סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים מנתב"ג לרומא
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים מנתב"ג לרומא (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

בליץ החקיקה: חוק הנבצרות יעלה הערב לקריאה ראשונה

העלאת החוק, שקובע הסיבות להכרזה על נבצרות רה"מ ומבטל הביקורת השיפוטית עליה, אושרה בהצבעה בוועדה בכנסת לתיקון חוקי יסוד, 9 בעד מול 6 נגד. עוד חוקים שיוכנו היום: חוק יסוד השפיטה, פסקת ההתגברות וחוק המתנות, שיאפשר לגייס כספים לכיסוי הוצאות משפט למשפחת נתניהו

הוועדה המיוחדת בכנסת לתיקון חוקי יסוד אישרה הבוקר (ב') את העלאתו להצבעה בקריאה הראשונה של הצעת "חוק הנבצרות" של ראש הממשלה, הקובע מהן הסיבות להכרזה על נבצרות של ראש הממשלה, אך גם מבטל את האפשרות לקיים ביקורת שיפוטית על בקשה להכרזה על נבצרותו.
הצעת החוק תועלה להצבעה בקריאה הראשונה ככל הנראה כבר הערב על מנת שהקואליציה תספיק לחוקקה בקריאה השנייה והשלישית בתוך שבועיים וחצי, בטרם יציאת הכנסת לפגרת הפסח.
החוק אושר בהצבעה שמית ברוב של 9 בעד מול 6 נגד.
בעד הצביעו בין היתר: אופיר כץ, חנוך מליבצקי, בועז ביסמוט, עמית הלוי (ליכוד) ארז מלול, יוסי טייב (ש"ס), אליהו ברוכי (יהדות התורה), צבי סוכות (ציונות דתית) צבי פוגל (עוצמה יהודית).
נגד: ולדימיר בליאק ומשה טור פז (יש עתיד), אורית פרקש הכהן (כחול לבן), שרון ניר (ישראל ביתנו), עופר כסיף (חד"ש), ואפרת רייטן (עבודה).
היום יימשך הבליץ החקיקתי בכנסת: ועדת חוק, חוקה ומשפט תמשיך היום בהצעת תיקון לחוק יסוד השפיטה. בוועדה יופיעו פרופ' יובל אלבשן וגיורא ירון. הם יציגו את מתווה "פרידמן-אלבשן" שגובש עם פרופ' דניאל פרידמן וגיורא איילנד - שאמור היה להגיע ולא יגיע. הוועדה מכינה את הצעת החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. גם כאן בקואליציה מבקשים לחוקק את החוק לפני יציאת הכנסת לפגרת הפסח.
היום בערב, בלחץ החרדים, הקואליציה ככל הנראה תעלה להצבעה בקריאה ראשונה את הצעת חוק "פסקת ההתגברות". בליכוד ביקשו מיהדות התורה לדחות את ההצבעה, אבל בינתיים נתקלו בסירוב. בנוסף, ועדת הכנסת תקבע הוועדה איזו ועדה תדון בהצעת חוק של ח"כ משה סעדה, שהתקבלה בקריאה הטרומית ונועדה להכפיף את מח"ש לשר המשפטים.
עוד החליטה ועדת הכנסת שבראשה עומד יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (ליכוד), כי "חוק המתנות", שנועד לאפשר גיוס תרומות למימון הוצאות משפטיות של רה"מ בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר, ידון בוועדה עצמה. בעד ההצעה הצביעו 8 ח"כים מהקואליציה מול 5 מהאופוזיציה. גם בחוק זה ייתקמו דיונים מזורזים, כדי לאפשר להשלימו לפני הפגרה. כץ הציג המלצה של היועצת המשפטית של ועדת הכנסת עו"ד ארבל אסטרחן, לפיה ניתן לדון בהצעת החוק בועדת החוקה או בוועדת הכנסת.
ח"כ זאב אלקין (תקווה חדשה) קבל על כך שהחוק לא מועבר לוועדת חוקה, שהיא הגוף הטבעי לדון בחוק שירות הציבור מתנות ובקבלת תרומות על ידי כל עובדי המדינה ובכלל חברי כנסת. אסטרחן השיבה כי החוק המוצע עוסק בח"כים. אלקין השיב כי כל חוק מטפל גם בח"כים וכי כאן מדובר חוק רחב שעוסק לא רק בחברי כנסת. יו"ר ועדת האתיקה ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) קרא לעברו ש"חוות דעת כתובה של היעוץ המשפטי שממליצה על ועדת כנסת או חוקה". אלקין ענה: "תפצלו את ועדת חוקה לוועדה שמתעסקת בהזיות בראשות רוטמן".