולשותפו לשעבר גבע צור (70), מיוחסות לה עבירות רבות כמו קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, זיוף בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות הלבנת הון, עבירות מס ומע"מ ועבירות לפי חוק חדלות פירעון.
שלושת החשודים שהו במעצר בן שבוע ימים, אולם הבוקר (א') הסכימה המשטרה לשחרר את השלישייה למעצר בית. שופט בית משפט השלום בראשון לציון ארז מלמד קבע כי גבע צור ועדי כהן ישהו במעצר בית למשך 20 ימים, בעוד גלית כהן תישלח למעצר בית של 10 ימים. בנוסף לכך נאסר על החשודים לצאת מהארץ לחצי שנה, והם נדרשו לחתום על ערבויות כספיות, להגיש ערבות צד ג' ולהפקיד כספים שיבטיחו את שחרורם ממעצר.
מדובר בפרשת הונאה יצירתית ומתוחכמת שנחשפה בתחקיר מוסף "כלכליסט" בדצמבר 2020, במסגרתה גייסו החשודים כ-120 מיליון שקל מעשרות אנשי עסקים בכירים במשק - דמויות בולטות בענף ההייטק, ההון סיכון, התעשייה ובכירים לשעבר בצבא - כהשקעה במיזם של חברת א.מ חומרים מתקדמים, שהקימו כהן וצור.
החברה, כך הוצג למשקיעים, פיתחה מעין אבקת מתכת ייחודית וסודית, שלכאורה מפותחת במעבדת מחקר ביפן, ביחד עם שותף מקומי, ואמורה לשנות מהיסוד את עולם הרכב והסוללות החשמליות. בין השאר הוצגו למשקיעים מצגים לפיהם עומדים להיחתם חוזים של מיליארדי דולרים עם טויוטה וסוני. אולם התחקיר, כמו גם החקירה המשטרתית, גילו כי מדובר היה לכאורה במצגי שווא מופרכים ובמיזם בדוי פרי מוחם של החשודים, והדבר האמיתי היחיד בו היה הכסף של המשקיעים שנעלם ובהמשך הגיע לכיסיהם של החשודים דרך שימוש בחברות קש.
שלושת החשודים מכחישים את החשדות נגדם. כבר בדיון הקודם בשבוע שעבר סנגוריו של צור, עורכי הדין יובל ששון ונחשון שוחט ממשרד מיתר, טענו כי הוא עצמו היה קורבן להונאה מצד כהן, שמצדו טען, באמצעות עו"ד ארז אלוש ממשרדו של עדי כרמלי, כי על הפרשה להמשיך להתברר בהליכים אזרחיים, כפי שנעשה בשנתיים האחרונות. עורכי הדין שחר מנדלמן וניר זנו טענו כי גלית כהן לא היתה מודעת למעשי ההונאה המיוחסים לבעלה, ובית המשפט קיבל את בקשתם לעכב את פרסום שמה, וביום חמישי קבע כי היא תשוחרר למעצר בית.
אולם היחידה לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 ערערה לבית משפט המחוזי מרכז. רפ"ק עודד ראם כתב בערעור כי "ככל שנוקפים הימים מתברר כי המשיבה איננה 'בורג קטן' במסכת ההונאות המיוחסת לחשודים, אלא גורם מרכזי". השופטת דנה מרשק מרום קיבלה את הערעור והחליטה להותיר את גלית כהן במעצר עד היום, בין השאר לאחר שעיינה בדו"חות החקירה הסודיים שהגישה לה המשטרה. "עולה לכאורה תמונה שונה מזו המתוארת על ידי ההגנה באשר למרכזיותה בפרשה", קבעה בהחלטתה.
חשוד נוסף בפרשה, שנעצר גם הוא ביום שני ושוחרר ביום חמישי, הוא עמיר כהן, אחיו הצעיר של עדי כהן, וכך גם מעורב נוסף, עומר אשד, המכחישים את המיוחס להם. בנוסף לכך נחקרו בפרשה בני משפחה נוספים של הזוג כהן כמו גם של צור, בנו של הרמטכ"ל השישי צבי צור ז"ל.
בדיון הארכת המעצר ביום שני שעבר ציינה נציגת המשטרה: "מדובר בפרשייה מורכבת, מסועפת, רחבת היקף וחובקת עולם". לגבי כהן טענה כי הוא "הראש והיזם של מיזם ההונאה שאותו יצר והפעיל יחד עם אחרים לאורך תקופה ארוכה", ולגבי צור נטען כי הוא "שותף ראשי, שלקח על עצמו תפקיד חיוני במיזם והשתמש בפלטפורמה של המיזם לביצוע עבירות חמורות נוספות". השופט ענר קבע עוד לגבי כהן כי הוא "אדם בעל כישורים מובהקים להשפיע על הזולת ולתמרן באופן פלילי במצבים סבוכים". לגבי טענתו של צור שלא היה שותף למרמה, כתב כי גרסה זו "אינה מתיישבת עם החומר שהונח בפניי. קיימות אינדיקציות שהיה לו חלק בעבירות המרמה עצמן".
את התלונה הראשונה למשטרה שהביאה לפתיחה בחקירה הגיש אחד המשקיעים במיזם, ד"ר גידי שיכמן, שיצא למסע עיקש להחזרת כספו והוצאת האמת לאור, שכלל גם ניהול הליכים אזרחיים, באמצעות עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן, המייצגים נושים נוספים של כהן וצור. בשבוע שעבר הם אמרו כי "מדובר באחת מפרשיות המרמה מסמרות השיער בתולדות המדינה".
כפי שנחשף בתחקיר "כלכליסט", בשלב מסוים גם המשקיעים בחברת א.מ חומרים מתקדמים חשדו שנפלו קורבן להונאה, שכרו חברת חקירות בינלאומית שעקבה אחרי כהן ביפן ואספה ממצאים לאישוש החשד, וכמו כן ניהלו מולו הליכים אזרחיים באמצעות עורכי הדין ישראל בכר ונופר סהר ממשרד פרל כהן, במסגרתם נפסק כי כהן צריך לשלם להם 150 מיליון שקל – סכום שלא שולם. בעקבות זאת נפתחו נגדו הליכי חדלות פירעון, שכללו בין השאר עיקול של מכוניות יוקרה שהיו רשומות על שם בני משפחתו וחנו בבית המפואר בו גרה המשפחה בקיסריה.
החקירה הפרטית שניהלו המשקיעים, עוד לפני חקירת המשטרה הנוכחית, הצביעה על מארג של חברות שהיו מעורבות לכאורה בפרשה, ושהבעלות הרשומה בהן היא של אשתו של עדי כהן, גלית, ושל אחיו הצעיר עמיר. בנוסף נחשד כי כספי המשקיעים הועברו לחשבונות הקשורים למשפחת כהן, ונמצאו ראיות לסליקה מהחשבונות באשראי ומשיכת הכספים ששימשו את צורכיהם הפרטיים של בני המשפחה לניהול אורח חיים פזרני.
במקביל התנהלו הליכים אחרים מול גבע צור, שהוכרז כפושט רגל, מצד נושים שטענו לחובות בגובה מיליוני שקלים נוספים במה שנחשד כמעין "הונאת פירמידה", במסגרתה הוא פיתה אנשים להלוות לו סכומים גבוהים תמורת הבטחות להחזר הכסף בתוספת ריבית גבוהה על בסיס הבטחות להצלחת המיזם ביפן. צור מצדו טוען כי האמין במיזם באמת ובתמים, עד שלדבריו גילה כי הולך שולל "כמו שיכור ועיוור" על ידי כהן.