סגור
מפעל טכנולוגיית להבים נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים בנהריה. 900 עובדים יפוטרו (צילום: שמיר אלבז)

דברים שלא ידעתם
מפניציה בציפורית ועד טכנולוגיית להבים בנהריה: מפעלים מפורסמים שנסגרו

מי פוטרו כדי "לשרת את החוב", כיצד הגיבו מאות עובדי Beter.com שפוטרו בשיחת זום, איזה מפעל גולדקנופף ניסה להחרים, ולמה דובים מסתובבים בעיירת המכרה השוודית? דברים שלא ידעתם על פיטורים וסגירת מפעלים

פעם היו הזמנות. כשאיתן ורטהיימר מכר את מפעל טכנולוגיית להבים לפראט אנד ויטני לפני 8 שנים תמורת כמה מאות מיליוני שקלים הוא דיווח ש"החברה נמצאת כיום במצב מצוין, עם המון הזמנות להמון שנים". היום אומרים בפראט אנד ויטני שאי אפשר להסב את המפעל ללהבים מתקדמים, ובהסתדרות טוענים שהחברה דאגה לא להשקיע בהתאמת המפעל. 900 עובדי החברה יפוטרו בשנים הקרובות. אז האבטלה בישראל תישאר נמוכה, אבל זה אירוע טראומתי לכל אחד מה-900 ולעיר של 64 אלף תושבים.
פיטורים מקוונים. אין דרך נכונה לפטר, אבל יש דרכים יותר לא נכונות. מנכ"ל חברת המשכנתאות המקוונת Beter.com וישאל גארג, למשל, כינס 900 מעובדיו לשיחת זום כדי להודיע להם שהם מפוטרים, ונתקל בגל קללות.
היום זה אתא. נראה שהרגע המכריע ביותר בדעיכת תעשיית הטקסטיל הישראלית היה סגירת מפעלי אתא ההסתדרותיים בקריות ב-1985, שבהם עבדו שנתיים קודם 2,600 עובדים. ההסתדרות נתנה אור ירוק לסגירה, ולכן העובדים בראשות פיני גרוב התארגנו בוועד עצמאי והתבצרו במפעל. כשהסתיים המאבק הוקמו על שטח שני המפעלים קניונים. המכונות, אגב, נמכרו לסוחר עזתי, וב-1989 דווח שהן נטושות בנחל עזה.
קרקעו את המפעל. למפעל סימת בקריית שמונה, שייצר גם הוא חלקים למטוסים, קרה בעבר תהליך הפוך. ב-1990 הוא היה בסכנת סגירה, ועובדיו הודיעו על שביתת רעב. בסופו של דבר המפעל נרכש על ידי כור, וכיום הוא מייצר בין היתר מכלולים למרכבה ולנגמ"שים. סגירת מפעלים שמייצרים לכוחות הביטחון היא תמיד יותר רגישה, כי הם מצופים לרכוש כחול לבן. אבל כשנסגר מפעל סולטקס לתפירת מדים בקריית שמונה ב-2013, אחת הסיבות היתה שהוא לא מסוגל לקחת הזמנות כי אין די עובדים.
לשרת את החוב. מאבק הפיטורים הגדול ביותר של העשורים האחרונים בישראל היה סביב החלטת טבע ב-2017 לפטר 1,750 מעובדיה בישראל, כרבע מכוח העבודה המקומי. בעולם פוטרו 14 אלף. יותר משזה סימל את תהליך דעיכת התעשייה בישראל, זה נבע מחוב של 30 מיליארד דולר בו הסתבכה החברה. בהודעת החברה נאמר שהיא מקצצת כדי "לשרת את החוב".
הריקוד האחרון. אחד הסמלים של מאבק עובדים נגד פיטורים הוא שביתת כורי הפחם באנגליה ב-1985-1984, בתקופת ראשת הממשלה מרגרט תאצ'ר, השביתה מהמחזמר "בילי אליוט". הרקע היה סגירת 20 מכרות בצפון אנגליה ופיטורי 20 אלף עובדים. לקראת השביתה, הממשלה אגרה בחשאי פחם והסבה תחנות כוח לחומרים אחרים, ובמהלכה הפעילה המשטרה יד קשה. תאצ'ר השוותה את השובתים לאויבים מבחוץ. השביתה הסתיימה אחרי שנה, בשובם של הכורים לעבודה ללא שום הישג, ונחשבת לאבן דרך בירידת מעמד האיגודים המקצועיים.
האדמו"ר החליף בקבוקים. כשהוועדה למען השבת (בראשות יצחק גולדקנופף, בקרוב שר השיכון) פעלה ב-2019 להחרמת מפעל פניציה בירוחם, שמייצר בקבוקים, הממשלה התערבה ושמטה חוב של 15 מיליון שקל. המשבר סביב פניציה ירוחם החל אחרי שהאדמו"ר מגור, שגולדקנופף הוא נציגו בכנסת, החליף את היין שהוא מחלק לחסידיו כדי לא להשתמש בבקבוקי מפעל פניציה העובד בשבת. ההנחה היא שהקנאות של גולדקנופף בנושא השבת היא אחת הסיבות שהאדמו"ר בחר בו כנציגו בכנסת.
פניציה, שנסגר, פניציה שלא. אבל במאי 2020, בשיא משבר הקורונה, נסגר די בשקט מפעל פניציה בציפורית ליד נוף הגליל, שייצר זכוכית שטוחה, והיה שייך לבעלים אחרים, קרן פורטיסימו. 300 עובדים הלכו הביתה. על פי הבעלים, הסיבה היתה הפסדים בשל סגירת השוק ליצוא. על פי ההסתדרות, הם פשוט ניצלו את ההזדמנות כדי לצאת מהתחרות הקשה בשוק הזכוכית העולמי.
דובים במקום עובדים. סגירת מפעלים ומכרות היא אחד הגורמים המרכזיים ליצירת ערי רפאים. למשל בעיירת הכורים ת'ורמונד בווירג'יניה המערבית נותרו 4 תושבים מאלפים, כולם מעל גיל 65. זה מה שקרה גם לעיר המכרה פירמידן בצפון שוודיה. מה שמייחד אותה זה שבגלל הקור היא לא מתפוררת, ואפילו פסנתר הכנף במרכז העיר נשמר. בהיעדר כורים אפשר להיתקל שם בדובי קוטב. גם העיר פרפיאט באוקראינה התרוקנה לאחר שתושביה, עובדי הכור האטומי בצ'רנוביל, נותרו באופן פתאומי ללא עבודה עם פיצוץ הכור.
רק מפעלים מכניסים, בבקשה. השנה סגר את שעריו מפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם, שרק לפני שלוש שנים עוד עבדו בו 240 איש. במסגרת המיתוג מחדש של העיר, ראשת המועצה טל אוחנה הבהירה ש"זו לא מכת מוות ואפילו לא מכה קלה בכנף". היא בכלל נגד מפעלים מפסידים בעיר.